Piše: Igor Kononenko
Apolonij Tijanski (pribl. 2-98) grški filozof in modrec
Rodil se je v premožni družini v takratnem grškem mestu Tyana v Mali Aziji
(ki danes spada pod Turčijo). Bil je lepe zunanjosti in je že kot otrok izstopal
po odličnem spominu. Pri štirinajstih letih so ga poslali v šolo na jug v Tarsus,
vendar se je razočaran preselil v grško mesto Aegae. Tu se je star šestnajst
let srečal z učenji Pitagore – o višjih zakonih, o življenju v tišini, o skromnosti
v prehranjevanju, o preprostosti pri oblačenju in posedovanju, o nesmrtnosti
in reinkarnaciji ter o spoznavanju samega sebe. Apolonij je začutil poklicanost
in se je do konca življenja podredil pitagorejskim principom. Postal je vegetarijanec,
odpovedal se je tudi vsem usnjenim izdelkom ter alkoholnim pijačam. Pustil si
je dolge lase.
Pet let je preživel v tišini in ni izgovoril niti besede, čeprav je bil pogosto
tarča posmeha. Živel je v templju grškega boga medicine Aesculapiusa. V templju
so duhovniki zdravili vernike z različnimi duhovnimi obredi. Kmalu je Apolonij
zaslovel kot čudodelni zdravilec. Pri dvajsetih letih je nasledil veliko bogastvo,
ki ga je večji del razdal, zase je obdržal skromno rento. Od takrat ni od nikogar
sprejel denarja, čeprav so mu mnogi oboževalci ponujali velike vsote. Osvobojen
od posvetnih navezanosti je začel potovati. V takratnih mestih in vaseh so bili
templji bolj v okras, kot da bi služili pravi pobožnosti, in so se duhovni obredi
sprevrgli v prestižne ceremonije brez prave duhovne vsebine.
Apolonij je na potovanjih deloval v različnih duhovnih skupinah, ki so se umaknile
od sprevržene civilizacije in so živele v gozdovih in puščavah preprosto duhovno
življenje. Poleg tega se je v mestnih templjih trudil obnoviti duhovne obrede
in ponovno posvetiti svetišča. Čeprav je bil spoštovan, je še vedno iskal novih
spoznanj. Duhovna žeja ga je gnala do Egipta in zatem naprej po nevarni in dolgotrajni
poti vse do Indije, kjer se je učil od mnogih modrecev.
Ko se je vrnil, je nadaljeval s potovanji po celi Grčiji, Italiji in Španiji.
Imel je veliko privržencev. Znan je bil po čudežnih ozdravitvah in jasnovidnosti,
nekateri pa so mu pripisovali tudi čudežno moč obuditi mrtve, biti hkrati na
več različnih mestih, kot tudi trenutne transportacije svojega telesa na poljubno
oddaljeno mesto. Pomagal je revežem in bolnim. Poučeval je vsakogar, kdor je
imel iskreno željo. Tudi mnogi politiki so ga prosili za nasvet. Zoperstavljal
se je tiranom in spodbujal množice, da se borijo za svoje pravice. Večkrat je
bil obsojen, a se je vsakič čudežno izognil kazni. Napisal je več knjig o znanosti,
medicini in filozofiji, vendar so do danes ohranjeni samo fragmenti. Najverjetneje
je umrl v Ephesusu, kjer je osnoval šolo. Njegova smrt je ostala zavita v skrivnost,
saj je zatem, ko se je poslovil od učencev, preprosto izginil.
CITATI:
»Bog je tisti, ki ga imenujemo Prvi, ki je Eno in hkrati ločen od vseh in ki
Mu kot podrejeni moramo biti hvaležni za vse.«
»Ker Bogovi vedo vse, mora tisti, ki stopi v tempelj, moliti takole: 'Dajte
mi, Bogovi, kar mi gre!'«
»Dovolite mi, Bogovi, da imam malo in da ne potrebujem ničesar.«
»Molim, naj pravica vlada, naj bodo zakoni spoštovani, naj bodo modri revni
in ostali bogati, toda iskreno!«
»Ne poseduješ ti svoje hiše, ampak tvoja hiša tebe.«
»Zlato, ki ga dobiš skozi solze (drugih), je slabo in črno.«
»Oponašanje naredi samo tisto, kar je videlo, toda domišljija ustvari, kar
ni nikoli videla... Domišljija je najmočnejša sposobnost, ki nam pomaga, da
se približamo resnici.«
»Najbolje bi bilo, da ne bi imeli nobenih predstav o Bogovih – um častilca
lahko zase ustvari in oblikuje podobo tistega, ki ga časti, bolje kot katerakoli
umetnost.«
»Jaz verjamem, da na noben drug način ne moremo kazati spoštovanja Božanskemu
bitju in biti od vseh ljudi izbrani za njegovo naklonjenost in dobro voljo,
kot da se odrečemo, da Bogu ponudimo kakršnokoli žrtev; Njemu ne smemo prižigati
ognja ali mu obljubljati kakršnekoli predmete. Kajti On ne potrebuje ničesar,
niti od bitij, ki so višja od nas.«
»S seboj (na poti) imam zmernost, pravico, vrlino, vzdržnost, srčnost in disciplino.«
»Vsa Zemlja je moja in imam pravico iti povsod po njej.«
»Divja zelišča, ki svobodno rasejo, so boljša kot tista, ki so s prisilo umetno
vzgojena.«
»Ne hrani svojega dobrega obnašanja za konec, ampak začni z njim.«
»Oj Sonce, pospremi me na potovanjih tako daleč, kolikor je meni in tebi pri
srcu, in naj spoznam dobre ljudi in naj nikoli ničesar ne slišim o slabih niti
oni o meni.«
»Blagoslovljen si v svojem zakladu, če ceniš svoje prijatelje bolj kot zlato
in srebro, kajti iz njih raste zate žetev blagoslovov.«
»Dokler ni um popolnoma miren, ti tudi oči ne bodo dovolile spati.«
»Možno je, da človek ne dela napak, toda samo plemenit človek bo priznal, da
jih je delal.«
»Ne obstaja smrt, ampak samo zunanji videz, tako kot tudi ne obstaja nikogaršnje
rojstvo. Sprememba od biti do postati se zdi kot rojstvo, in sprememba od postati
do biti se zdi kot smrt – toda v resnici ni nihče nikoli rojen, niti nihče nikoli
ne umre.«
»Celota postane del, in deli postanejo celota v Enosti vsega.«
»Posameznik je rojen s pomočjo staršev in ne od staršev, tako kot stvar, ki
je ustvarjena s pomočjo zemlje, ni narejena iz nje.«
»Sprememba posameznika ni nič, kar bi bilo ustvarjeno z vidno okolico, ampak
je sprememba v Eni stvari, ki je v vsakem posamezniku.«
»Najmogočenjša stvar je trden zakon. Najmogočnejši vladar je tisti, ki v prvi
vrsti lahko vlada sebi.«
»Kako si lahko dovoliš, da želiš spremeniti, kar je bilo izvršeno z Božjo voljo?
Če obstaja Zakon, in zares tudi obstaja, in je Bog tisti, ki ga je postavil,
ga pravični človek ne bo želel spremeniti, kajti taka želja je sebičnost, nasprotna
Zakonu.«
Učitelji modrosti 39
Učitelji modrosti 41
|
Učitelji modrosti 40
Prispeval/a: Miškolin dne petek, 7. april 2006 @ 09:22 CEST
Še nekaj informacij o Apoloniju, če koga zanima: http://share-international.net/slo/publikacije/arhiv/ucitelji/apolonij.htm
Učitelji modrosti 40
Prispeval/a: Miran Zupančič dne sobota, 8. april 2006 @ 09:27 CEST
Apolonij iz Tiane je res skrivnostna oseba, ki je v svetu delovala v začetku tega stoletja. V filozofiji ga omenjajo kot filozofa novopitagorjske šole. Nasprotniki krščanstva ga ne primerjajo le z Jezusom, ampak so ga postavili celo nad njim. Tudi Apolonijevo rojstvo je oznanil Sveti Duh. Potoval in učil je skoraj v vseh deželah okoli starega svetovnega morja.
Ljudstvo je prihajalo od vseh strani, da bi ga slišalo, in imel je po tedanjih pojmovanjih številne privržence. Delal je čudeže, zdravil bolne in imel velik vpliv. Povsod, kjer se je pojavil, so sprta ljudstva, zakopala sekiro. In zdi se povsem razumljivo, da so ga takratni oblastniki preganjali večkrat zaprli in mučili. Ko pa so ga končno hoteli vreči divjim psom, je skrivnostno izginil iz tega sveta!
Po izginotju s prizorišča sveta sta bila njegova usoda in celotna življenjska zgodba objavljeni v knjigi. Tako je nastal evangelij, ki zajema osem obsežnih delov. Vsebina tega evangelija je bila tako veličastna in prodorna, da se je takoimenovana krščanska cerkev skupaj s svojimi utemeljitelji zaradi tega prestrašila. Takšnemu konkurentu v enakosti in ljubezni niso bili enakopravni, zato so posegli po klasičnih takratnih cerkvenih sredstvih: umori, zasledovanje in uničenje.
Ker v tistih dneh še ni bilo tiska, so knjige Apolonija iz Tiane bile sestavljene izključno kot iz rokopisov. Število le-teh je bilo malo, zaradi tega je bilo seveda zelo enostavno te rokopise ukrasti, zapleniti in uničiti. Mnoge pa so potvorili.
Apolonij svojih naukov ni mogel posredovati naravnost, kajti razlagal je Boga v človeški podobi, kot ga razlaga hermetična filozofija. Razlagal je, da lahko človek s preobrazbo in ponovnim rojstvom duše neposredno preide v osvobajoče življenje ter na ta način osvobodi in naredi dejavnega Boga, ki je v človeku samem.
lep pozdrav in vse dobro,
Miran.