Pie: Aurigo
S sveti Kritofom sem se nezavedno srečal pred kaknimi desetimi leti ob branju knjige francoskega pisatelja. Takrat si e zamisliti nisem mogel, da se bo verjetno tako zarezal v moje ivljenje. Pri iskanju zmajevih črt in deifriranju krčanskih svetnikov. Ob preiskovanju zmajevih črt, se je nabralo kar nekaj slik s podobo svetega Kritofa. To velja predvsem za avstrijsko Koroko.
Kaj sploh predstavlja sveti Kritof v plejadi krčanskih svetnikov? Velikana, ki pri brodenju reke, nosi na ramenu Kristusa. Včasih stoji z eno nogo v reki in drugo nogo na suhe. Voda in veter. V začetku so ga v Bizancu naslikali s pasjo oziroma volčjo glavo.
Sveti Kritof ima god 22. junija. Je zavetnik popotnikov in pomorčakov. Kult tega svetnika se razvije na zahodu predvsem okoli leta 1500. Tudi v Sloveniji. Posledica kulta je, da nastane en kup mestnih krčanskih bratovčin. V teh bratovčinah so bili seveda samo moki. Zanimivost teh bratovčin je tudi ta, da naj bi jih sveti Kritof obvaroval (njih ali druge) pred pitjem alkohola. Torej vseslovenski problem, ki se vleče e stoletja. Iz popotnikih opazovanj, se mi dozdeva, da je germanski ivelj bolj čislal tega svetnika, kakor romanski svet. Tega svetnika vidimo naslikanega skorajda na vsaki cerkvi, od Gorenjske naprej proti Nemčiji. S to poslikavo svetega Kritofa na zunanji strani cerkve, velja zapisati e eno zanimivost. Ali kakor bi rekli ateisti: vraeverje. Tisti, ki je ugledal svetnika tisti dan, najbolje ga je bilo ugledati zgodaj zjutraj, ga je svetnik varoval pred smrtjo celi dan. Bralec naj si zapomni to zanimivost, ali pogleda, ki varuje pred smrtjo.
Iz knjige francoskega pisatelja, ki takole opie svetnika iz Zlate legende.
»Bilo je ivljenje svetega Kritofa iz Zlate legende Jacquesa de Voraginea.
Kritof poroča Jacquesa de Voragine, je bil iz Kanaana. Bil je velikan grozljivega videza. Hotel je sluiti, ampak samo največjemu princu na svetu. Predstavil se je torej zelo mogočnemu kralju, o kateremu je el sloves, da mu ni enakega. Ko ga je kralj videl, ga je dobrohotno sprejel in ga povabil, naj ostane na dvoru. Nekega dne je kralja zalotil, da se je pokrial, potem ko je nekdo v njegovi prisotnosti omenil hudiča. Kritof ga je vpraal, zakaj je to storil: »Kadar zasliim omenjati hudiča, se vsakič pokriam v strahu, da me ne bi dobil v oblast in mi kodil.« Tako je ugotovil, da princ, ki mu slui, ni ne največji ne najmogočneji, saj se boji hudiča. Poslovil se je torej od njega in se podal na pot, iskat hudiča. Ko je tako hodil skozi pučavo, je zagledal veliko tevilo vojakov. Eden izmed njih, stranega in divjega videza, je stopil k njemu ter ga vpraal, kam gre. Kritof mu je odvrnil: »Ičem gospoda hudiča, da bi postal moj gospodar.« Ta mu je odvrnil: »Sem tisti, ki ga iče.« Kritof se je ves vzradočen zavzel, da bi postal njegov sluabnik za zmeraj in ga je vzel za svojega gospodarja. Ko pa sta nekoč hodila skupaj, sta naletela na kri, ki je stal ob cesti. Hudič se je v trenutku preplail in pobegnil stran od ceste ter odvlekel Kritofa za seboj. Potem sta se vrnila nazaj na cesto. Kritof je bil nad dogodkom ves začuden in je vpraal zakaj se je tako prestrail. »Neki človek, ki se imenuje Kristus,« mu je odvrnil, »je bil pribit na kri; kadar koli vidim podobo kria, me popade neznanski strah in preplaen pobegnem.« Kritof mu je rekel: »Delal sem torej zaman in e nisem nael največjega princa na svetu. Zbogom zdaj, zapučam te, da bi poiskal tega Kristusa, ki je večji in mogočneji od tebe.«
Dolgo je iskal nekoga, ki bi mu o Kristusu povedal kaj več. Končno je naletel na pučavnika, ki je pridigal o Jezusu Kristusu, in ta ga je vpeljal v njegovo vero. Pučavnik je rekel Kritofu: »Ta kralj, ki mu hoče sluiti, terja naslednjo podlonost: večkrat se bo moral postiti.« Kritof mu je odvrnil: »Velikan sem in moja lakota je vsemogočna. Naj od mene terja kaj drugega, postiti se mi je popolnoma nemogoče.« Pučavnik mu je rekel: »Ali pozna reko, kjer so tisti, ki jo hočejo prečkati, v nevarnosti, da izgubijo ivljenje?« »Da,« je rekel Kritof. Pučavnik je nadaljeval: »Ker si visoke postave in zelo močan, bi lahko ostal ob reki in vsem, ki preidejo, pomagal na ono stran, tako bi storil nekaj, kar bi bilo kralju Jezusu Kristusu, ki mu slui, zelo po volji.« Kritof mu je odvrnil: »Da, prav lahko bi opravljal to slubo in obljubljam ti, da bom obljubo dral.«
el je torej k reki, o kateri je bilo govora, in si na bregu zgradil majhno kočo. Namesto palice je uporabljal velik drog, s katerim se je upiral vodi. (Voda ivljenje) Brez izjeme je prepeljal vsakega popotnika. Mnogo dni je minilo, dokler ni nekega dne, ko je počival v svoji, zaslial glas otroka, ki ga je klical z naslednjimi besedami: »Kritof, pridi ven in pomagaj čez..« Kritof je tako vstal, a ni nael nikogar. Ko se je vrnil nazaj, je spet zaslial isti glas, ki ga je klical. Spet je stekel ven in spet ni bilo nikogar. e tretjič ga je poklicalo, el je ven in na bregu reke zagledal dečka, ki je prosil, naj mu pomaga na drugo stran. Kritof je torej dvignil otroka na ramena, vzel drog v roke in stopil v reko, da bi jo prečkal. Nenadoma je reka postajala bolj in bolj deroča, otrok ga je teil, kot bi bil iz svinca; el je naprej, reka je e naračala, otrok pa je postajal teji in teji, tako da je bilo Kritofa e močno strah in se je bal, da bo pogubljen.
Komaj mu je uspelo. Ko je prebredel reko, je otroka odloil na breg in mu rekel: »Izpostavil si me veliki nevarnosti. Bil si teak in ne vem, ali bi bilo kaj teje, če bi na sebi nosil ves svet.« Otrok mu je odgovoril: »Ne čudi se; Kritof, nisi nosil samo vsega sveta, temveč si na svojih ramenih nosil tistega, ki je svet ustvaril: kajti jaz sem Kristus, tvoj kralj, in ti si mi pomagal; da ti dokaem, da govorim resnico, zasadi svojo palico v tla pred hio in zjutraj bo videl, kako bo vzcvetela in obrodila.« V trenutku je izginil. Ko se je Kritof vrnil, je torej zasadil svojo palico v tla in ko je zjutraj vstal, je videl, da je pognala listje in dateljne kot prava palma
Z znano kretnjo si je el z robčkom čez čelo in epetal: »Kritof je iskal absolutnega gospodarja, nael pa ga je v osebi otroka. A kar bi bilo pomembno vedeti, je natančna zveza med teo dečka ne njegovih ramenih in cvetenjem njegove palice.«
Jezus otrok na Kritofovih ramenih je hkrati noen in vznesen. V tem je njegov čar. Vzdiguje ga iva sila, ki ga zelo ponino in mukoma dri nad deročo vodo. In vsa Kritofova slava je v tem, da je hkrati tovorna ival in montranca. V prečkanju reke je ugrabitev otroka in tlaka.
Začetne besede pridige očeta prednika sem brez teav nael v Montaignovih Esejih, katerih odlomek so. Gre za ankedoto, ki zadeva portugalskega konkvistadirja iz 15. Stoletja Alphonsa iz Albuquerquea. »Albuquerque,« je deklamiral pridigar z monotonim glasom, »je v trenutku hude nevarnosti na morju na svoja ramena dvignil dečka, da bi mu njegova nedolnost v primeru najhuje nevarnosti sluila kot porok in priporočilo boji milosti, naj mu prizanese.«
Po tem začetku je dobri oče brez teav preel na naega svetega patrona, njegovo čudeno dogodivčino Kristusovega nosača, njegovo povračilo, ozelenelo in rodovitno vejo. »Nobenega razloga nimamo za domnevo, da se je Albuquerque spomnil zgodbe o svetem Kritofu in da ga je v skrajni nevarnosti poskual posnemati, čeprav je Kritof, kot vsak ve, začitnik popotnikov in pomorčakov. Ne, kar je hkrati bolj verjetno in bolj razburljivo, je, da sta konkvistador n svetnik črpala svojo usodo iz istega vzora, namreč, da sta neodvisno drug od drugega opravila isto dejanje: se izročila v varstvo otroka, ki sta ga obenem varovala; se reila, tako da sta reevala, prevzela nase teo, obteila svoja ramena, vendar s teo svetlobe, z bremenom nedolnosti!«
Potem je dobri oče zgodbo o Kritofu Albuquerque prenesel na nas.
»Ker ste tukaj vsi v znamenju Kritofa, se morate odslej naprej in vse ivljneje izogibati zlu in se zateči pod varstvo plača nedolnosti. Če vam je ime Pierre, Paul ali Jacques, spomnite se, da se imenujete tudi Detenosec: Pierre Detenosec, Paul Detenosec, Jacques Detenosec. Tako boste obteeni s tem svetim tovorom prebredli reke in viharje, pa tudi plamene greha.!
Nekateri pravijo, da krčanstvo nima alegoričnih zgodb, kot jih srečamo v vzhodni religiji. Če se kakna zgodba lahko primerja z vzhodno, je prav ta legenda o Kritofu. Za kaj imamo neobrzdanega velikana Kritofa, ki pravi, da bo sluil le najmočnejemu princu na svetu. Ali ni to podobno obdobju v mladosti, tam do 30 leta ali e malo več? Ni preprek in ovir za nas. Mi lahko osvojimo svet. Zaenemo se v ta svet. Neupogljivo. Zvieno. elimo vije in vije. Najvije, kakor eli Kritof sluiti največjemu. Nae telo je močno in nas uboga na vsak ukaz. Kakor je močno telo orjaka Kritofa. Pripravljene smo storiti vse za neke svoje ideale. Bredemo skozi ivljenje in se poganjamo, kakor Kritof brodi s svojim kolom ali palico po vodi, ko prenaa čez deročo reko popotnike.
Potem se kar naenkrat zgodi po tem brodenju ivljenja, da dobimo na svojem ramenu ute, najtejo ute, ute, ki tehta cel svet. In samo mi vemo, kako je teka ta ute, ki nas pritisne k tlom, kakor je tea otroka pritisnila Kritofa vse globlje in globlje v deroče vodo. Skoraj tako daleč, da Kritof e pomisli, da ne bo več zmogel prenesti dete preko reke in da bo (skupaj z detetom) utonil. Potem zasadi svojo palico v zemljo in naslednje jutro palica vzbrsti in zacveti.
Ali ta zgodba ni metafora za telo in duo. Dua ni nič, drugega kot prispodoba Kristusa pri Kritofu. Nosimo jo vedno s seboj, in je kakor dete. Vendar se nae telo in nas, dua dotakne ele ko smo v največji teavi, ko nosimo na svojih plečih cel svet. Tik pred smrtjo ali ko mislimo, da ne bomo več zmogli tega bremena in da je vsega konec. Ko ne vemo ali bomo zmogli to nalogo, določeno stvar. In potem, ko se naa dua odpre, vzbrsti, zacveti palica ali kol, kakor Drevo ivljenje.
ele takrat vzbrsti in poanje svoje okončine Drevo ivljenja.
Eseni so prikazovali človeka, kakor Drevo ivljenja. V meditativnem poloaju, sedi na Zemlji in skozi sedem zgornjih čaker telesa se korenine vzpenjajo v nebo in sedem korenin iz telesa se vije v Zemljo. Drevo ivljenja, vez med Nebom - Očetom in Materjo Zemljo.
A kako je v resnici z naim Kritofom, saj nekateri zatrjujejo, da so vsi krčanski mučenci tako in tako izmiljeni.
David Wood navaja, da je bil Kritof član severno-afrikega plemena na področju dananje Libije, iz Marmaice. V letu 301 oziroma 302 naj bi bil ujet v pacifikaciji plemena Marmaice s strani rimske vojske, pod poveljstvom cesarja Dioklecijana. Potem je bil odpeljan v rimsko vojsko v vojanico poleg Antiohije v Siriji. Krstil naj bi ga kof Peter iz Aleksandrije. Mučili pa naj ga bi 9. julija leta 308. Leta 311 je kof Peter poskrbel, da so njegovo truplo vrnili v Marmaico. Njegovo vlogo mučenca pa so istovetili tudi z mučencem svetim Menasom.
Okoli njegovega imena se naj bi spletla e ena legenda. Ime Kritof oziroma ali Christopher (Christoforos), naj bi pomenilo nositelj Krista. Kritofovo ime pred bapitzacijo je bilo po latinsko Reprebus, kar pomeni brezboen. Ta razlaga je kar malo naivna, da bi lahko obveljala.
Bizantinske ikone pogosto prikazujejo Kritofo s pasjo glavo. Pravili so mu tudi pasjeglavec. Wood pravi, da se ga prikazuje s pasjo glavo z enim samim razlogom, ker naj bi priel iz tako imenovane deele pasjih glav oziroma »kakor pes« (canineu). Zato naj bi potem prilo zaradi tega imena do pomote iz Voraginove legende, da je priel iz deele Kanaana. Saj so Kanaan izpeljali iz Canaanite" (Cananeus). Doda e to, da njegovo ime oziroma podoba pasjeglavca nima prav nič opraviti z egipčanskim kultom oziroma egipčanskim bogom Anubisom, ki je imel človeko telo in glavo akala oziroma psa.
Kult svetega Menasa se je razvil na lokaciji kaknih 45 km juno-zahodno od Aleksandrije in je sedaj poznano kot Abu Mina.
Zdaj pa se vrnimo k razlagi odnosa sveti Kritof, njegovega imena pasjeglavec in recimo podobe v cerkvi svetega Jurija v Cegelkoyu in če resnično nima nič opraviti s trditvijo o kultu egipčanskega boga Anubisa. Če dobro pogledamo sliko iz cerkve v Cegelkoyu, bi dopustili, da se je ljudska in slikarska domiljija razvila potem v zadnjo fresko, kjer ima sveti Kritof e pasjo glavo. Slika iz Cegelkoya odraa določeno fiziognomijo obraza. Za to imamo primer. Obraz najbolj znanega libijskega dravljana ni daleč od slike iz Cegelkoya.
Vendar si vseeno oglejmo kdo je bil Anubis? Egipčanski bog Anubis, z glavo akala ali psa je predstavljal boga smrti in je prevzel vlogo pogrebnega boga Khenti-Amentiua ter je spremljal Izido. Anubis je bil sin boginje Neftis, ki ga je imela z Ozirisom. Drugače pa je bila ena Seta. Da bi imela z Ozirisom sina, se je spremenila v eno Ozirisa, boginjo Izido, ki je bila tudi njena sestra. Zaradi mačevanja Seta pa je Anubisa po rojstvu vzgajala Izida, zato tudi Anubis postane njen čuvaj. Predstavljal je tudi bojevnika, ki nosi no in zvito kobro, in je kot taken najavljal smrt. Balzamiral je tudi Ozirisa.
Njegove funkcije so bile naslednje:
- nadziral je balzamiranje telesa in ga obnovil,
- sprejel je mumijo v grob, opravil je obred odpiranja ust in spremil duo do Polja rajskih rtev, tako, »da je poloil roko na duo in jo s tem čitil«,
- in na koncu je nadziral tehtanje due.
Njegova sodba pri tehtanju du je bila zelo pomembna, saj so jo upotevali tako Tot, Horus, kakor Oziris. Njegov simbol predstavlja črna ali bela koa vola, ki je pokropljena s krvjo.
Vendar tu zgodba o egipčanskemu bogu z volčjo glavo e ni končana. Imamo e enega taknega boga. Imenuje Upuaut ali Vepvavet, ki je bil prvovitno lokalni bog Asyuta oziroma Likopolisa v Srednjem Egiptu in je bil tesno povezan z Anubisom (Khent-Amentioum iz Abida). Njegovo ime pa pomeni »Odpiralec poti«, a kot vojni bog je bil v vojni predvodnik prvih kraljevih bojnih vrst. Ko se je zdruil z Ozirisom, se je mislili, da ga je sprmeljal na njegovih mirnih osvajanjih. Kasneje pa so ga klicali kot Ozirisovega mačevalca in govorili, da je to njegov sin. Bil je eden od Ozirisov pomenov, poznan v izrazu Sekhemtaui, ali »Moč dveh pokrajin«. Govorili so, da Upuaut stoji na premcu Auf-Rajove ladje, ko ona plove po reki podzemnega sveta, prav tako so ga slikali na Ozirisovi ladji. V glavnem so ga spotovali kot odpiralca poti Zahodu, kako v podzemnemu svetu mrtvim duam kae pot skozi to mračno cesarstvo.
Legenda o svetem Kritofu ostaja nerazreena. Ali je bil Kritof oboevalec kulta Anubisa in posmrtnega ivljenja prepustimo domiljiji.
Veljal je rek: Qui mane te videt, nocturno tempore ridet (Kdor te zjutraj vidi,
se zvečer smeje).
Vir:
Veronica Ions: Egipatska mitologija
David Woods: The Origin of the Cult of St. Christopher
|