Piše: Franc Rozman
Dostojanstvo
Čeprav domnevamo, da smo ljudje medsebojno neodvisni,
smo v resnici usodno medsebojno povezani z duhovnimi vezmi.
Svoboda je torej omejena; ni je v izobilju. To pomeni, da si jo moramo med
seboj pravično deliti, če hočemo biti ustvarjalni. Oblastnike si obsodil, da
si jemljejo preveč svobode na račun ljudstva. Ali to ne zmanjšuje ustvarjalnosti?
Dobri oblastniki so tisti, ki si ne jemljejo preveč pravic in z družbeno ureditvijo
prispevajo k primerni svobodi vseh ljudi. Demokratični politični sistemi bolj
pravično porazdelijo svoboščine med ljudi kot totalitarni sistemi, ki po pravilu
propadajo v uboštvu, predvsem zaradi neustvarjalnosti.
Škoda, da Bog tudi za porazdelitev svobode ni postavil nekih podobnih mehanizmov,
kot je sreča mehanizem nagrajevanja za ustvarjalnost. Če bi Bog postavil mehanizem
za pravično porazdelitev svobode, ljudje ne bi bili na milost in nemilost odvisni
od oblastnikov.
Bog ničesar ne prepušča naključju. Tudi za porazdelitev svobode je postavljen
mehanizem. Imenujemo ga dostojanstvo.
Pomisli, kakšno bi bilo življenje brez dostojanstva. Ljudje bi si brez slabega
občutka ali občutka krivde stvari pulili iz rok, se prerivali, si kradli in
lagali.
Kaj je pravzaprav dostojanstvo?
Ljudje si s svojimi dejanji v zavestih drugih ljudi gradimo podobo o sebi.
Vsak si želi, da bi drugi o njem imeli čim boljše mnenje. Pri tem ni pomembno,
ali so tisti, na katere želimo napraviti dober vtis naši prijatelji ali neznanci,
ki jih prvič vidimo.
Kadar se nam nekaj ne posreči in nas vidijo drugi kot nesposobne, smešne,
"štoraste", "zabite", je to grozen občutek.
Tega so se zavedali tudi med vojno, zato so to človekovo občutljivost izkoriščali
za izživljanje nad nasprotniki.
Nacistična taborišča so bila usmerjena na uničevanje dostojanstva ujetnikov.
Če natanko pomislim, so jih na ta način res najbolj prizadeli.
V tem primeru je šlo za namerno uničevanje dostojanstva zapornikov, kar je
zločinsko dejanje. V splošnem je osnovno človekovo dostojanstvo naša pravica,
ki je nimamo pravice nikomur kratiti.
Če odmisliva te ekstremne primere kršenja dostojanstva, tudi v vsakodnevnem
življenju opažam velike razlike v dostojanstvu med ljudmi.
Sosed Evgenij se v bifeju vsak dan napije. Ko se po pijančevanju vrača domov,
celo pot preklinja ter ozmerja vsakega mimoidočega ne glede na to, ali ga pozna
ali ne. Prav veliko dostojanstva ne izraža.
Moj sošolec Miha pa je razumevajoč in vedno pripravljen priskočiti na pomoč.
Sošolci mu priznavamo veliko dostojanstvenost.
Sam si opazil, da so naše pravice in svoboščine bolj pravično porazdeljene
med ljudmi takrat, kadar so ljudje dostojanstveni. Če bi vsi ljudje izgubili
občutek za dostojnost in živeli podobno kot Evgenij, bi bili ljudje deležni
klavrnega dela svoboščin.
Kako pa je z dostojanstvom, če se srečata Evgenij in Miha? Kaj lahko pričakujemo
takrat, ko so skupaj dostojni in nedostojni ljudje?
Če se Miha pojavi v družbi nedostojnih ljudi, mu dostojanstvo ne pomaga veliko.
Dostojanstvo ni le stvar enega, ampak družbe, v kateri se nahajamo, to je odnosov
med ljudmi. Dostojanstvo mora nekdo opaziti.
To je pa težje, kot biti ustvarjalen in biti s srečo nagrajen za svojo ustvarjalnost.
Pri ustvarjalnosti lahko delaš sam in si tudi sam nagrajen s srečo. Za večanje
lastnega dostojanstva pa moramo med ljudi in se izkazati med njimi.
Da je stvar še težja, morava ugotoviti, da niti nimamo izbire ali iti med ljudi
in si graditi dostojanstvo ali se odreči dostojanstvu in se predati samoti.
Dostojanstvo je človeku vgrajeno in je ena najmočnejših človeških potreb. Ljudje
smo pripravljeni biti lačni, zaspani, nesrečni, žalostni, nismo pa pripravljeni
izgubiti dostojanstva.
Dostojanstvo je torej neke vrste duhovno lepilo, ki ljudi zlepi v družbo.
Videti je tako, kot da človek sploh ni kompleten človek, kadar se izolira od
soljudi. Človek se je sposoben razživeti in v celoti doživljati življenje le
v družbi.
Če te prav razumem, je nesmisel iskati srečo v lastnem jazu. Sreča je torej
le v moji povezanosti z drugimi ljudmi.
In ti domnevaš, da so vezi med ljudmi v obliki dostojanstva le zaradi pravične
delitve svobode?
Smiselna delitev svobode med ljudmi in dostojanstvo sta nujna za usklajeno
ustvarjalno delovanje skupin ljudi.
Tudi meni se zdi uspešnost in ustvarjalnost v družbi zelo pomena. Pomisli;
vseh pomembnih uspehov se veselimo v družbi prijateljev. V družbi prijateljev
slavimo poroke, rojstne dneve, uspehe v šoli. Čemu vse to, če bi bila le moja
oseba ustvarjalnost zadosten ključ do moje sreče?
Tako je. Za srečo mora biti sočasno izpolnjenih več pogojev. Biti moramo ustvarjalni,
te ustvarjalnosti se moramo zavedati sami, obenem pa morajo našo ustvarjalnost
opaziti in nam jo priznati tudi drugi.
Na košarkaških tekmah se jaz in moji prijatelji trudimo biti uspešni zato,
da bi nam drugi priznali naše uspehe, z eno besedo, hočemo biti opazni.
Tako je. Biti dostojanstven in opažen v družbi je želja vsakogar. Pri nekaterih
ljudeh je ta želja tako močno izražena, da prehaja razumne meje, zato izraz
ambicioznost, ki označuje željo po uveljavljanju, včasih dobiva negativen prizvok.
Ali je naš košarkaški klub ambiciozen? Ali je torej želja po uveljavljanju
nekaj pozitivnega ali nekaj negativnega?
Napraviva miselni poskus in ugotoviva vlogo želje po pomembnosti. Predstavljaj
si, da si izumil nekaj izjemnega, nekaj takega, o čemer tvoji prijatelji sanjajo
celo življenje, da bi se jim posrečilo. Imaš pa smolo, da tega ne moreš nikomur
povedati, ker si izoliran od vseh ljudi.
Tak občutek bi bil resnično neprijeten. Kadar se mi dogodi kaj posebnega,
komaj čakam, da srečam sošolce in jim razložim, kaj se mi je zgodilo.
Ljudje stalno živimo v družbi, zato se posledic osame v celoti niti ne zavedamo.
Zamisli si, da je vaše moštvo v košarki premagalo vašega najhujšega nasprotnika.
Kako bi se počutil, če za ta vaš uspeh ne bi nihče izvedel.
Po tekmi nas najbolj osrečuje misel na to, kako bomo o svojih uspehih lahko
govorili s prijatelji in znanci. Pravo srečo prinaša srečevanje prijateljev
in kramljanje z njimi o našem uspehu.
Temu bi lahko rekla, da pravo srečo ljudem prinaša doseganje uspehov v družbi.
Tudi motivacija za ustvarjalnost je neprimerno večja, kadar delamo v skupini;
mnogo večja kot takrat, kadar delamo sami. Vašemu klubu torej uspehov ni potrebno
skrivati, niti ni potrebna skromnost pri izkazovanju vaših uspehov.
V času študija sem se pogosto že med počitnicami zavedel, da me prihodnje leto
čaka težek izpit, zato sem sklenil, da bom vnaprej med počitnicami obdelal učno
snov. Učne snovi med počitnicami seveda nisem obdelal, ker nisem imel nobene
volje za učenje. Takoj ko sem se znašel v vrvežu sošolcev, ko je med nami nastala
tekmovalnost, ko se je približal izpit, pa sem učno snov obdelal zavzeto in
hitro.
Ugotavljam, da sem v osami neuspešen, zato za svojo uspešnost na kateremkoli
področju rabim povezovanje v skupine in tekmovanje v skupinah.
Iz tega lahko sklepava, da je povezovanje ljudi v skupine in tekmovalnost
v skupinah ne le zaželena, ampak celo nujna.
Pomisli na glasbenike, likovnike in druge umetnike. Čim bolj ustvarjalno je
okolje, tem bolj je izražena želja po izkazovanju ustvarjalnosti in prav je
tako. Primer izkazovanja njihove ustvarjalnosti so likovne razstave, koncerti
in druge oblike umetniškega ustvarjanja.
Ljudje ustvarjamo zase in za druge in prav je, da drugim naše ustvarjalne dosežke
pokažemo. Ali si lahko zamisliš vrhunskega glasbenika, ki bi napisal vrhunsko
glasbeno delo ter ga izvajal le sebi in ga nikomur ne bi predstavil?
Izkazovanje ustvarjalnih dosežkov (koncerti, razstave) avtorjem običajno pomeni
njihov življenjski cilj. Domnevam, da človek šele med ljudmi resnično doživlja
svoje stvaritve.
Če dobro pomislim, so se mi vsi veseli in pomembni dogodki dogodili v družbi.
Ne spomnim se, da bi bil kdaj posebno srečen v samoti.
Strinjam se. Vendar pa morava samoto pravilno razumeti. Kadar v samoti premišljujemo
o ljubljeni osebi ali o uspehih košarkarske ekipe, nismo sami. V mislih smo
povezani s prijatelji in takšna "samota" v duhovnem smislu sploh ni
samota. V duhu povezani s prijatelji smo v družbi, le na drug način, zato je
taka "samota" pogosto tudi prijetna.
Ubijajoča je samota, kadar smo sami tudi v duhu, mogoče celo sprti z ljudmi
in polni sovraštva do soljudi.
Medsebojne povezave med ljudmi verjetno ne nastanejo kar same od sebe le
na osnovi potrebe po dostojanstvu. Verjetno se moram potruditi in ustvariti
pogoje za vzpostavitev kvalitetnih medsebojnih povezav. Verjetno obstajajo kakšna
pravila medsebojnega obnašanja.
Obstajajo. Ta pravila so tako pomembna, da jih spoštuje religiozni in nereligiozni
svet. Imenujemo jih morala.
Kako moralen naj bo človek in kdaj ter kako občutimo posledice nemorale?
Na vprašanje bova odgovorila, če napraviva nekaj miselnih poskusov:
Zamisliva si skupino nemoralnih ljudi, ki zavržejo vsa moralna načela. Ljudje
si med seboj lažejo, kradejo, se izživljajo drug nad drugim z različnimi oblikami
pritiska in napadi.
V nasprotju s to skupino si zamisliva skupino moralnih ljudi. Ti izpolnjujejo
obljube in medsebojne dogovore, spoštujejo sočloveka ter mu skušajo pomagati
namesto ga izkoriščati.
O morali govoriš, kot bi bila morala le ena. Morala kristjanov je verjetno
drugačna od morale muslimanov.
Različna ljudstva, plemena, socialni stanovi, so si postavili pravila obnašanja,
ki se med seboj deloma razlikujejo. Ponavadi se med seboj ne razlikujejo veliko,
čeprav to ni pravilo. Celo sam sem bil že priča kolektivnemu kršenju teh pravil.
Lep primer kolektivne nemorale sem opazil v vojski. Ko smo se učili o uporabi
puške, nam je starešina govoril, da se puška uporablja za "uničevanje sovražnikove
žive sile". Takšne stavčne konstrukte je najbrž uporabljal zato, da je
omilil opis početja, ki ga počenjamo s puško. Bal se je reči, da bomo s puško
pobijali očete nepreskrbljenih otrok, sinove trepetajočih mater, može ljubečih
žena.
Nikakor ne bi rad opravičeval uporabe puške, vendar je verjetno razlika,
ali jo uporabimo kot napadalci in osvajalci ali kot branitelji svojega ognjišča.
Vsaj polovica vseh vojakov v zgodovini je bila v osvajalski vlogi in niso imeli
pravice z orožjem zasužnjevati drugih narodov. Seveda pa je uporaba orožja moralno
vprašljiva tudi v obrambni vojni. Mnogo vojakov osvajalskih vojska se pred tvojo
puško ne znajde prostovoljno. Oblast jih mobilizira, jih odžene od svojih otrok,
žena, mater ter jim zagrozi s smrtjo, če ne bo sodeloval v krivični osvajalski
vojni. Potem pa se tak nesrečnež znajde pred cevjo moje puške. Ne, ne bom heroj,
če bom dokončal tisto, v kar so osvajalci tega nesrečnika prisilili.
Na vseh šolskih ekskurzijah videvamo množične grobove, utrdbe, doline velikih
bitk. V teh krajih običajno stojijo muzeji, s prikazovanjem herojstev vojska.
Pri tem sploh ni pomembno, ali je bila zmagovita vojska obrambna ali osvajalska.
Tukaj se lepo vidijo odstopanja od moralnih načel, kadar ima nekdo (oblastnik)
preveč svobode. Če se pojavi kakšen lopov, ki napade in okrade soseda, tega
lopova vsi obsojamo. Kadar pa svoje sosede napade vladar s svojo vojsko, jih
pobije in okrade, pa mu postavijo spomenik in muzej.
Najbrž bi bilo bolj pošteno, če bi rekla, da si spomenik postavi kar sam.
Žalostno je, da gre v obeh primerih za podobno dejanje, napad in krajo, le v
različnih razsežnostih in različnih družbenih slojih.
Kljub mnogim odstopanjem in različnostim okolij, iz katerih izhajajo moralna
pravila, lahko ugotoviva njihovo presenetljivo usklajenost in enotnost. Nemoralnih
dejanj v resnici nikjer iskreno in prisrčno ne slavijo, ampak nanje povsod pada
senca zla.
Katera moralna pravila so najboljša?
Ne obremenjujva se z raznimi pravili o moralnem obnašanju, ki so si jih določila
razna okolja. Moralo imenujva tista pravila obnašanja ljudi v skupini, ki skupini
omogočajo ustvarjalno sodelovanje. Predlagam, da skušava ugotoviti moralna načela
na osnovi najinega razmišljanja.
Ne predstavljam si, kako nama bo to uspelo ?
Takole razmišljajva: čim bolj ustvarjalna je skupina, tem boljša so njena moralna
načela. Tista pravila in načela, ki omogočajo najuspešnejše ustvarjalno sodelovanje
skupine, naj bo najboljša morala.
Najbrž si bova tudi tu morala pomagati s primerom.
V miselnem poskusu skušajva pridružiti novega člana skupine obstoječi skupini;
najprej skupini nemoralnih, nato pa še skupini moralnih ljudi in opazujva, kako
se bo novinec v eni ali drugi skupini počutil ter kakšne pogoje bo imel za lastno
ustvarjalnost.
Kaj se bo dogodilo v skupini nemoralnih ljudi? Z opazkami in pripombami ga bo
skupina skušala prizadeti in streti. Njegove napore, da se vključi v skupino,
bodo izkoristili v ta namen, da mu bodo prikazovali njegovo majhnost. Strlo
ga bo spoznanje, da ga je ogoljufal zadnji član skupine, ki mu je še zaupal.
Istega kandidata pošljiva v skupino moralnih ljudi. Ti mu bodo najprej predstavili
sestavo in način dela v skupini, njegovo mesto in vlogo v skupini, možnosti
ter načine napredovanja. Razložili mu bodo cilje skupine in izpostavili naloge
za katere pričakujejo, da jih bo novi član reševal.
V skupini nemoralnih ljudi ne more biti skupnih ciljev in kolektivne ustvarjalnosti.
Cilji so le posamični in si med seboj običajno nasprotujejo. Uspeh enega posameznika
je pogosto vezan na oškodovanje drugega. Končni rezultat je beda in obup vseh
članov.
V moralnih skupinah obstojajo skupni cilji in skupinska ustvarjalnost. Skupni
cilji dajejo rezultate in zadovoljstvo vsem članom skupine. Tudi manj uspešni
člani skupine pri doseganju cilja skupine občutijo srečo že zaradi pripadnosti
skupini, po drugi strani pa pogosto ni natančno merljivo, koliko je kdo prispeval
k uspehu.
Moralno obnašanje je osnova našega dostojanstva, ki obenem omogoča, da ljudje
preidejo iz nepovezane "samotarske ustvarjalnosti" na ustvarjalnost
v skupinah, na nivoju narodov ali celotnega človeštva.
Smo socialna bitja, zato večino časa preživimo v skupinah (družini, razredu,
službi) in smo eden od oblikovalcev skupine, v kateri z dvigovanjem morale prispevamo
k dostojanstvu in napredovanju, rasti in ustvarjalnosti skupine, z nemoralo
pa k uničevanju in razbijanju te skupine.
Se nadaljuje
Človek
sem - ustvarjam 1.del
|