Na meandru Belvederja v Kopru
prisluhnem glasbi Rondo Veneziano
in platane poplesujejo
v ritmu povzdignjene čudežnosti,
kot so nekoč poplesavale kmetice
s košarami na glavi, v katerih so prinašale
v mesto svoje pridelke: olivno olje, češnje,
fige, grozdje, jajca in mleko
ali so prihajale z vozovi, z vpreženimi osliči.
Iz korenin platane vznikne pred mano
darujoče in prekipevajoče ženski kip radosti.
»O Altamira!« vzkliknem presenečena.
Sonce je kapljalo jantar, ko sem ostrmela.
Duša moja, pomiri se in uživaj popolnost,
ki pripada radosti navdiha poésie pure
v rokah ustvarjalca miline estetske misli,
da ustvari Istranko s svitkom na glavi.
Breztežen je navdih. Kot zefir maestrala
se igra s snovmi, ko se kipar
z božanskimi prsti dotika dišečega jasmina
in ustvari popolno Istranko z ožiljem
iz svoje krvi: mistično mater, kraljico luči.
Nosilko življenja iz Šavrinskih gričev.
Intuitivno lepo na meji čutnosti,
rojeno iz ideje, ki se sveti kakor sonce.
O cvetoča luč, z dojkami magnolije!
Hrepenenje po ljubezni ji meri čas.
Z duhovnimi očmi je razprla morje,
ko se je prebudila skoraj gola, ovita s tančico
jutranje zarje na pragu razsvetljenih vrat
koprskega zaliva, potopljena v čas,
ko je studenec ulitega brona
začutil v žilah kri in ljubezen,
z vidnim poljem nikoli videnega, budnost
ki odpira oči angelom tihega poljubljanja,
z ekstazo bivanja v utripu zamaknjenosti.
O Istra, mati lepote Šavrinske duše!
Moje uho se uleže na skalo. Galeb vzleti.
Oko ponikne in sledi val, ki je zibal rojevanje
duše njenega notranjega telesa in višjo obliko
bivanja z navdihnjeno lepoto izrekanja rok,
obdarjenih z lastno močjo, da duh postane telo,
obredje alkimije, utelešenje iz notranjega spomina.
Zvečer je kip skrivnostnejši, ko se prižgejo luči
in ko ga noč intimno skrije pod krono draguljev.
Zjutraj prihajam sama z ludistično dušo na obalo.
Zmorem globoko dihati, ko prihajam v območje
senzibilnega tkanja misli in občutkov.
Ogrnem ji milino telesa s plaščem mehkega tila
in zajadram v večno navzoč trenutek 'zdaj'.
Z obrazom morja na baročnem portretu
in s kožo pozlačeno od sonca, rešena samote,
z boki podpira štiri strani neba.
Istrska žena potopljena globoko v modrino,
me čarno navdaja s prostornino in zbuja
moje čute s prisluhi nepomirljivega valovanja
in utripanja življenja v kolesju časa,
ki ga gledamo ravnodušno z obrabljenimi očmi.
Tiho morje, očiščeno strasti, se je danes zjutraj
zleknilo ob njenih nogah in jo vabilo
v dostojanstvenem oblačilu hrepenenja
v nedrje vala, apolinično vzhičeno,
brez simetrije in omejitev, ko me je pobožala
s svojimi toplimi, žuljavimi rokami v slovo,
s samozavestjo boginje in dosegla sem
ples misli z oživitvijo ideje, da se je zemlja
odpočila in poplemenitila Šavrinsko deželo.
Noben tuj moški nima moči, da bi se jo dotaknil.
Eros z duhovnim telesom pije čisto roso spomina
in jo nagovarja v imenu hrepenenja po ljubezni.
Pazljivo pojdiva na vožnjo in ko jo obkroživa
na stičišču Pristaniške ulice,
Severne obveznice in Belvederja
jo vsakič ljubeznivo poglejva
in se ji nasmehniva.
Vprašaš jo lahko kako ji je ime.
Ne bo ti odgovorila, kajti popolnost
nima imena in je nesmrtna.
Istranka je kip radosti!
|
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: danaja... dne ponedeljek, 26. februar 2007 @ 21:30 CET
Tatjana,
tvoja Istranka, kot da s svojim pokončnim telesom ponosno nosi - življenje. Radostno, neumorno,… z zavestjo, da če ona klone, propade vse. A ona ne klone!
Roke, po zemlji dišeče, pogled odprt v širni svet, pa v srcu radostni nasmeh - "Mistična Mati, Kraljica luči, Nosilka življenja iz Šavrinskih gričev« - spet si ji postavila spomenik. Tudi ti.
Pesem me vabi na Obalo, da pogled na njeno skulpturo poboža hrepeneče sledi daljnega spomina… in se v brezčasju me spet dotakne esenca Njene moči.
Te lepo pozdravljam,
Danaja
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sreda, 28. februar 2007 @ 20:43 CET
hvala za komentar, Danaja. Vesela sem, da te je moja pesem nagovorila.
Kip Istranka je ustvaril znani umetnik g. Zvest Apollonio, ki živi in ustvarja na Obali. Kip me je očaral in navdal z radostjo. Nimam besed, s katerimi bi izrazila lepoto, ubranost in izrazno moč te stvaritve. Prav posebno posrečen je kraj umestitve kipa v urbano okolje, ob morju. Istranka ni mestna gospodična, ki bi hodila po Kopru s krinolino in z beneško pahljačo v rokah. Istranka simbolizira kmetsko žensko iz okoliških krajev, ki je s svojim delom in življenjem usodno povezana z mestom, obalo in morjem.
Ko sem zagledala kip Istranke, mi je srce vzkliknilo: »Glej, kip radosti!« Marsikdo mi bo morda očital, da je moja pesem preveč zamaknjena in zanesena, da bi ji morda morala dati bolj razmišljujoči pomen, ne pa izraziti tako močna čustva občudovanja in strmenja ter ugodja radosti.
Priznati moram, da me kip navdaja z občutkom veselja in zadovoljstva zaradi lepote stvaritve, ki me je v nekem trenutku osvobodila lupine vseh tistih pojavov, ki se navezujejo na težko življenje in delo istrske ženske. Vprašala sem se kaj odloča o njeni lepoti? Morda presežna meja umetnikovega duha, kip ima opraviti z idejo, z generično lepoto, ki se komponira v okolje. Umestitev je kombinacija mirne negibnosti pokrajine, njenega ustaljenega življenja in hkrati njegove rastoče moči, simbolizirano v lepoti akta. Kip je naraven in človeški, predstavlja iskanje skupnega temelja življenja. S strmenjem v lepoto Istranke je mogoče izluščiti bistvo življenja in radost bivanja. Ženska skrbi, da se okolica in mesto medsebojno dopolnjujeta in ohranjata. Istranka je nosilka življenja. Sprejeti moram logiko, da moj subjektivni občutek, ki sem ga malce bolj zamaknjeno in zaneseno opisala v pesmi, ne more biti merilo za vsakega. Vsak vidi kip s svojimi očmi in ga dojema na svoj način. Stvaritev lahko sproži različne občutke, odvisno od razpoloženja. Morda bi kakšen drugi dan napisala povsem drugačno pesem. Morda. Mene je skulptura očarala v smislu njene lepote, ker kip odseva žensko dušo. Ob tem sem se vprašala; »Če je Istranka trpeča ženska, zakaj je tako lepa in tako popolna?« Tako popolna je, da je brez imena. Ne morem je imenovati Šavrinka, enostavno ji ne bi mogla dati imena, ker je v njej združena popolnost množice istrskih deklet in žena. Istranka hoče ugajati, enostavno te prevzame s svojo resničnostjo in lepoto.
Kip Istranka nima ničesar vsiljenega in izumetničenega, s pogledom nanjo začutiš vonj zemlje in oljk, predstavljaš si košaro fig, grozdja in drugih sadežev ter zelenjave v košari, podloženi s svitkom na njeni glavi. Vse to so pridelale njene pridne roke, ki preživljajo vso družino. Naj omenim, da življenje istrske žene ni bilo lahko. V naseljih na obrobjih mest so posejane kolonske hiše, ki so še ohranjene z izpahnjenimi ognjiščnimi prostori – kavadami ali fogerji. Domačije so še danes harmonični del bujnih zelenih vrtov in sadovnjakov, čeprav se s preseljevanjem ljudi iz okolice v mesta krčijo in poseljujejo s sodobnimi stanovanjskimi hišami. Hiše obkroža kamen. Šavrinske doline, grape in pobočja razčlenjujejo Šavrinska brda. Na gričih dominirajo vasi, ki so prava trdnjavska mesta in verjetno najstarejša naselja še iz prazgodovinskih časov, kot so Padna, Pomjan, Kubed, Tinjan, Koštabona, Nova vas, itd. Viri navajajo, da je Koper najstarejše mesto v Sloveniji. Domačije stojijo tesno skupaj, ločujejo jih le ozke ulice, stavbe so nižje, hiše so grajene iz surovo klanega fliša ali klanega laporja. Imenovali so jih iša ali kambra. V pritličju sta klet in hlev, v nadstropju pa sta ena do dve kambri (sobi) in kuhinja z ognjiščem. V nadstropje vodijo zunanje stopnice, ki se pred vhodom v kuhinjo podaljšajo v pokrit podest – baladur, podprt z dvema ali tremi stebri. Domačije imajo zaprta dvorišča, ki se imenujejo korti. Hiša služi za stanovalce, živino in pridelke.
V takšnem okolju je doma Istranka, ki jo je umetnik upodobil. Če je hotela družina preživeti so možje s parnikom odhajali tudi na delo v daljno Ameriko in na druge kontinente, kjer so delali kot pristaniški delavci ali na plantažah. Ženske so hodile peš v Trst in nosile na glavah košare (jerbase) s pridelki. Tržaškim gospem so istrske žene tudi ribale podove, prale žehte na roke, likale, pospravljale in opravljale druga neprijetna dela gospodi, kar se do danes ni bistveno spremenilo, le da ne hodijo peš in ne perejo več žeht na roke. Čeprav je Istranka malo manj kmetica kot nekoč, življenje zanjo ni lahko, saj je veliko istrskih žena brezposelnih in če hočejo preživeti sebe in svojo družino, so prisiljene hoditi kot nekoč na delo v Trst.
Naj na zaključku tega svojega komentarja povem, da zreducirati neko stvaritev zgolj na pomensko, bi bilo absurdno, kot jo zreducirati zgolj na čutno. Ta skulptura vabi in se ob njej radostiš, odpočiješ in razmišljaš. Nasmehne se ti. Tako kot je morje okno v svet, je Istranka okno v dušo istrske ženske. Je sinteza zemlje in človeka. Je izlito vlitje umetnikove duše v bron, ki očara in radosti. Preprosto povedano: »Istranka je kip radosti!«
Vabljeni na Obalo, dotaknite se Istranke s pogledom radovednih oči in nenadoma jo boste začutili v srcu. Nobena lepotica, ki jo bodo izbirali za Miss lepote v poletni sezoni je ne more premagati.
Prijazen pozdrav
Tatjana Malec
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sreda, 28. februar 2007 @ 23:23 CET
Mesto Koper se pripravlja za pridobitev statusa evropske prestolnice kulture do leta 2012.
LP Tatjana
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne četrtek, 1. marec 2007 @ 09:02 CET
Tukajšnji avtohtoni prebivalci hočejo ostati "Istrjani" in ne Istrani, saj so se v pogovornem jeziku skozi stoletja tako poimenovali.
Tatjana Malec
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: danaja... dne četrtek, 1. marec 2007 @ 23:24 CET
ponosno v svojem jedrem telesu kljubuje sunkom življenja...
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne petek, 2. marec 2007 @ 07:51 CET
Poleg mest Kopra, Celja in Maribora kandidira za evropsko prestolnico kulture tudi Ljubljana. Upam, da bo mestu Koper to uspelo.
Prijazen pozdrav
Tatjana
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne petek, 2. marec 2007 @ 08:18 CET
Življenje istrske ženske je bilo včasih zelo težko. Takšna misel globoko dopolnjuje pesem in bistvo Istranke, ki ni samo estetska dovršenost lika, temveč izraža nekaj več. Umetnik g. Zvest Apollonio je vdihnil v kip dušo z mediteranskim značajem, ki pomeni moč zemlje in človeka, da je kljuboval tedanji revščini, suši, vetru in sunkom težkega življenja, da je preživel.
Danaja, če prideš v Koper, gremo skupaj na kavo v kavarno na koprskem kopališču, ki je tik ob namestitvi kipa Istranka.
Lep pozdrav
Tatjana
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: danaja... dne petek, 2. marec 2007 @ 09:57 CET
Lep pozdrav na Obalo, pa sončka pričarajte!
Danaja
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sobota, 3. marec 2007 @ 06:12 CET
Odgovarjam na vprašanje Gregorja Pirca - Dysana in tudi bralkam in bralcem glede aktivnosti v Kopru za pridobitev statusa evropske prestolnice kulture do leta 2012.
Koprski svetniki so podprli predlog župana Borisa Popoviča, da bi MO Koper kandidirala za evropsko prestolnico kulture leta 2012. Gre za največji projekt na področju kulture, ki že več kot 20 let poteka v državah Evropske unije.
Projekt podpirajo Istrabenz, d.d., Luka, Univerza na Primorskem, Občina Milje, Občina Ferrara, Občina Dolina, Občina Buzet, Občina Buje, Občina Ancona, Forum Jadransko – jonskih mest ter Društvo vinogradnikov in kletarjev slovenske Istre.
Pismo o nameri o sodelovanju pri pripravi in izvedbi projekta – Koper evropska kulturna prestolnica leta 2012 so podpisali župani vseh treh obalnih občin (Izola, Koper in Piran). Projekt prepoznavajo za prioriteto pri doseganju ključnih razvojnih ciljev: ohranjati in razvijati kulturno in multietnično raznolikost ter nacionalno identiteto; vzpostavljati spodbudno okolje za ustvarjalnost in raziskovanje ter večjo dostopnost do kulturnih in drugih dobrin; ohranjati in razvijati naravno in kulturno dediščino in ju povezovati s sodobnim življenjem, ustvarjanjem in raziskovanjem; vzpostavljati sodobne in dostopne prometne in informacijske povezave, ki omogočajo mobilnost in povezovanje, vzpostavljati oblike sodelovanja na različnih ravneh, ki obsega: sodelovanje med kulturnimi ustvarjalci, čezmejno in mednarodno sodelovanje med institucijami in posamezniki ter sodelovanje po načelu javno zasebnega partnerstva, kakor tudi zagotoviti celovito promocijo slovenske Istre in Obalno-kraške regije. V ta namen nameravajo ustanoviti kulturni center slovenske Istre kot izvedbenega nosilca projekta.
Ob navedenih namerah, si prebivalci mesta Koper želimo, da bi mesto krasilo čim več takšnih kulturnih spomenikov, kot je Istranka.
Prebivalci Obale pogrešamo podporo kulturnim projektom in večje sodelovanje z umetniki, ki lahko še veliko ustvarijo v dobrobit teh krajev.
Upamo, da bo Župan Mestne občine Koper vključil k sodelovanju čim več strokovnjakov pri oblikovanju nove podobe Kopra, da se ohrani kulturna dediščina. Spomeniško varstvena teorija terja, da varujemo spomenik v vsej njegovi celovitosti in pri obnovah teh spomenikov naj se enakovredno upštevajo vse njegove stavbne prvine, ne oziraje se na njihovo zgodovinsko poreklo. Posegi v obnovo mesta Koper, ki je samo zase en sam spomenik in enkraten organizem, so izredno občutljivi. Kot priča preteklosti je mesto Koper nedotakljivo z vsemi potezami, ki jih je vanj vklesal čas.
Tudi krajinsko načrtovanje se mora skrbno načrtovati, kajti posegi v prostor morajo biti spomeniška kulturna celota. Mestna parkovna, vrtna oziroma krajinarska arhitektura se mora vkomponirati v prostor, da je skladna s celoto. To se premalo upošteva.
Kip Istranka se glede umestitve opira na razvojno pojmovanje ambienta v vseh pomenskih segmentih in na arhitekturne kriterije, da se ohranja funkcija in bivanjska naravnanost, ki sodi v ta prostor. Kip in njegova postavitev v urbano okolje sta odraz komunikacije med strokami in to je pohvalno.
Upam, da se bodoči razvoj mesta Koper ne bo krhal na nesporazumih, nedorečenostih in finančnih interesih. Pridobitev statusa evropske kulturne prestolnice je zahteven projekt, ki vnaprej zahteva, da bodo spoštovane strokovne odločitve ter spomeniško varstvena doktrina in etika. Ni mogoče vsega razglašati in prodajati za kulturo. Za stroko je pomembno, da zajema najširši spekter gradiva in problemov ter presojo, ki združuje estetske, zgodovinske, znanstvene, aheološke in etnološke značilnosti mesta kot celote. Viri pravijo, da so v Nemčiji in na Poljskem, kjer so bila porušena cela mesta, zagotovili obnovitvena dela s postavitvijo starih spomenikov. Razni moderni prizidki k spomeniku ne sodijo. Ohraniti je treba substanco zgodovinsko-spomeniške pričevalnosti. Ko bodo strokovnjaki EU presojali ali Koper izpolnjuje vse pogoje za pridobitev statusa evropske prestolnice, bodo vzeli pod drobnogled tudi naš odnos do kulturne dediščine in izgled našega mesta po vseh segmentih. Za dosego tega cilja pa je potrebno komuniciranje med strokami in je treba nekoliko spremeniti odnos do kulture, ki se kaže v manjših stvareh. Tudi v tem, da prisluhnemo nekemu manjšemu projektu kulture, ne le evropskemu, kajti le z zrnom pri zrnu bo lahko postal Koper prestolnica evropske kulture. Vse velike stvari se gradijo z majhnimi koraki.
Žal, kulturni ustvarjalci prepogosto naletimo na gluha ušesa pri pomembnih projektih kulture, ko se obrnemo na velike, ki tako velikopotezno in vehementno deklarativno podpirajo velike projekte, manjše pa prezrejo ali prošnje preslišijo, največkrat nanje niti ne odgovorijo.
Naj na koncu še dodam, da z vidka umetniških, etnoloških, zgodovinskih in krajevnih posebnosti je stvaritev kipa Istranka ali Istrjanka zares pohvale vredna poteza tudi Mestne občine Koper, ki je imela posluh, da se takšen kulturni spomenik postavi.
Tatjana Malec
Kako smo Koprčani pristopili k programu za nominacijo Evropske kulturne prestolnice?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne četrtek, 10. maj 2007 @ 19:39 CEST
Maribor - Evropska kulturna prestolnica
23. aprila 2007 je minister za kulturo dr. Vasko Simoniti na podlagi priporocila mednarodne ocenjevalne komisije za presojo vlog in za izbor mesta za nominacijo za naslov Evropske kulturne prestolnice za leto 2012 predlagal Mestno obcino Maribor s partnerskimi mesti Murska Sobota, Novo mesto, Ptuj, Slovenj Gradec in Velenje.
Vec o rezultatih na spletnih straneh MK:
http://www.mk.gov.si/si/splosno/novice/novica/article/2104/5400/?cHash=babc80b933
Vec informacij o kandidaturi Mestne obcine Maribor s partnerskimi mesti na http://www.si2012.si/ in http://www.maribor2012.si.
Dodatne informacije o evropskih kulturnih prestolnicah na spletnih straneh CCP Slovenia.
http://www.ccp.si/izpis.php?id=317.
==================================
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: gabriel s dne petek, 11. maj 2007 @ 11:00 CEST
Zadnje čase nisem veliko na portalu, naključno sem prebral to pesem! Zame je najlepša stvaritev, ki si jo napisala kadarkoli! Fantastično!!!!!
gabriel s
Istranka - kip radosti
Prispeval/a: Tatjana Malec dne petek, 11. maj 2007 @ 14:29 CEST
res pogrešem na Pozitivkah tvoje prodorne komentarje, s katerimi si se zares odlikoval. Upam, da prideš danes na koncert v Ljubljano, da kakšno rečemo.
Me veseli, da ti je bila pesem všeč. Še toliko lepša se ti je zdela, ker je Maribor skupno s tvojim mestom izbran za nominacijo za kulturno prestolnico. Mislim, da je prav, saj Maribor veliko naredi za kulturo. Sem bila nadvse prijetno presenečena, kako se je Slovensko narodno gledališče Maribor odzvalo ter z navdušenjem in s hvaležnostjo sprejelo slike igralke Eme Starc, ki je začela svojo igralsko pot v Mariboru in se pri njih povzepla kot igralka v sam vrh slovenske dramatike. In tudi odnos žeupana g. Kanglerja me je nadvse prijetno presenetil, ko so mi iz MO Maribor sporočili, da bodo na podlagi upravnega akta med drugim razglasili grob Starčeve družine za spomenik, skratka da ga ne prekopljejo. Spoznala sem, da dajo zares na svojo kulturo in ljudi, ne samo z besedami. Zato sem prav z veseljem Mariboru čestitala za izbiro za nominacijo.
Mesto Koper ima veliko kulturnih spomenikov in potencialov, ki jih žal kvarijo gradbeni in drugi lobiji s prizidki in zidavami, ki ne sodijo v staro mestno jedro. Kultura je povsod, v načinu komunikacije, v odnosu do kulturne dediščine, v odnosu do ustvarjalcev in vsega kar nas obdaja. Ko se začne kič dodajati h kulturi, je to slabo znamenje.
Kip radosti Istranka je zares lep in si zasluži mojo pesem, vendar okrog njega bi bilo potrebno še marsikaj postoriti, da bi zasijala umetnina in ime ustvarjalca v drugačni podobi.
Žal ugotavljam, da je malikovanje visokih nekoliko predmoišljavih južnoameriških palm za to okolje, deležno večje pozornosti in nege kot kulturni spomeniki. Kip radosti Istranka je kulturni spomenik. Za uvrstitev Kopra med kulturne prestolnice Evrope se hoče nekaj več, kot suhoparni in demagoško politično natolcevanje, brez prave vsebine. Županu MO Koper pošlješ svojo knjigo s posvetilom pa ti še hvala ne reče. Zares kulturno! Kultura se začne pri malih stvareh in jo je treba graditi in negovati.
Lep pozdrav iz Kopra
Tatjana Malec