NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024
  • Vabilo na Festival duševnega zdravja 2024

  • četrtek 16-maj
  • Spekter. 70 let Zbirke UGM

  • petek 17-maj
  • EKO 9: Oči v skali

  • sobota 18-maj
  • Mesec mode v muzeju

  • nedelja 19-maj
  • Čarobna glasba Harryja Potterja

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  • ponedeljek 27-maj
  • Still Corners (UK) - 27. 5. 2024, Škofjeloški grad - Festival In Memoriam prof. Peter Hafner - 15 let

  • petek 31-maj
  • Operna noč

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Zmajeva črta po Ptuju – Ptujski grad, reinkarnacije in zmajeva črta po Dornavi (prvi del)   
    sobota, 25. december 2010 @ 05:01 CET
    Uporabnik: Pozitivke

    Piše: AUrigo

    Na ptujski grad me je opomnil prijatelj, ki mi je posredoval fotografijo zmaja. A šele ob obisku gradu sem dosledno ugotovil, da je fotografija prikazovala kovinski svečnik-lestenec iz kakšnega 16. stoletja. Ta prinešeni zmajev lestenec v grajsko zbirko morda ne bi nič pomenil, a vseeno mi je dal signal, impulz, da sem po dolgih letih spet vstopil v raziskovanje tega prostora.

    Ptuj in grad na Vurberku sem obiskal na začetku svojih popotovanj po zmajevih črtah Slovenije nekje v letu 2003 ali 2004. Takrat sem obiskal tudi mitrov tempelj v Hajdini pri Ptuju. Tematika verovanj v perzijskega boga Mitro (prijatelja), bom moral v prihodnje še pošteno razdelati, saj so se na tem svetišču Mitre gradila moja prva znanja o zmajevih črtah.

    V tem tekstu vam ne bom razodel, kako potekajo vse zmajeve črte po Ptuju. Katera zmajeva črta teče čez cerkev svetega Jurija, katera čez mestno hišo in katera čez Mitrov tempelj pri vhodu v Ptuj. To vas čaka v elektronski izdaji knjige, ki se bo morda izdala do naslednjega konca leta.(*1) A naj vseeno omenim, pomožna-pomožna zmajeva črta teče v smeri dominikanski samostan – ptujski grad - osnovno šolo Ljudevita Pivka ob Raičeva ulica in ulici Ob Grajeni. Dominikancem je podarila zemljišče ptujska gospoda za samostan in si tako pridobila prostor za posmrtne ostanke in molitve dominikancev. Umislili si bi lahko, to je idealno, na isti zmajevi črti kakor grad, za ohranjanje rodu, a vseeno je ta grajska rodbina izumrla.

    Ptujski grad je dal sezidati po letu 1100 salzburški nadškof Konrad I(*2). Zatem se je vselil v njega Friderik ptujski, ki pa se je nadškofu umaknil v drugo bivališče, če je ta prišel v te kraje.

    Muzejska zbirke na Ptuju je bogata in tako različna, da se ta grad poplača ogledati v vsakem primeru. Tudi mene sta čakali vsaj dve presenečenji. Eno je tako veliko, da sem sprva ostrmel in še dolgo časa nisem dojel, do kakšne revolucionarne zgodbo sem prišel.

    Muzej ima več oddelkov: glasbeni oddelek z instrumenti iz 16. do 20 stoletja, zelo poučno, samo še kakšne tri sobe s srednjeveško glasbo za meditacijo bi morali dodati. Oddelek s srednjeveškim orožjem, ki je dobesedno nametan v kleti.
    Oddelek z ljudskimi običaji ima tudi zbirko kurentov in ostalih mask. Slovenski kurent ali korent je lik, ki s svojim poskakovanjem, žvenketanjem zvoncem in tleskanjem bičev po zraku prežene zimskega demona in zimo. Marsikdo si je energetiziral vino tako, da si je na sod dal izrezljati svetega Jurija, ki ubija v jezeru vina. Le kakšnega okusa je bilo to vino?

    Zbirka turkerij: evropskih in turških vojskovodij - paš, portreti žensk. V zbirki mi je najbolj ugajala slika vojščaka, ki v družbi kupidov počiva v naročju razkošne in obilne lepotice za tisti čas. Menite, da kozaški poveljnik na sliki ovešen z dragimi kamni (minerali) na kapi in plašču, kar tako na sebi nosi kristale, zaradi mode, všečnosti ali svojega položaja. Se morda energetizira s tem dragim kamenjem na oprsju?

    Ali zmajeva črta vibrira iz grajske kapele, kjer stoji lep oltar novorojenega na spalnice ptujske gospode? Lahko si ogledate bogato fevdalno stanovanjsko opremo ptujske gospode. Nekdo v muzeju se je igral in položil na posteljo rdečo blazino in na njo kroglico, ringsel, morda ostanek, duh ptujskega gospoda. V naslednji sobi nas pozdravi lestenec – svečnik, zaradi katerega se je začel ogled te muzejske zbirke: kraljevski zmaj s krono na glavi. Si je gospoda tako zaznamovala svoj prostor in svetila v dolgo noč. Ljudstvo pa farbala o zgodbah o zmajih in svetnikih.
    Na začetku zbirke si lahko ogledate potrete ptujske gospode. Lepotice plemiške. In čakalo me je veliko presenečenje. Krščanska cerkev nas že sedemnajst stoletij, od Nicejskega koncila naprej, prepričuje, da reinkarnacij ni in v celoti izkrivlja Jezusov nauk. Preprosto ljudstvo vodi za nos, sama pa uživa v pomenu in umevanju zgodb. Koliko ljudi je izgubilo življenje na grmadi ali bilo preprosto poklano v teh 17. stoletjih, ker so verjeli v reinkarnacijo? In zakaj je bilo dobro prepovedati nauk o reinkarnaciji?

    Zato, ker lahko s tem rajo potlačiš, zasužnjiš ljudi z nekakšno obljubo na boljši jutri, na boljše onostranstvo, ki v resnici za trpeče ljudi nikoli ne pride. Pride samo za oblastnike. Ljudstvo se vrti, v krogu večnih reinkarnacij in za vsakdanji kruhek služijo svojim gospodarjem, tudi takšnim, ki so na slikah na ptujskem gradu.
    Zelo dobro si oglejte fotografije slike pod številko 1, 16, 17 in 18.
    Vas te fotografije na koga spominjajo?

    Vas ta portret spominja na koga iz današnjega časa? Na kakšnega visokega cerkvenega dostojanstvenika? Stopamo po istih poteh v reinkarancijah? Zakaj nekateri prav briljirajo v določenih poklicih? Se da to naučiti v enem življenju, ali je to dediščina in skupek vseh poprejšnjih zavesti življenj?
    Ko sem zagledal to sliko sem obstal. In prav globoko sem moral zajeti sapo.
    To je portret ljubljanskega nadškofa Žige Krištofa Herbersteina (Siegmund Christoph Herberstein) (1644-1711) iz začetka 18. stoletja iz gradu Hrastovec(*3), neznanega avtorja.
    Dobro si oglejte portret! Prvi teorem reinkarnacije!(*4)

    A kdo je bil ta nadškof Žiga Krištof Herberstein, tudi knežji škof. Njegovo pot lahko na kratko označimo tako: rojen 13. februarja 1644 v Gradcu v plemiški družini Herberstein (mati Ana Regina, oče nižjeavstrijski kancler Ernest Friderik grof Herberstein), ki je imela mnoga posestva in gradove. Grad v Bistrici, Hrastovcu, grad Podsreda in dvorec Dornava ter vilo Herberstein v Velenju. 21. julija 1667 posvečen za duhovnika in nato za ljubljanskega stolnega prošta. Študira v Rimu na Sapienzi. 1668 postane kanonik v Passau in Vroclavu, 1671 postane kanonik v Augsburgu. Leta 1688 je bil imenovan za ljubljanskega škofa s strani cesarja Leopolda I, 6. decembra istega leta ga imenuje še papež Inocenc XI. Postal je 13 ljubljanski škof po vrsti. O njemu pišejo tako: »bil je skromen in pobožen človek, toda odločen, ko je šlo za varovanje škofovskih pravic.« Ta opis se nič kaj dosti ne razlikuje od karakterja moža iz današnjih dni.

    Z brikseniškim škofom se je škof Herberstein končno sporazumel o sporni jurisdikaciji nad Blejskim otoko, ki je od ustanovitve ljubljanske škofije kazila odnose med obema cerkvenima knezoma. (Tudi po 300 letih dobi enako nalogo, kako vrniti denacionalizirani Blejski otok, samo v »drugi osebi«.) Drugi teorem(*5) reinkarnacije.  

    S stolnim proštom Janezom Krstnikom Prešernom in stolnim dekanom Janezom Antonom Dolničarjem ustanovi leta 1700 prvo javno (semeniščno) knjižnico. Leta 1700 podpre tudi gradnjo nove baročne stolnice v Ljubljani. 1687 se zaman poteguje za regenburškega in passauskega škofa. Leta 1700 se odpove(*6) ljubljanski škofiji, kar papež sprejme 15. maja 1701 in po odobreni penziji s strani papeža (400 skudov) odide v samostan (oratorij) svetega Filipa Nerija v Perugio, kjer si nadene ime Hieronim. Zadnja tri leta pa se zaradi bolj lagodnega življenja preseli v samostan svetega Petra v Perugii. Umre 20. julija 1716. Živel je 72 let, kar je za tiste čase nadpovprečno. V kolikor ne verjamete tej zgodbi o reinkarnaciji, pobrskajte po internetu in si oglejte kdo je v letu 2008 obiskal grob škofa Herbersteina v Perugii? Povlečite vzporednico, ali je dotična oseba obiskala tudi grobove preostalih ljubljanskih škofov. Sicer tudi priimek Herberstein(*7) kaj razodene o človekovem značaju v slovenskem jeziku.

    Ogledati si lahko tudi svet sakralnih podob. Ptujski Jurij na sliki je nekam suh. Je eden najbolj suhih svetih Jurijev, kar so jih doslej videle moje oči. Morda so imeli v tistem času pomanjkanje hrane in je tudi gospoda delila usodo ljudstva?

    Za trenutek postojmo še pred zmajevo skrivnost ptujske gospode. Slika 22 predstavlja pečat z zmajem, Hartnida I ptujskega iz leta 1246. (Letnica pri tej zgodbi je zelo pomembna, kajti kdaj pride zmaj in sveti Jurij v Evropo. Verjetno s templjarji.) Si bi v dali vdelati hudiča v pečat in z njim žigosali svoja pisma, pogodbe?

    Članek o ptujskem pečatu govori takole o zmaju na pečatu (prvi veliki, ptujski pečat 1273): »Zmaj je zvit in umeščen med konjeve noge. Prej je podoben kači, saj nima ne kril in ne nog. Na glavi ima rogova(*8), rep je dolg in sega do desne konjeve noge ter je na koncu razmršen.«
    Na naslednji sliki imamo dva grba, eden je z zmajem z razpetimi krili na šlemu(*9), drugi je z rogovoma na šlemu. Prvi grb je grb gospodov ptujskih na Vurberku, drugi grb je grb gospode Schaunberških (iz leta 1466). V grbu gospode ptujske vidimo dva sidra in dva zmaja, sidri naj bi vdelali v grb po gradu Dranek (Ankenstein), potem ko je leta 1294 ptujska gospoda kupila grad od Draneških.

    Na drugem grbu je šlem z dvema rogovoma, morda predstavlja keltsko božanstvo Cerenusa? In zakaj šlem z rogovi, ali ni takšen šlem samo oviral viteza pri boju, ali pa se je takšen šlem uporabljal v druge namene, morda obredne?

    Oglejmo si še dobro relief z Vurberka, ki stoji pred vhodom v stavbišče ptujskega gradu. Vitez s praporjem ob nogah mu leži ščit z vdelanim zmajem, na vrhu ščita pa stoji zmaj. Ali je bilo to samo znamenje, da je na gradu Vurberk zmaj ali kaj več?

    Zanimiva je tudi preteklost naslednjega lastnika ptujskega gradu, ki izhaja iz druge gosposke rodbine, škotske rodbine Leslie (Lesley). Legenda o grbu in imenu rodbine Leslie je povezana s škotsko kraljico in njenim možem. Bartolomej Leslie je pripovedoval kralju, da se je njegov utrujeni konj ustavil med manjšim (lesse) travnikom (ley) in barjem. Nadaljevanka te zgodbe nima niti repa niti glave. Gre bolj za neko varianto nošnje Marjetice v objemu Jurija.  A če pomislimo o teh besedah in jih povežemo z izvorom besede Ljubljana bo marsikaj bolj jasnega. Laibach, Leybach. Samo ne ve se ali je travnik ali barje sinonim za ley črte ali po slovensko zmajeve črte.

    Najsibodi dosti o Ptuju in za ta čas božiča, čas po zimskem solsticiju, čas po 25. decembru, ko svetloba premaguje temo.

    Slika 1: slika ljubljanskega škofa Žige Krištofa Herbersteina
    Slika 2: ptujski grad
    Slika 3: zvonik cerkve svetega Jurija na Ptuju
    Slika 4: dominikanski samostan
    Slika 5: oblačilo kurenta
    Slika 6: kurentova glava
    Slika 7: sod svetega Jurija
    Slika 8: gospa
    Slika 9: turški poveljnik
    Slika 10: kozaški poveljnik
    Slika 11: oltar v grajski kapeli
    Slika 12: slika junaka, ki počiva v objemu lepotice
    Slika 13: kroglica na blazini grajske postelje
    Slika 14: zmajev lestenec
    Slika 15: ptujska gospa
    Slika 16: ljubljanski škof Žiga Krištof Herberstein (1644-1711)
    Slika 17: Žiga Krištof Herberstein
    Slika 18: Žiga Krištof Herberstein
    Slika 19: kip svetega Jurija s Ptuja
    Slika 20: šlem z rogovi
    Slika 21: dve kači
    Slika 22: pečat Hartnida I Ptujskega
    Slika 23:  grb Bernarda Ptujskega
    Slika 24:  grb grofov Schaunberških in grb gospode Ptujske na Vurberku
    Slika 25:  grb gospode Ptujske
    Slika 26:  grb ptujske gospode
    Slika 27:  ščit z zmajem

    Vir: Mateja Sitar, Zapuščina Ljubljanskega škofa Žiga Krištofa Herbersteina v benediktinskem samostanu svetega Petra v Perugii, Arhivi 30, št. 1, 2007,
    http://www.arhiv-ptuj.si/Objave/Ostale_publikacije/mestni_pecat

    Ključne besede: zmajeve črte, Ptuj, ptujski grad, kurent, korent, rodbina Lesli (Leslie), Žiga Krištof Herberstein, reinkarnacija Siegmund Cristoph Herberstein, dragon line, ley line, energetic line, Ptuj castle, korent, reincarnation.

    (*1) Predstavljeno bo deset glavnih regijskih mest (Ljubljana, Maribor, Ptuj, Celje, Postojna, Koper, Kranj, Slovenj Gradec, Trbovlje, Krško) in Zagreb.

    (*2)Že poprej so Rimljani postavili manjšo utrdbo in baziliko na tem mestu.

    (*3) No, čez grad Hrastovec teče tudi pomožna-pomožna zmajeva črta.

    (*4) Prvi teorem reinkarnacije, je ta, da v novem življenju velikokrat pridobimo tiste »fizične značilnosti« iz določenega preteklega življenja, ko smo se v tistem življenju imeli zelo dobro, smo uživali, skratka bil je en velik plus, pa najsibo to živalsko življenje ali človeško življenje.

    (*5) V vseh reinkarnacijah se pojavljajo podobne zgodbe, ki smo jih imeli v prejšnjih življenjih, ki jih nismo razrešili, ali pa so pustile takšen karmičen odtis v zavesti, da se takšne situacije ponovno pripeljejo v naše življenje.

    (*6) Je ta odpoved škofovskemu stanu iz užaljenosti, ker ni bil imenovan za regenburškega in passauskega škofa, ali za imenovanje v kakšen drug naziv, ki je še skrit v arhivih.

    (*7) Herb v nemščini pomeni grenak, stein pa kamen. Lahko bi bil tudi grenak kamen. Priimek v tem kontekstu odraža njegov osebni karakter. Herbeizaubern pa pomeni pričarati.

    (*8) Za vse tiste, ki še naprej trobijo o karantanskem simbolu in o karantanskem črnem panterju.

    (*9) Zmaj na šlemu je bil sicer značilnost ogrskih, hrvaških, bosanskih, srbskih  in romunskih plemičev in vitezov, ki so bili združeni v Red zmaja, vendar je bil ustanovljen po letu 1400.

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • http://www.arhiv-ptuj.s...
  • Več od avtorja Pozitivke
  • Več s področja * Poučna (spo)znanja, znanost

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Zmajeva črta po Ptuju – Ptujski grad, reinkarnacije in zmajeva črta po Dornavi (prvi del) | 0 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,63 seconds