Piše: Tili Kojić v novi Vivi www.viva.si
Ali nas čustva ovirajo pri osebnem razvoju in komunikaciji
z drugimi ljudmi? Sovraštvo, ljubezen, prezir, želja, ljubosumnost, jeza imajo
svoje posebno življenje in logiko, ki nam jo bo pomagal pojasniti ugledni psihoterapevt
Zoran Milivojević, ki z Vivo začenja projekt čustvenega opismenjevanja.
Psihoterapevt dr. Zoran Milivojević ima najvišji status trenerja (T.S.T.A -
Teaching and Supervising Transactional Analyst) in je prva oseba s tem statusom
v Vzhodni Evropi.
Katera čustva nas ovirajo na poti k zrelosti in kaj lahko naredimo, da bi
to presegli?
Prepričan sem, da človek zares odraste v psihološkem smislu in doseže zrelost
takrat, ko brezpogojno sprejme samega sebe. To pomeni, da se jemlje takšnega,
kot je, z vsemi dobrimi in slabimi lastnostmi. Mnogi so v puberteti nezadovoljni
s svojim videzom, nato pa to fazo prerastejo in sprejmejo svoje telo takšno,
kot je. Pri tem, o čemer govoriva, pa gre za sprejemanje svoje osebnosti. To
seveda ne pomeni, da moramo sprejeti tudi svoja vedenja. Nasprotno. Dober človek
odstopi od vedenj, za katera doume, da so slaba. V tem smislu so glavna ovira
na poti k doseganju zrelosti čustva, kot so občutek nezadostne osebne vrednosti,
sram, prezir in sovraštvo do sebe ter podobno. Ko se človek brezpogojno sprejme,
izgubi zmožnost, da bi čutil takšna čustva. Vzemimo sram. Človek, ki naredi
nekaj, kar ni dobro, lahko občuti krivdo, nikoli več pa sramu. Prav pri sramu
namreč menimo, da smo kot oseba slabi in da drugi to vedo, pri krivdi pa, da
smo v resnici dobri, le da je bilo naše ravnanje slabo. Prav zato nam krivda
lahko pomaga, da postanemo boljši.
Katero čustvo vam je osebno najbližje oziroma vas poganja, žene naprej?
Črpate navdih iz prijetnih ali neprijetnih čustev - in zakaj?
Ko se ozrem na svojo ustvarjalnost, na obdobja, ko sem največ pisal in ustvarjal
v teoretičnem smislu, moram sebi in vam priznati, da so me prevevala neprijetna
čustva. Sprva je šlo za občutek nezadostne osebne vrednosti. Bil sem prepričan,
da bom s pomembnim prispevkom na področju stroke, s katero sem se takrat poosebljal,
pokazal svetu, kako dober in koristen sem. Ta motiv je bil zgrešen, rezultati
pa so bili pravi. Pozneje so bila moja najproduktivnejša obdobja tista, v katerih
je kdo izpodbijal bodisi moje delo bodisi mene kot strokovnjaka. Tudi v psihoterapevtskih
združenjih je namreč veliko politike. Tako sem kot rezultat neke ne prav čiste
konfrontacije s kolegico iz Anglije v dveh mesecih napisal knjigo o psihologiji
človeške dvoličnosti. Vedno sem se navduševal nad Sigmundom Freudom, ne samo
nad njegovimi teorijami, temveč tudi nad količino del, ki jih je napisal. Nekje
sem zasledil, da je svojo produktivnost razlagal s tem, da je vedno obstajal
kak sovražnik, ki ga je izpodbijal, a tudi prijatelj, ki mu je pomagal pri razvijanju
teorij. Ko se oziram v preteklost, ugotavljam, da mi je pravzaprav manjkalo
sovražnikov.
Katero čustvo je v življenju najpomembnejše?
Vsako čustvo ima neko svojo logiko in namen. Vsako čustvo prinaša posamezne
prednosti. Neprijetna čustva nam pomagajo, da zavarujemo svoje vrednote in v
skrajnem smislu - preživimo. Prijetna čustva so povezana s kakovostjo življenja.
Toda če bi se že moral odločiti za kako čustvo, bi verjetno izbiral med željo
in ljubeznijo. Brez želje bi ljudje ostali na ravni živali, ki zadovoljujejo
svoje osnovne potrebe. Želja nas žene, daje nam moč, da gremo proti cilju, ki
smo si ga zastavili. V tem smislu je želja osrednje čustvo. Malo je znano, da
se želji v latinščini pravi libido. To kaže, da je želja osnova tega, čemur
pravimo življenjska energija ali življenjski elan. Iz želje izhajajo številna
druga čustva. Ko, denimo, uresničimo željo, občutimo zadovoljstvo. Če je bila
želja zelo pomembna, občutimo srečo. Če je človek prepričan, da nikoli več ne
bo mogel uresničiti svoje želje, postane depresiven, glavna težava pri depresiji
pa je prav pomanjkanje motivacije, izguba želje in življenjskega poleta.
Po drugi strani je v medčloveških odnosih najpomembnejša ljubezen. Ne v smislu
zaljubljenosti, marveč v smislu tega, kako se ljudje navezujemo na druge ljudi,
živali, predmete in ozemlje. Samo zaradi teh vezi lahko občutimo čustvo pripadnosti.
Samo tako nam drugi ljudje postanejo pomembni. V tem smislu ljubezen nima alternative.
Ali natančneje - edina alternativa ljubezni je praznina in osamljenost.
Katero čustvo ljudje najtežje razumemo?
Ljudje smo nagnjeni h konkretnemu razmišljanju, zato najtežje razumemo čustva,
ki zahtevajo abstraktno mišljenje. Eno od takšnih čustev je tesnoba, anksioznost.
V številnih knjigah piše, da je anksioznost nedoločena bojazen, vendar to ne
drži povsem. Tesnobo bom primerjal s tremo. Znano je, da ima človek tremo pred
konkretno situacijo, kot so izpit, javni nastop in podobno, to pa zato, ker
je prepričan, da na situacijo ni dovolj pripravljen. Podobno lahko človek oceni,
da ni dovolj pripravljen na celotno življenjsko situacijo, ki je pred njim.
Človek, ki končuje fakulteto, lahko občuti tesnobo kot posledico ocene, da ni
dovolj pripravljen in pristojen za odraslo dobo, ki je pred njim, za celotno
življenjsko situacijo. Mnogi ne razumejo, da se lahko človek boji celotne situacije.
Namesto tega poskušajo iz celote izločiti kako specifično situacijo, ker pa
to ni uspešno, začnejo tesnobo doživljati kot problem, proti kateremu se nato
bojujejo z zdravili.
Ali je sreča najvišja vrednota v življenju, kot pravita dalajlama in naš
predsednik Drnovšek? Kako jo lahko dosežemo?
Sreča je vsekakor nadvse pomembna, toda sreča ni cilj, marveč posledica. Kot
sem že dejal, ko ljudje uresničijo kako zelo pomembno željo, občutijo srečo.
Če človek pride do pomembnega cilja, ki si ga je sam zastavil, je srečen. Če
nekdo živi tako, da vsak dan ali vsak teden doseže katerega od svojih pomembnih
ciljev, je kontinuirano srečen. Povedati želim, da sreča ni cilj, marveč prijetno
čustvo, nagrada za tiste, ki so prišli do cilja. To poudarjam zato, ker so v
naši civilizaciji številni ljudje pozabili, da je sreča posledica - in zato
si jo postavljajo za cilj. Vsekakor lahko človek meditira in skuša v sebi sprožiti
"čisto čustvo sreče", torej čustvo, ki ni utemeljeno z življenjskimi
okoliščinami. To je vsekakor veliko bolj zdravo od tega, da skuša sprožiti privid,
halucinacijo sreče ob pomoči drog, kot sta kokain in ekstazi - kajti to je zgolj
umetna pot. Vsakdo, ki živi skladno s svojimi vrednotami in vlaga napore v to,
da bi bilo njemu in drugim bolje, je na poti k sreči.
Kako mislite, da se bo razvijala ljubezen - in kako zvestoba?
Sodobni civilizacijski trenutek, v katerem je tudi to, čemur pravimo zahodna
družba, je takšen, da ljubezen počasi odmira. Ko družba zapusti območje preživetja
ter vstopi v območje bogastva in užitka, se spremeni marsikaj. Predvsem stališče
do drugih. Namesto povezovanja z drugimi in resnične ljubezni, ki sploh ni "spektakularna",
posameznik išče ljubezen, ki mu bo prinesla karseda velik in dolgotrajen užitek.
Takšni posamezniki iščejo večno zaljubljenost, ker pa v isto osebo ni mogoče
biti večno zaljubljen, je posledica tega nadaljevanje iskanja prave ljubezni.
V tem smislu vse več ljudi - niti z dejanjem poroke niti po rojstvu enega ali
več otrok - ne pojmuje, da je nastopil konec njihovega iskanja pravega partnerja.
V tem smislu ni več trdnosti. Vse, kar je stabilno, doživljamo kot dolgočasno,
nedinamično in nezanimivo. Perspektiva je torej naslednja: vse manj zvestobe.
Nekateri to razumejo kot model serijske monogamije, v smislu, da ljudje v svojem
življenju ne bodo zvesti le enemu, ampak več partnerjem, ki se bodo izmenjevali.
Drugi to razumejo kot nekakšno ljubezensko promiskuiteto, v kateri zvestoba
partnerju pomeni tudi nenadomestljive izpuščene življenjske priložnosti.
Kako se spopadete s tem, če se pacientka v procesu zdravljenja v vas zaljubi?
To se dogaja veliko redkeje, kot si ljudje mislijo. Načeloma je to precej neprijetno
za oba. V terapevtskem položaju se jaz kot terapevt ne obnašam kot navaden človek,
ampak ponujam del svoje osebe, ki je razumevajoč, sočuten, zaščitniški, ki daje
podporo. To seveda nisem ves jaz. Obstaja tudi del moje osebnosti, ki ga pacienti
ne vidijo, ki pa jim nikakor ne bi bil všeč. Če pride do pozitivnih projekcij
na terapevta, se s pacientko odkrito pogovorim. V primeru ovir lahko terapevt
poišče nasvet in pomoč starejšega kolega, supervizorja. Če je pozitiven transfer
tako močan, da moti terapevtski proces, je edina rešitev njegova prekinitev.
Ali verjamete v zvestobo v ljubezni?
Da, verjamem, da je nekaj najlepšega, če sta si dva zvesta in če med njima vlada
zaupanje. Toda verjamem tudi v različne dogovore, ki jih ljudje zavestno in
nezavedno sklepamo drug z drugim. Menim, da bo to vse bolj naša usoda. V ljubezni
bo vse manj stvari samoumevnih, vse manj bo povezano s spolnimi vlogami; ljudje
se bodo morali čedalje bolj pogajati, da bodo opredelili stvari. Morali bodo
sklepati dogovore in sporazume.
Kaj menite o ljudeh, ki verjamejo v boga? Ali obstaja razlika v čustvovanju
pri ljudeh, ki verjamejo v različne bogove?
O teh ljudeh menim vse najboljše. Nedavno sem v Ljubljani predaval skupini samaritanov
in ne pomnim, da bi se na kakem predavanju tako dobro počutil. Ta skupina ljudi
je s svojo energijo kar plenila. Edina razlika med ateisti in verujočimi je
v tem, da se pri slednjih pojavljajo nekatera specifična čustva do boga.
Kako se kažejo razlike v nacionalnem značaju slovenskega in srbskega naroda
skozi prizmo vaše prakse? Ali in kako se razlikujejo čustveni problemi teh narodov?
Primerjave so vedno nevarne, saj hitro privedejo do stereotipnih klišejev. Kljub
temu obstajajo nekatere razlike, vendar ne toliko v problemih, saj so ti univerzalni,
marveč po pogostosti posameznih značajskih potez. Srbi so veliko bolj izrazni,
Slovenci bolj zadržani. V Srbiji je veliko ljudi, ki so bili kot otroci razvajeni,
v Sloveniji je veliko takšnih, ki so bili kot otroci pretirano socializirani.
Toda zdi se mi, da ta dva tipa, ne glede na razlike, ko prideta skupaj, razmeroma
dobro delujeta. Tako je zato, ker imata, kot pravimo, komplementarni patologiji.
Kaj je najpomembnejše pri zdravem razvoju čustev: družina, družba ali lastna
udeležba?
Vsekakor je najpomembnejša družina, saj v njej dobimo osnovna znanja in navodila
o čustvih. Otrok razmeroma pozno pride v stik z okolico in pri tem lahko pride
do problemov. Številni starši namreč ne naučijo otrok, da zunanji svet ne deluje
po enakih načelih kot svet družinske bližine. Zaradi tega mnogi zgrešeno mislijo,
da z njimi nekaj ni v redu, če imajo ljudje, s katerimi se srečujejo v javnosti,
do njih distanco. Lastna udeležba je možna šele v odrasli dobi, ko se začnejo
ljudje samostojno ali ob pomoči drugih ukvarjati s seboj in svojimi čustvi.
V kolikšni meri lahko družina vpliva na čustveno sušo oziroma čustveno nepismenost?
Obstajajo družine, v katerih velja osnovno pravilo, da čustva niso pomembna.
Čustvom preprosto ne namenjajo pozornosti. Kot da bi starši otrokom prepovedali
čutiti, bodisi vsa čustva bodisi samo nekatera "nespodobna" čustva.
Tako se oblikujejo osebnosti, ki menijo, da čustva niso pomembna, da zgolj povzročajo
zmedo in onemogočajo jasno razmišljanje. Bolj ko je družina usmerjena v odnose
med svojimi člani, bolj ko neguje te odnose, ne pa da spoštuje samo rezultate
in dosežke svojih članov, bolj so otroci čustveno pismeni in inteligentnejši.
Ali je mogoče kako čustvo, ki je bilo dolgo zatrto, spet obuditi?
Seveda je to možno. Včasih so to povezovali s pozabljenim in potlačenim prizorom.
V tem primeru se čustvo pojavlja močno in dramatično. Včasih se mora oseba,
ki v družini nikoli ni smela reči, kaj si misli in kaj si želi, ki se je za
vsako ceno izogibala konfliktom, naučiti vstopiti v konflikt, si dovoliti, da
začuti in izrazi čustvo jeze. V takem primeru gredo stvari počasneje, saj čustvo
ni rastlinica, ki zahteva nekaj mesecev pozornosti in nege, dokler se ne razvije
do potrebne višine.
Kakšne so posledice čustvene nepismenosti za posameznika, družino in družbo?
Številni ljudje vedo, čemu služijo srce, jetra in ledvica, ne vedo pa, čemu
služijo žalost, krivda, jeza, prezir in podobno. Čustveno pismen človek veliko
bolje prepozna lastna in tuja čustva, čustva pa so, kot rad poudari moj kolega
Niko Mejaš, najzanesljivejši ključ za razumevanje ljudi. Čustveno nepismeni
ljudje nezadostno razumejo sebe in druge. Temu sledijo slaba komunikacija v
družini, konflikti in naposled slabi odnosi. To ima vsekakor tudi družbene posledice.
Nekatere od teh posledic so različne psihosomatske bolezni, sledijo zasvojenosti.
Ljudje se svojih neprepoznanih neprijetnih čustev izogibajo in se jih želijo
znebiti s hrano, alkoholom, mamili, a tudi s seksom.
Se veselite pisanja člankov v Vivi? Menite, da boste prispevali k večji
čustveni pismenosti tukajšnjih ljudi?
Zelo me veseli, da bom lahko bralcem Vive približal nekatera najpomembnejša
čustva, jim prikazal, kaj so, kako nastajajo in katere so njihove funkcije.
Čustvene motnje nastopijo, če človek pretirano pogosto čuti posamezno čustvo,
a tudi, če ga nikoli ne občuti. Verjamem, da bom našel način pisanja, ki bo
ljudem omogočil, da bodo dojeli pomen čustev, nato pa se bolje opredelili glede
lastnih, a tudi tujih čustev. Toda glavna javnost, ki jo nagovarjam, so starši,
ki bodo pozneje lahko otrokom pojasnili, kaj je tisto, kar čutijo, in kako naj
s tem ravnajo, da bodo bolje živeli.
Tili Kojić
Zdravnik dr. Zoran Milivojević, psihoterapevt, komunikolog, diplomirani transakcijski
analitik, trener in supervizor Mednarodnega združenja za transakcijsko analizo.
Predavatelj je na Univerzi Sigmund Freud na Dunaju.
Rojeni Beograjčan v zadnjih deset let živi med Novim Sadom in Ljubljano. Napisal
je knjige "Psihoterapija in razumevanje čustev", "Formule ljubezni"
in "Emocije", ki so v zelo kratkem času doživele kar pet ponatisov.
Številni ljudje vedo, čemu služijo srce, jetra in
ledvica, ne vedo pa, čemu služijo žalost, krivda, jeza, prezir in podobno.
Čustvene motnje nastopijo, če človek pretirano pogosto
čuti posamezno čustvo, a tudi, če ga nikoli ne občuti.
Glavna ovira na poti k doseganju zrelosti so čustva,
kot so občutek nezadostne osebne vrednosti, sram, prezir in sovraštvo do sebe...
Ljubezen nima alternative. Ali natančneje - edina
alternativa ljubezni je praznina in osamljenost.
Bolj ko družina neguje odnose, ne pa da spoštuje samo
rezultate in dosežke svojih članov, bolj so otroci čustveno pismeni in inteligentnejši.
|
Kam odhaja ljubezen?
Prispeval/a: titanic dne torek, 5. december 2006 @ 13:28 CET
dr. Milivojevič je resnično strokovnjak na področju transakcijske analize in določenemu krogu psihologov in terapevtov dobro poznan. Sama se strinjam, da so čustva, ki so v človeku živa, odraz vzgoje in socializacije v otroštvu, v primarni družini, kar je otrok pridobival z vzgledom svojih staršev ter vzgojnih aktivnosti. Tako kot radi rečemo, da je otrok odraz svojih staršev, tudi dr. Milivojevič ugotavlja, da se način čustvovanja, ki je bil pridobljen v otroštvu lahko v dobi zrelosti spremeni z delom na sebi. Najprej pa se moramo spoznati, vedeti kako v določenih situacijah reagiramo in kakšna čustva nas obdajajo. Živeti moramo v zavedanju sebe, se poznati in biti pripravljeni čustva, ki nam povzročajo neprijetne posledice, na zdrav in konstruktiven način odpraviti in nadomestiti z novimi. Pomembna pa je naša pripravljenost na spremembo, naša odločitev, da želimo živeti drugače.
Čustveno zrelost dosega človek takrat, ko se zaveda svojih čustev in ima nadzor nad njihovim izražanjem. Vemo, da so vsa čustva in občutki potrebni, da jih živimo ter, da jih ne smemo tlačiti in se jih braniti, a čustveno nezrel človek izraža neprijetna čustva prosto, morda agresivno, nepredvidljivo in nekontrolirano.
Mnogokrat sem že pisala, da zagovarjam sanje, saj brez njih ne bi mogli živeti in biti srečni. Dr. Milivojevič se izraža malo drugače: namesto sanj govori o željah, ki jih posameznik mora imeti, saj z izpolnjevanjem le-teh doseže v sebi občutenje sreče. Kaj je lepše kot se počutiti uspešno, učinkovito, koristno, ljubljeno bitje, ki doseže kratkoročne in tudi dolgoročne cilje, ki si jih zastavi. Ves trud in napor sta poplačana, ki ga vloži v dosego cilja-želje.
Slovenci smo v primerjavi z južnimi narodi resnično bolj zaprt in »trpeč« narod. Imamo manj samozavesti in se izpostavljamo veliko manj, kot naši južni bratje. To je posledica socializacije, družinske vzgoje, kakor tudi vzgoje družbe in naroda. Vsak pa je sam odgovoren, da začne pri sebi in se razvije v čustveno zrelo osebo, ko odraste, ko spozna znanja in analizira svoje izkušnje ter svoje počutje, ki ga je doživljal ob neprijetnih situacijah v preteklosti. Ni dovolj pa samo samoanaliza. Človek, ki se odloči spremeniti sistem vrednot z nekim namenom, ima dovolj močno motivacijo, da poišče pomoč izkušenega terapevta ali drugega svetovalca, ki mu bo pokazal pot, ga usmerjal, vendar pa pustil, da sam razišče svojo notranjost, se z njo sooči in šele nato prosi za vzajemno pomoč pri spreminjanju pogleda na sebe in na svoje življenje.
Veselim se branje Vive in člankov dr.Molivojeviča, saj bo to za slovenski prostor pomenila možnost vsakomur, da začne razmišljati o sebi. Vsaj to za začetek.
Lp Titanic