Piše: Igor Kononenko
Heraklit (pribl. 535 -475 pr. n. št.) Grški filozof in modrec
Heraklit je živel ob koncu šestega stoletja pred našim štetjem v grškem mestu
Ephesus na Jonski obali Male Azije, kar je danes Turčija. Malo se ve o njegovem
življenju. Preziral je logiko množice, politične voditelje in tudi mnoge takratne
pisatelje filozofije in religije. Večkrat je zavrnil ponudbe politikov. Zavrnil
je, da bi napisal ustavo mesta Ephesus. Prav tako je zavrnil perzijskega kralja
Dariusa, ki ga je povabil, naj mu razloži svoje poglede. Ljubil je samoto, pogosto
pa se je igral z otroci, saj je igro imel za bolj koristno kot udejstvovanje
v meščanskem življenju. Njegovo pisanje se je ohranilo samo v posameznih fragmentih,
citiranih od drugih avtorjev. Ohranjenih je več kot sto epigramskih stavkov.
Heraklit je prvi vpeljal človeške vrednote kot osrednjo filozofsko temo. Kritiziral
je svoje predhodnike in sodobnike, ker niso uspeli videti enosti v izkušnji.
Vpeljal je besedo Logos, ki ponazarja najvišji red, vrhovno zakonitost sveta
- Logos ureja vse stvari, ki obstajajo. Nasprotja so potrebna za življenje,
vendar so združena v sistemu uravnovešenih izmenjav – v tem smislu so si nasprotja
identična. Svet je dejansko neprenehen proces, podvržen zakonu spremembe (kar
spominja na taoizem). Kot simbol nestalnosti in spremembe Heraklit pogosto uporablja
ogenj. Bivanje nima ne začetka ne konca, ampak je v večnem spreminjanju. Božansko
enost onstran materialnega vesolja je težko identificirati in najbrž nemogoče
ločiti od vesoljnih procesov.
Večina ljudi ne doseže globjega razumevanja – speče hodijo skozi življenje.
Besede lahko pomagajo tistim, ki so dojemljivi za njihov pomen. Vendar je osebna
izkušnja najpomembnejša. V svojem pisanju ustvarja Heraklit zapletena sporočila,
ki se raztezajo preko več manjših sporočil. Uporablja besedne igre, paradokse,
nasprotja, vzporednice in različna retorična in pisateljska orodja, da ustvari
izraze, katerih pomen gre preko običajnega in navidez očitnega – vse to z namenom
predramiti bralca iz njegovega dogmatskega dremanja. Njegov stil pisanja spominja
na zen-budistične koane. Heraklit se zaveda, da je njegovo pisanje le oponašanje
resničnega sveta. Kot se mora bralec naučiti reševati njegove besedne uganke,
tako se mora naučiti tudi prepoznavati in brati sporočila Narave. Zato dedukcija
(običajno logično sklepanje) ne zadošča in je nujno uporabiti induktivno sklepanje
(sklepanje od konkretnega na splošno): potrjuje splošne (neopisljive) resnice
s pomočjo konkretnih primerov. Poudarja relativnost vrednostnih sodb. Dokler
ljudje ne izražajo svojih lastnih izkušenj in ne spoznajo sebe, so obsojeni
na sanjavo življenje, ki mu je nedosegljivo bistvo narave in vseh stvari.
CITATI:
»Čeprav je resnica skupna, večina ljudi živi, kot da imajo privatno razumevanje.«
»Večina ljudi ne razume stvari, ki jih doživljajo, niti ne vedo, kaj so se
naučili; toda njim se zdi, da razumejo in vedo.«
»Tisti, ki ne razumejo, ko slišijo, so kot gluhi.«
»Kakšen občutek ali mnenje imajo? Sledijo popularnim pevcem in imajo množico
za svojega učitelja.«
»Molijo k tem kipom, kot bi kramljali s hišnimi stanovalci, ne da bi vedeli,
kdo so bogovi in kdo so heroji.«
»Če so bogovi, zakaj ste prizadeti? Če ste prizadeti, jih ne imejte več za
bogove.«
»Ne ustvarjajmo nesmiselnih domnev o najpomembnejših stvareh.«
»Vse stvari so napolnjene z dušami in duhom.«
»Nujno je, da se tisti, ki govorijo smiselno, zanašajo na tisto, kar je skupno
za vse, tako kot se mora mesto zanašati na svoje obzidje, in še bolj kot to
- vse človeške zakone vzdržuje en božanski; vlada kolikor želi, zadostuje za
vse in še več.«
»Večnost je otrok v igri...«
»Počiva v spreminjanju.«
»Nihče ne stopi dvakrat v isto reko, niti se ne dotakne umrljive snovi dvakrat
v istem stanju.«
»Mimo tistega, ki stopi v reko, nova in nova voda teče...«
»Stopimo in ne stopimo v isto reko; smo in nismo.«
»Sonce je vsak dan novo.«
»Vse stvari se zgodijo v skladu s prizadevanjem in usodo.«
»Vse stvari, ki obstajajo, se privedejo v harmonijo preko trka nasprotnih tokov.«
»Struktura vesolja je bila urejena skozi mešanico nasprotnih si principov.
»Ne razumejo, kako, ko je ločeno, je združeno– kar se razlikuje, je skladno.
Obstaja vzvratno-natezujoča napetost, kot med (godalnim) lokom in liro.«
»Začetek in konec sta skupna.«
»Ljudje dokazujejo, da ne razumejo Logos-a, kot sem ga opisal, enako preden
slišijo zanj kot zatem, ko slišijo. Čeprav se vse stvari zgodijo v skladu z
Logosom, so kot popolnoma neizkušeni - čeprav izkušajo besede in dejanja, ki
jih uporabljam za razlago, kako Logos deluje na vse stvari in kaj dejansko je.
Preostali ljudje se enako ne zavedajo, kaj počno, ko so budni, kot ko spijo.«
»Poslušaje ne mene, ampak Logos, je modro strinjati se, da so vse stvari Eno
in samo Eno.«
»Stvari, ki so postavljene skupaj, so hkrati celote in necelote, združene in
ločene, v harmoniji in disharmoniji – iz vseh stvari pride Eno in iz Enega vse.«
»Bog je dan in noč, zima in poletje, vojna in mir, sitost in lakota. Spreminja
se kot olje, zmešano z različnimi parfumi, ki dobi ime po vonju vsakega od njih.«
»Smrt in življenje sta eno.«
»Kot ena, združena stvar obstaja v nas oboje, življenje in smrt, budnost in
spanje, mladost in starost; kajti druga se spremeni in postane prva, in zopet
prva se spremeni in je druga.«
»Slabe priče so ljudem njih oči in ušesa, če imajo barbarske duše.«
»Gospod, katerega prerok je v Delfih, niti ne razkrije niti ne zamolči, ampak
daje znamenja.«
»Cesta za naprej in za nazaj je ena in ista.«
»Če bi iskal, ne bi našel meja duše, čeprav bi prepotoval vse poti – tako velike
so njene mere.«
»Nevidna povezava je močnejša od očitne.«
»Modrost je ena stvar: razumeti s pravo presojo, kako krmariti vse stvari skozi
vse.«
Učitelji modrosti 37
|
Učitelji modrosti 38
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sobota, 11. marec 2006 @ 08:08 CET
že jonski filozofi so poznali in razločevali ta dvojni tok vsega dogajanja v vesolju, kakor beremo pri Heraklitu. Ta biološki razvoj v valovanju gor in dol, v višine in nižine, z dvigi in padci, razsvetlitvami in zatemnitvami, porasti in hiranji, razcveti (boom, ki ga poznamo iz zgodovine) in krizami ter zapleti s svojo najglobljo podlago je že v ontološkem jedru vsega bitja in žitja.
Jonski filozofi so postavljali vse temeljno dogajanje v zgoščevanje in razčlenjevali, tudi v poenotenje in pomnoževanje. Na tej osnovi so sestavili potem kar nasprotjujoče si filozofske zamisli od Heraklitovega "vse teče, vse se sopreminja, nič ne ostano isto in enako". Zanimivo je, da v jedru kljub številnim poznejšim filozofskim sistemom in najrazličnejšim razlagam sveta še do danes kozmologija - filozofija narave bistveno ni prešla prek zadreg starih grških filozofov, predvsem aleatov in magarijcev.
Vse življenje valovi med nihanjem in raztezanjem ter krčenjem tako ritmično kot lahko opazujemo v človekovem kulturnem področju, in sicer prav na vseh straneh: znanost, umetnost, politika, družbeni odnosi, itd.
Za spoznavanjem zgodovine med viški in krizami, ki so celo v naravi, vse ima svojo življenjsko zgodovino od nastanka do razsula, od zažaritve do ugasnitve prav vse, celo človek od rojstva do smrti. Zato je za poznavanje zgodovine in obdobij skoz katere človek potuje potrebno spoznati tudi učitelje modrosti, ki nam jih Igor Kononenko tako lepo, v razumljivem besedilu in citatih predstavi. Zato mu moramo biti zares hvaležni, saj predstavljajo ti prispevki pravo obogatitev na Pozitivkah.
LP Tatjana