NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024
  • Vabilo na Festival duševnega zdravja 2024

  • četrtek 16-maj
  • Spekter. 70 let Zbirke UGM

  • petek 17-maj
  • EKO 9: Oči v skali

  • sobota 18-maj
  • Mesec mode v muzeju

  • nedelja 19-maj
  • Čarobna glasba Harryja Potterja

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  • nedelja 26-maj
  • VegaMarket v Mariboru

  • ponedeljek 27-maj
  • Still Corners (UK) - 27. 5. 2024, Škofjeloški grad - Festival In Memoriam prof. Peter Hafner - 15 let

  • petek 31-maj
  • Operna noč

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Dragoceno človeško življenje, Gampopa (Dawö Shönnu)   
    sobota, 29. julij 2006 @ 05:00 CEST
    Uporabnik: Pozitivke

    Vsa bitja imajo naravo Bude. Ali to velja tudi za vsa bitja v petih področjih , kot so bitja v peklu, lačni duhovi in tako naprej; in ali imajo sposobnost, da preidejo do razsvetljenja. Ne. Samo »dragoceno človeško življenje«, ki ima dve kvaliteti prosti čas in obdarjenost ter duh, ki drži tri vere, je zelo dobra osnova za delo do razsvetljenja.

    Povzetek:
    Prosti čas in obdarjenost, zaupanje, hrepenenje in čistost.
    Dva od telesa in tri od duha, teh pet vključuje izvrstno osnovo za delo.


    I. Prosti čas
    Prosti čas pomeni, da so bitja osvobojena osmih neugodnih pogojev . Teh osem neugodnih pogojev so omenjeni v Plemeniti sutri Darme čiste zbirke:
    Pekel, lačni duhovi, živali,
    barbari in dolgoživeči bogovi,
    imajo napačen pogled in odsotnost Bude
    in so nemi,
    to pa je osem neugodnih pogojev

    In na kakšen način ti pogoji niso ugodni? V področju pekla imajo bitje naravo stalnega trpljenja. Lačni duhovi so mučeni z duševnim gorenjem. Živali so premagane s svojo topoglavostjo. Vse te tri navedene vrste nimajo zmernosti in vpogleda na to, kaj drugi mislijo. Njihov umni tok je neprimeren nosilec in zato nimajo možnosti, da bi prakticirali Darmo.
    Dolgoživeči bogovi vztrajajo v nekonceptualnem položaju, kjer se vse aktivnosti ustavijo. Zato tudi nimajo možnosti, da bi prakticirali Darmo. Ker živijo dlje kakor človeška bitja, vsa božja področja predstavljajo neprimerne pogoje. Vsi bogovi imajo neprimerne pogoje, ker so navezani na začasno srečo, katero uživajo in nimajo časa, da bi z naporom dosegli Darmo.
    Zato ima trpljenje pomen in vrednosti, ker je to izkušnja človeških bitij in ima zato veliko kvalitet. Iz trpljenja lahko pridobimo občutek o klavrnosti samsare. To pomeni, da umirimo svojo aroganco. Kar ponovno povzroči, da razvijemo sočutje do vseh čutečih bitij. To lahko v nas povzroči seme, ki prinaša vrline in obrzda negativna dejanja.
    Očarljivo vodstvo Bodisatev pravi :
    Razen tega ima trpljenje odlične kvalitete:
    zaradi obupa je ošabnost pregnana,
    sočutje narašča skozi to krožno bivanje,
    pred tem zlo beži in radost je najdena v vrlini.

    Ti verzi razložijo, kako štiri nečloveška področja nimajo lagodnosti. Četudi če so človeška bitja, pa barbari zelo težko srečajo duhovna bitja. Tisti, ki nimajo pravih pogledov, ne razumejo semena vrlin, kot vzrok višjega rojstva ali osvoboditve. Če je bil nekdo rojen v času, ko še Buda ni bil rojen in tedaj ni bilo učitelja, ki bi razložil, kaj je potrebno narediti in čemu se je potrebno odreči. Nema ali neumna bitja niso razumela učenja o vrlinah in nevrlinah. Ko je nekdo prost od teh osmih pogojev, se to imenuje »odlična lagodnost«.

    II. Nadarjenost
    Deset nadarjenosti se deli v dve skupini; osebne in zunanjih okoliščin. Pet kvalitet se doseže osebno, ostalih pet kvalitet pa izvira iz zunanjih okoliščin. Pet kvalitet, ki se dosežejo osebno:

    Biti človeško bitje, roditi se v osrednji deželi in imeti vsa čutila,
    ne vrniti se k hudobnim dejanjem in imeti predanost za učenja.

    Kaj pomeni biti človeško bitje? Biti enak vsem človeškim bitjem ter imeti moške ali ženske organe. Osrednja dežela se nanaša na prostor, kjer imaš priložnost, da se pridružiš sveti osebi. Imeti vse čute pomeni, da nisi nem ali topoglav in imaš možnost prakticirati krepostno Darmo. Imeti predanost do učenja pomeni, da imaš vero, da je Vinaya učenje od Bude, osnova vseh Darma praks. Ne opravljati hudobna dejanja, pomeni ne izvrševati strašna hudodelstva v tem življenju.
    Pet kvalitet, ki izvirajo iz zunanjih okoliščin so: Buda se je pojavil na tem svetu, Buda je učil dragoceno Darmo, Darma kot takšna se nadaljuje z učenji, obstajajo nasledniki Darme, ki jo nadaljujejo in ta: tam je ljubezen in dobrohotnost, ki podpira ostale.
    »Odlična nadarjenost« imenujemo, ko ima nekdo vseh teh deset kvalitet, pet iz sebe in pet od zunaj.
    Ko sta dve kvaliteti: lagodnost in nadarjenost navzoči, se to imenuje »dragoceno človeško življenje«.

    Zakaj ga kličemo »dragoceno«? Ker je enako kot dragoceni dragulj, ki usliši vse želje.
    A. Je dragoceno, ker ga je težko doseči.
    B. Je dragoceno, ker je ena velika korist.

    A. Težko ga je doseči. Bodisatva košara pravi:
    Izjemno je biti človek.
    Izjemno je obdržati človeško življenje.
    Izjemno težko je najti sveta Darma učenja,
    In prav tako je izjemno, da se pojavi Buda.

    Sutra Belega lotusa velikega sočutja pravi:
    Zelo težko je odkriti človeško rojstvo. Zelo težko je doseči popolno svobodo. Prav tako je zelo redko, da se pojavu Buda na tej zemlji. Prav tako je težko najti predano zanimanje za Darmo. Prav tako je težko imeti popolno aspiracijo.

    Plemenita steblo sutra
    Težko je najti prosto pot iz osem nenaklonjenih okoliščin.
    Težko je najti človeško rojstvo.
    Težko je najti popolno lagodnost.
    Težko je najti pojav Bude.
    Prav tako je težko najti osebo z vsemi čutili.
    Težko je slišati Darma učenja Bude.
    Težko je spremljati dragocene svete osebe.
    Težko je najti pristne duhovne učitelje.
    Težko je tudi popolnoma prakticirati to, kar se uči, kot popolna učenja.
    Težko se je tudi pravilno preživljati.
    Težko je najti osebe, ki naporno delajo na človeškem področju glede na Darmo.

    Očarljivo vodenje bodisatev pravi:
    »Lagodnost in nadarjenost je zelo težko najti.«
    Kateri primer nam lahko ponazori, kako težko je doseči dragoceno človeško življenje? Kateri vrsta bitij ima težavo najti sebe? Kaj je težko najti?
    En primer je omenjen v Očarljivem vodenjem bodisatev:
    Zaradi teh pravih razlogov, je Buda dejal,
    da je to težko, kakor za želvo vriniti njen vrat,
    na slepo srečo gnan na ogromen ocean,
    Prav tako je ekstremno težko doseči človeški položaj.

    To je razložil Buda v sutrah:
    Dopustimo, da je ta celotna zemlja ocean in da gre oseba lahko samo skozi eno luknjo. Oseba plava naprej in nazaj, na vse štiri strani neba.
    Izpod tega oceana, je slepa želva, ki živi že tisoče let, vendar pride zgoraj na površje na vsakih sto let. Zelo težko je za želvino glavo, da zadene luknjo; a kljub temu je to možno. Biti rojen kot človek je mnogo težje.
    Zakaj je tako težko pridobiti človeško življenje? Bitja, ki so rojena v treh nižjih področjih se težko rodijo kot človeška bitja.
    Zakaj je dragoceno človeško življenje težko pridobiti? To telo, lagodnost in nadarjenosti se pridobi skozi kopičenje vrlih dejanj, in tisti, ki je rojen v treh nižjih področjih ne ve, kako naj bi zbral te vrline. Celo prej, vztrajno zagreši zla dejanja. Zatorej je tisti, ki je rojen v spodnjih treh področjih z zelo malo negativne karme in kateremu karma dozori v naslednjem življenju, je lahko tisti, ki ima možnosti, da se rodi v človeško življenje.

    B Velika korist
    Očarljivo vodenje bodisatev pravi:
    »In medtem doseže to, kar je pomembno za človeka….«
    V sanskritu, »človek« pomeni »puruša«, ki se prevaja kot »zmožnost« ali »sposobnost«. Zato se človeško življenje z lagodnostjo in nadarjenostjo, pripravi zmožnost ali sposobnost, da pridobi oba, visoko posvetno področje ali določeno odličnost; zato se to imenuje puruša. Povrh tega obstajajo tri različne sposobnosti: manjvredna, povprečna in najvišja. Kakor je rečeno v Svetilki za pot razsvetljenja:
    Vsakdo bi moral razumeti, da obstajajo tri stopnje oseb:
    Manjvredna, povprečna in odlična.
    Manjvredna oseba ima sposobnost, da doseže človeško področje ali področje bogov, brez tega, da bi padel v nižja področja. Tako pravi:
    Nekdo, ki vlaga trud,
    da doseže zadovoljstva samsare,
    zaradi njegove lastne dobrobiti,
    ta se imenuje manjvredna oseba.

    Povprečna oseba ima sposobnost, da doseže stanje miru in se sreča z neodvisnostjo od samsare. Tako pravi:
    Nekdo, ki se obrne stran od užitkov samsare,
    in se vzdrži od nevrlih dejanj,
    toda nekdo, ki ga zanima le njegov lastni mir,
    ta se imenuje povprečna oseba.

    Odlična oseba ima sposobnost, da doseže Budovstvo za dobrobit vseh živih bitij. Tako pravi:
    Z videnjem trpljenja znotraj lastnega toka uma,
    eden skrbi za celotno izčrpanje trpljenje drugih -
    le ta se imenuje odlična oseba.

    Povrhu tega je Acharya Chandragomi dejal:
    Kako velika so njegove dobrodejne posledice.
    S pridobitvijo tega dragocenega človeškega življenja,
    lahko nekdo postane svoboden od oceana rojstev
    in lahko tudi vidi seme najvišjega razsvetljenja.
    To zelo dragoceno človeško življenje ima več kvalitete kakor želja – izpolnjujočega dragulja.
    Kako nekdo ne doseže njegovega sadu?
    Pot skozi katero človeška bitja lahko pridobijo veliko moč duha,
    ne morejo biti dosežena z bogovi ali magami,
    niti ne s polbogovi, garudami, vidyadharami , kinnarami ali urakami .

    To človeško življenje, ki poseduje lagodnost in nadarjenost, ima sposobnost, da se izogne vsem nevrlinam in doseže vse vrline. Sposobno je prečkati ocean samsare in ima sposobnost nadaljevati pot razsvetljenja ter ima sposobnost doseči popolno razsvetljenje. Zato je superiornejše od bogov, nag in ostalih bitij. Je superiornejše od želje – izpolnjujočega dragulja. Zatorej, odkar je to človeško življenje težko najti, ki poseduje lagodnost in nadarjenost, a ima velike dobrodejne posledice, zato se tudi imenuje »dragoceno«.



    -----------------------
    Četudi je človeško življenje zelo težko najti in ima veliko dobrodejnih posledic, ga je lahko zelo lahko izgubiti. Tukaj so nekateri ljudje, ki nimajo dolgega človeškega življenja. Tu so mnogi vzroki za smrt, in vsak trenutek se lahko življenje izgubi.
    Obljuba vodenja Bodisatev pravi:
    Neprimerno je, da se zabavaš.
    Pomisli, da danes še nisi umrl,
    neizogibno pa bo ta trenutek prišel,
    ko postaneš nič.

    Zatorej premišljuj, kako težko je obdržati to dragoceno človeško življenje, kako lahko ga je izgubiti in kakšne velike dobrodejne učinke ima. Razmišljaj o svojem telesu kot o čolnu, in vloži veliko več truda, kakor je možno, da prečkaš ocean samsare. V Obljubi vodenja Bodisatev je tako zapisano:
    Zanesi se na čoln človeškega (telesa),
    osvobodi sebe od velike reke bolečin!
    Ker je zelo težko najti ta čoln ponovno,
    zato ni časa za spanje, ti bedak.

    Pomisli o tem svojem telesu kot o konju in ga svobodno uporabi za jahanje od nevarnega samasaričnega trpljenja. Tako pravi:
    Jahajoč konja od čistega človeškega telesa,
    odrešen od nevarnosti prepadov trpljenja v samsari.

    Ali pa razmisli o svojem telesu kot služabniku in prični delati na vrlinah. Takole pravi:
    To telo od vseh ljudi, je podložnik za služen je vrlin.

    Zasledujoč pot vrlin zahteva vero. Brez vere, se vrline v nekem bitju ne razvijejo. V Desetih Darma sutrah je zapisano:
    Kvalitete vrlin ne zrastejo
    v osebi brez vere,
    kakor zelen poganjek
    ne zraste iz ožganega semena.

    Tudi Okras suter Bud pravi takole:
    Posvetna oseba z malo vere,
    ne more razumeti razsvetljenja Bude.

    Zatorej je potrebno razviti vero. Plemenita nedoumljiva predstavljena sutra pravi:
    Ananda! Zlij svoj um z vero. To je zahteva Tathagate.

    V tem primeru, kaj pomeni »vera«? Imamo tri vrste vere:
    Zaupanje, hrepenenje in čistost.

    III. Vera zaupanja
    Potrebno je razumeti, da je ta vera odvisna od predmeta »vzroka in posledice« - Resnica trpljenja, ki prihaja iz Resnice vzročnosti . Povrh tega, prihaja iz zaupanja, da je sreča v svetu želja plod od posledic vrlin. Verjemi, da je trpljenje v svetu želja rezultat ne vrlih dejanj. Verjemi, da je sreča dveh višjih področij rezultat trdih razlogov. Verjemi, da je s privlačnostjo ne vrlih dejanj telesa, govora in čustev, ki prizadenejo, ki se imenujejo Resnica Vzročnosti, ki dosega pet bolečih skand, in se imenuje Resnica trpljenja.

    IV. Hrepeneča vera
    Razumevajoč izredno naravo nenadkriljivega razsvetljenja posameznik sledi pot s spoštovanjem in čaščenjem, da jo bi dosegel.

    V. Čista vera
    Čista vera naraste v določenem umu z odvisnostjo od Treh draguljev, Razvijajoč predanost in zanimanje za Budo kot učitelja, ki kaže pot, postane Darma pot in Sanga, ki te vodi, da dovršiš to pot.
    Abidharma pravi:
    Kaj je vera? To je zaupanje, hrepenenje in čistost glede vzroka in rezultata, resnice in Trije dragulji.

    Povrh tega Dragocen Dragulj okrasa navaja:
    Nekdo, ki se ne odreče Darmi,
    skozi želje, sovraštvo, strah ali nevednostjo.
    To se imenuje nekdo, ki ima veliko zaupanje v Darmo.
    Ta oseba je največja posoda za dosego poslednjega stanja.

    Ne odreči se Darmi »skozi želje«, pomeni ne zapustiti Darme in ostat zvest Darmi. Za primer, četudi nekdo pravi: »Če se odrečeš Darmi, ti poklonim veliko bogastvo, moškega ali žensko, kraljestvo ali kaj drugega.« se ne predaj.
    Drugič, ne zapustiti Darme »skozi sovraštvo«, to pomeni ne zapustiti Darme preko sovraštva. Za primer, predpostavljaj si nekoga, ki ti je naredil škodo v preteklosti. Celo če ti še naprej škoduje, ne smeš zapustiti Darme.
    Tretjič, ne zapusti Darme »zaradi strahu.« Za primer, nekdo lahko pristopi k tebi in reče: »Če se ne odrečeš Darmi, bom najel 300 vojakov, da bodo petkrat na dan sesekali tvoje telo, vsak dan.« Četudi se to zgodi, se ne smeš odreči Darmi.
    Četrtič, ne zapustiti Darmo »preko nevednosti«, to pomeni ne opustiti Darme zaradi neumnosti. Na primer, nekdo ti lahko reče, da ne obstajajo takšne stvari kakor je resnica dejanja ali resnica posledic in da Trije dragulji ne veljajo in te vpraša »Zakaj prakticiraš Darmo? Opusti jo.« Četudi ti to izreče, jo ne opusti.
    Nekdo z vsemi temi štirimi zaupanji ima dejansko vero in je največja posoda da doseže določeno odličnost. Nekdo, ki ima takšno vero, doseže neverjetne dobrodejne rezultate: gojitev držo najvišjega bitja, v izogib vsem neprijetnim okoliščinam, posedujoč zelo ostro in čisto zavest in moralno etiko, ki nikoli ne propade. Takšna oseba bo uničila vsa boleča čustva, šel bo preko bivanja, ki jih postavljajo ovire Mar in bo našel pot osvoboditve. Ta oseba bo akumulirala velike vrline in ta oseba bo videla mnogo Bud ter sprejela veličastne blagoslove Bud.

    Dharani imenovan Trojni dragulj pravi:
    Tisti, ki se posveti Budi in Darmi Zmagovitega,
    tisti, ki ima zaupanje v pot življenja bodisatve,
    in če ima zaupanje v neprekosljivo razsvetljenje,
    potem bo ta oseba vzgojila odličen duh.

    Vzvišene Bude se bodo pojavile pred nekom, ki ima vero in mu dala Darma učenja.
    Bodisatva košara pravi:
    Ko ima bodisatva vero, ga bodo vse Bude videle kot primerno posodo in prikazali se bodo pred njim ter mu pokazali odlično pot bodisatev.

    To dragoceno človeško telo, ki ima lagodnost, nadarjenost in tri vere, se imenuje: delujoč na osnovi za prakso najvišjega razsvetljenja.

    To je drugo poglavje Draguljnega okrasa osvoboditve, Gampopa (Dawö Shönnu)

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • Več od avtorja Pozitivke
  • Več s področja * Duhovna rast

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Trackback

    Trackback URL for this entry: http://www.pozitivke.net/trackback.php/Clovek_Zivljenje_Razsvetlenje

    Here's what others have to say about 'Dragoceno človeško življenje, Gampopa (Dawö Shönnu)':

    Comets' Defense the Weakest Link from their fourth
    title, the Comets will watch from the sideline as others fight it out in the Finals," writes [read more]
    Tracked on četrtek, 31. avgust 2006 @ 14:09 CEST

    gay beastiality
    gay male stories gay photography military hunks [read more]
    Tracked on nedelja, 3. september 2006 @ 03:07 CEST

    Writer Heather Sellers to read at Vanderbilt on Sept. 28 from Sellers, an acclaimed
    Sellers, an acclaimed memoirist, novelist, writing instructor and poet, will read from her work at Vanderbilt [read more]
    Tracked on ponedeljek, 4. september 2006 @ 05:14 CEST

    incesttaboo
    incest stories mother son mom son [read more]
    Tracked on ponedeljek, 4. september 2006 @ 08:02 CEST

    New Search Engine Technique Bubbles to the Surface from http://www.prweb.com/dingpr.php/SGFsZi1Qcm9mLVBpZ2ctTG92ZS1JbnNlLVplcm8=
    Trackback URI: http://www.prweb.com/dingpr.php/SGFsZi1Qcm9mLVBpZ2ctTG92ZS1JbnNlLVplcm8= [read more]
    Tracked on torek, 5. september 2006 @ 22:48 CEST

    Dragoceno človeško življenje, Gampopa (Dawö Shönnu) | 2 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Dragoceno človeško življenje, Gampopa (Dawö Shönnu)

    Prispeval/a: ljudmil dne sobota, 29. julij 2006 @ 08:30 CEST
    Buda je jednostavno i jasno formulisao srednji put, a njegovi naslednici stvar tako zakomplicirali da se malo ko može snaći u svemu tome.


    Dragoceno človeško življenje, Gampopa (Dawö Shönnu)

    Prispeval/a: Miran Zupančič dne sobota, 29. julij 2006 @ 11:10 CEST
    Se strinjam s teboj Ludmil.

    Duhovna pot je odrešujoča samo tedaj, če človek sočasno uresniči tri elemente: spoznanje, vero in dejanje in če ta trikotnik dejanjsko izhaja iz moči in zakonov duhovnega sveta.

    Tako je vsaki religiji prišlo do razvoja, zaradi katerega se je ta trikotnik razklenil in se tako polagoma ločil od izvora. Tako je bilo tudi z budizmom. Po Budovi smrti so se najprej pojavli tokovi, ki so premočno poudarjali spoznanje, s čimer je4 iz pozitivnega razodevanja mišljenja o neminljivem sčasoma nastala spekulativna filozofija.

    V tem smislu je bilo v theravada-budizmu (različici hinayana-budizma ali tudi "južnega budizma", ker se je razširil v južne dežele Ceylon, Tajsko, Laos itd.) najbolj pomembno to, da je - kot je dejansko učil Buda - osebnost le skupek bežnih vrtincev materije, reinkarnacije pa so samo verige bežnih materialnih vrtincev, ki so povezani z zakonom vzroka in delovanja. Buda je učil, da v verigi reinkarnacij ni"duše" kot neminljivega preostanka elementa jaz-osebnosti.

    Šli pa so še dalje in so celo zanikali, da obstojaja nekaj večnega, kar se povezuje s to osebnostjo in verigo inkarnacij (ne da bi bilo s tem identično). Tako pride do iluzije večnega osebnostnega jaza in večnega činitelja v verigi reinkarnacij. Budovo pričevanje, da "je jaz ne jaz", so razumeli tako, da če jaz izgine, ne ostane nič. To velja v theravada-budizmu kot osvoboditev: odstranitev vsake resničnosti.

    Kakšen pomen pa bi lahko imeli naslednji Budov stavek:"Ker pa, menihi, obstaja le nerojeno, nenastalo, nenarejeno, neproizvedeno z ustvarjalno dejavnostjo, lahko rešitev prepoznamo iz rojenega, narejenega, proizvedenega z ustvarjalno dejavnostjo." (Udanam VIII, 3) Ali ne izhaja iz tega, da meni Buda: jaz ni pravi jaz, minljivo je neresnično. Resnično je le neminljivo. Ne da se ga dojeti s pojmi. prisotno pa je npr. kot stanje Bude, kot nirvana.

    Če Buda ne opisuje tega podrobneje, ga ne, ker ne bi bilo prisotno, ampak, ker je le izkustveno in se ga ne da izraziti s pojmi. Tako je za vsakega učenca na poti na določeni stopnji poti nujno, da opusti vse predstave in pojme, da bi dosegel to izkušnjo neizrekljivega. Simbol ni resničnost ali cilj. Na določeni stopnji poti je za tistega, ki sledi Budovi poti, nujno, da opusti vse predstave in pojme, da lahko izkusi neizgovorljivo.

    Če pa se hoče o takih izkušnjah seznaniti in se jim približati, je gotovo dovoljeno uporabljati simbole. Tak simbol je"pravi jaz". Pot izkušenj ni zaprta, dokler je jasno, da to ni pojem, s katerim bi si lahko pridobili resničnost, ampak simbol, znamenje, ki nanjo le opozarja.

    Proti težnji pojmovati pot osvoboditve predvsem kot spoznanje, povezano s strogimi meniškimi pravili, se je že 100 let po Budovi smrti ravnala skupina privržencev, ki je močneje poudarjala vidik vere, mistični vidik.

    Po pravici ali ne, so iskalcem spoznanja očitali ošabnost znanja in omejenost izbrancev. To obliko budizma, ki je v prvi vrsti iskala spoznanje, so razvrednotili in jo imenovali hinayana - majhno vozilo, ker bi bila odrešitev tako dostopna le maloštevilnim. Temu nasproti so postavili mahayano - veliko vozilo (imenovano tudi "severni budizem", ker je bilo razširjeno predvsem v severnih deželah Azije).

    Medtem ko je bil v hinayani glavni pogoj za osvoboditev notranje delo spoznanja, so mahayana-budisti postavljali misli o odrešitvi v ospredje, enako kot možnosti z vero v Budo-odrešitelja doseči osvoboditev. Pri tej vrsti poti imajo pomembno vlogo ljubezen, predaja in čaščenje, lastnosti, ki jih lahko - nasprotno od stroge poti spoznanja hinayane - doživijo mnogi (zato "veliko vozilo").

    Buda je pred svojo smrtjo dejal: moja oseba ne šteje, šteje samo nauk. V mahayana-budizmu je štela tudi Budova oseba, vendar ne samo v njeni zemeljski razsežnosti, ampak tudi v odrešujoči in končno kozmični.

    Mahayana-budist vidi svetovno zgodovino v širokem okviru: vedno znova pride po dolgem razdobju veliki svetovni odrešenik; poleg njega pa deluje mnogo manjših odrešenikov, t.i. bodhisatve, ki pomagajo verujočim na njihovi osvobajajoči poti. Lahko bi dejali, da je v mahayani-budizmu vidik vere preveč poudarjal odrešenika, medtem ko resnično odrešujoča pot vsebuje verujočo predajo moči odrešenika, notranje delo s pomočjo spoznanja na osnovi te moči, kot tudi nov način življenja in transmustacije starega življenja v tej moči.

    Tako je v mahayana-budizmu iz odprtosti srca za neminljivo pogosto nastala samo še pasivna vera v odrešitev s pomočjo Bude in bodhisatve. Osvobajajoči trikotnik se je razprl. To pa seveda ne izključuje, da v mahayana kot tudi v hinayana-budizmu ne bi vedno znova oživeli valovi, ki prvotni trikotnik oživljajo in ga uresničujejo.

    Tudi v začetnem budizmu prisotna praktično-magična usmeritev se je razvijala dalje in se končno osamosvojila. To magično obliko najdemo v tibetantskem vajrayana-budizmu-diamantnem vozilu. Prisotna je vzporednica z alkimisti evropskega srednjega veka. Mnogi od njih so hoteli z ritualno in magično aktivnostjo izdelovati zlato, pridobiti nesmrtnost, dobiti moč nad duhovi in ljudmi.

    Le malo jih je imelo magijo in obrede le kot sredstvo za ojačanje odrešujočih moči vere in spoznanja. Ravno tako so v tibetantskem budizmu uporabljali in še uporabljajo ritualne dihalne, koncetracijske in meditativne tehnike pogosto za to, da bi od zunaj prebudili čakre in jim obrnili pole. Poskušajo doseči novo zavest.

    Toda če se to zgodi brez povezave z neminljivim, doseže človek le finejša področja minljivega sveta in nič več. Buda pa je rekel:"Svet bogov" - finosnovni svet - "ni moj jaz in oklepanje ceremonij in ritualov je treba premagati."

    Končno se je, predvsem na Japonskem, razvil, zen-budizem, ki je zelo močno vplival tudi na zahod. Lahko bi se torej reklo: Budov nauk je bil enost in je žuborel kot čisti gorski studenec. Sčasoma je poniklil ali pa se razširil v veliko stoječe vodovje. Toda tudi voda stoječega jezera oplaja pokrajino. Tako sta sočutje in strpnost, pa čeprav sta lastnosti zemeljskega človeka v minljivem svetu, vrednosti budizma, ki je za celotno človeštvo velikega pomena.
    Lep pozdrav in vse dobro,
    Miran.


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,46 seconds