Piše: Nara Petrovič
Poziv puščavnice Anastazije iz ruske tajge
Živimo v času, ki nam ga oblikovalci javnega mnenja predstavljajo kot obdobje
največje blaginje in razcveta. Še nikoli v nam znani zgodovini ni bilo človeštvo
deležno tako eksplozivne gospodarske, tehnične in znanstvene rasti. Še nikoli
nam ni bila na voljo takšna množica artiklov, uslug in podatkov. Še nikoli nismo
potovali tako hitro in tako daleč. Še nikoli nismo mogli neposredno tako množično
spremljati dogodkov z vsega sveta, kot jih danes spremljamo po TV-ekranih in
internetu.
Po drugi strani pa še nikoli nismo tako hitro drseli proti samouničenju. Ne
le k uničenju nas ljudi, ampak k uničenju vsega, kar živi na planetu. Tako vsakodnevno
z Zemlje izginja na stotine življenjskih vrst; tisoči hektarjev plodne zemlje
se spreminjajo v puščave; umirajo reke, jezera, morja in gozdovi; sami stokamo
pod težo vedno novih bolezni, poplav, suš, neurij in potresov. Ampak, saj vse
to že vemo ... pa vendar smo do zdaj naredili bore malo, da bi se uprli – ne
drsenju, ampak drvenju v prepad.
Vse manj čutimo, da živimo za nekaj svojega, smiselnega, živega, dobrega, zato
se sredi razgretega betona in plastike počutimo utesnjeno. Eni bolj, drugi manj
vneto iščemo poti nazaj k naravi. V nezavednem nosimo spomin na lepoto življenja
v naravnem okolju, v duhu vemo, kaj je naravna etika, zato zmoremo ob pravilno
usmerjeni spodbudi narediti korak proč od življenja v umetnem svetu ter proti
življenju v naravi.
EKOLOŠKI ODNOS DO OKOLJA
Povsod po svetu je opazen premik v zavesti ljudi. Morda tudi zato, ker je prav
v državah, ki so dosegle najvišjo raven materialnega razvoja, največ duhovnega
nezadovoljstva; mnogi – tako intelektualci kot preprosti ljudje – se obračajo
proč od linearne znanstvene logike k simbolnemu in alegoričnemu pojmovanju vesolja
in našega mesta v njem. Od brezosebnega izkoriščanja se preusmerjajo k osebnemu
spoštovanju narave.
Takšni premiki so opazni tudi v praktičnem življenju. Čutimo, kako zadušena
je naša duša v betonskih mravljiščih, vleče nas na travnik in v gozd. Ni nam
vseeno, ali jemo jagode z roba avtoceste ali z roba gozda; ali pijemo klorirano
vodo polno pesticidov ali čisto izvirsko vodo. Ni nam vseeno ne zase ne za svet.
Uničevanje okolja se nadaljuje zaradi inercije, ki vleče družbo naprej v smeri
tehnološke rasti, pri kateri se ne oziramo dovolj na posledice. Toda vrednote
se spreminjajo, prioritete milijonov so se v zadnjih desetih letih korenito
spremenile. V sodobnem besednjaku bi rekli, da počasi vzpostavljamo ekološki
odnos do narave, dejansko pa samo spoznavamo, da smo okolje hudo umazali, da
ne rečem zasvinjali, in bi mu radi povrnili vsaj del prvobitne čistosti.
EKOLOGIJA BREZ POMPA
Ekološka gibanja so aktivna že dolgo, toda v eni državi delujejo na prav poseben
način, brez kakršnega koli sklicevanja na ekologijo. Ta država je Rusija. Že
v drugi svetovni vojni so se milijoni Rusov začeli vračati na svoje koščke zemlje,
ki jim jih je 25 let pred tem v imenu nacionalizacije odvzela boljševiška oblast.
Kasneje je, soočena s pomanjkanjem hrane v času vojne, spet začela dodeljevati
družinam po 6 arov zemljišča (t. i. dače), na katerih so lahko pridelale zase
najosnovnejša živila.
Od takrat se je število dačnikov še samo povečevalo. Tako danes 70 % prebivalstva
Rusije obdeluje 8 milijonov ha zemlje in na svojih zemljiščih pridela 40 % ruskega
pridelka. Več kot 50 % mestnega prebivalstva ima in obdeluje svoje vrtove oz.
ohišnice, s katerih prihaja večina nekaterih kmetijskih pridelkov v državi:
92 % krompirja, 77 % zelenjave, 87 % jagodičja in sadja, 59,4 % mesa, 49,2 %
mleka.
Obdelovanje ohišnice ali vrta je tako nevpadljiva dejavnost, da bi ji redko
kdo pripisoval posebno ekološko ali celo duhovno vrednost. Toda prav zaradi
nevpadljivosti se je lahko nemoteno razvijala in postavila temelje novega preporoda
v Rusiji.
Tako masovnega gibanja vrtičkarjev (ki z ozaveščanjem postajajo vse bolj tudi
ekološki vrtičkarji) ni nikjer na svetu. Na njihov velikanski pomen je leta
1996 glasno začel opozarjati Vladimir Megre, avtor uspešnic Zveneče cedre tajge,
Prostranstvo ljubezni in Kdo dejansko smo? (do zdaj v Slovenščini objavljene
knjige iz zbirke Anastazija). Spodbujeni z njegovimi odkritji in z genialnimi
idejami puščavnice Anastazije, o kateri piše, se je vse več Rusov začelo vračati
na svojo zemljo. Še vedno se vračajo. Tudi iz tujine. Puščajo ugledne zaposlitve,
udobna stanovanja, denar, da bi na svojem koščku zemlje začeli ustvarjati tako
imenovano prostranstvo ljubezni zase in za svoje potomce.
POMEN GIBANJA ZVENEČE CEDRE
Poglejte primer eksplozije, ki so jo povzročile knjige Vladimirja Megreja:
leta 1996 v Rusiji ni bilo nobenega ekološkega naselja, 5. 6. 2004 pa so se
konference gibanja Zveneče cedre v mestu Vladimir v Rusiji udeležili predstavniki
več kot 150 ekoloških naselij iz 48 od 89 ruskih regij. V osmih letih so se
ljudje torej povezali, organizirali in oblikovali cela naselja, ki še naprej
rastejo kot gobe po dežju.
Tako se v Rusiji vse bolj konkretno materializira duhovna zavest človeštva
– zemeljski raj. Ta raj ni nekakšna od Boga dana ideološka utopija, temveč realna
stvaritev milijonov človeških rok. Ljudje so začeli verjeti, da jim ni treba
čakati na raj, ki naj bi se spustil po božjih poslancih, ampak da lahko sami
že danes začnejo ustvarjati svoj raj. Merilo raja in duhovnosti je življenje
– živo velja več kot mrtvo. Zato je vrt, na katerem se bohoti življenje, bolj
duhoven od »duhovnih« knjig in razprav.
Z Megrejevimi knjigami so vrtičkarji dobili širši okvir in potrditev svojih
pogosto nezavednih prizadevanj in občutkov. Preprosto delo na zemlji postaja
višja religija kot obiskovanje svetišč.
ZDRAVJE POSAMEZNIKA IN DRUŽBE
Razlogov za to je veliko. Najlažje in najhitreje jih bom ilustriral s pojmom
zdravje. Ekološka naselja, ki združujejo mnoga prostranstva ljubezni, nudijo
zdravo okolje za zdrave ljudi. Zdravja družbe in posameznika nikakor ne moremo
ločiti.
Bolna družba ne nudi primernega okolja za zdravje svojih gradnikov. Človek
za telesno zdravje potrebuje stabilno okolje, kakovostno naravno hrano, vodo
in zrak, gibanje v takšnem okolju in stik z živim; za duševno zdravje potrebuje
stabilno družino in družbo, nemanipulativno vzgojo in nesugestivno etiko; za
duhovno zdravje potrebuje stabilno kulturo, ki ne temelji na dogmatičnih ideologijah
in egoizmu, ampak na realnem stiku posameznika s Stvarstvom in Stvarnikom.
Sožitje s stabilnim naravnim okoljem je najboljši temelj celostnega zdravja
tako za posameznika kot za ožjo in širšo družbo. Ne le, da nam odpira vrata
do zdravja, ampak tudi do večne vesoljne modrosti, pred katero smo se nekoč
davno začeli ograjevati z mrtvim predmeti. In prav o tem piše Megre, ljudje
pa njegove ideje sprejemajo z vsem srcem in jih tudi udejanjajo.
Če smo tesno povezani s samim virom zdravja (naravo) in če izpolnjujemo svoj
namen, ne potrebujemo ne zdravnikov in zdravilcev, ne psihologov in svetovalcev,
ne svečenikov in gurujev. Skupni imenovalec vseh bolezni sta strah in kontrola.
Človek, ki preseže strahove in se osvobodi zunanje kontrole, ne pozna bolezni,
lahko bi rekli, da tudi smrti ne.
SPOROČILO ZBIRKE ANASTAZIJA
Čeprav je Vladimir Megre neuk pisatelj, mu je uspelo seči do ljudi, jim predstaviti
holistično filozofijo življenja, ki jim je blizu, ter jih povrhu vsega navdihniti
k udejanjanju te filozofije. Megre je vešče opisal harmoničen odnos med človeštvom
in naravo ter predlagal ureditev decentraliziranega gospodarstva, sestavljenega
iz samozadostnih podeželskih naselij, ki jih nadalje sestavljajo družinska posestva.
V preprostem, vsakomur razumljivem jeziku je ponudil realen načrt za postopno
vračanje človeštva k sožitju z naravo ter s tem k zdravemu ravnovesju na vseh
ravneh. Prvi korak do tega sožitja delajo vrtičkarji na svojih malih koščkih
zemlje; drugi korak je oblikovanje rodovnih posestev, na katerih bodo v naravnem
okolju odraščale generacije naših potomcev; tretji korak, ki naravno sledi drugemu,
je združevanje takih posestev pod okriljem naselij somišljenikov; postopoma
naj bi takšni vrtovi stkali na planetu nepregledno rajsko pokrajino.
Glavni poudarek je na rodovnem posestvu, hektarju zemlje, ki ga država preda
družini v trajno last s pravico do dedovanja. To je naravna domovina družine,
geopolitična domovina je na drugem mestu, čeprav tudi njen pomen nikakor ni
zanemarljiv.
Samozadostne in svobodne družine, ki jih država ne obremenjuje z davki, so
zelo močne, zato so podlaga za pravo demokracijo. Današnja družba posamezniku
vzame moč in neodvisnost ter mu potem da možnost izbire, medtem ko Vladimir
Megre predlaga ureditev, v kateri oblast posamezniku najprej ponudi moč in neodvisnost
ter potem možnost izbire. Ker je moč temelj izbiranja in odločanja, lahko le
v skupnosti močnih posameznikov zares govorimo o demokraciji.
Da pridemo do raja, za katerega so se začeli nadvse resno ogrevati milijoni
naših severnih bratov, nam ni treba narediti nič posebnega – najdemo ga namreč
povsod v naravi. Samo umakniti moramo umetne kulise, v katere smo se toliko
stoletij zatekali po »varnost«, »udobje«, »napredek«, »znanje« in »družbo«.
Težko bi našli konkretnejšo in preprostejšo pot do harmoničnega naravnega okolja
(konkretnega raja), kot sta jo predstavila Vladimir Megre in puščavnica Anastazija.
|