NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

sobota 11-maj
  • Vegan Hangouts: Veganski piknik v Tivoliju

  • nedelja 12-maj
  • Prijave na tradicionalno gorskokolesarsko preizkušnjo MTB Slavnik 12. maja 2024 v Hrpeljah

  • torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024
  • Vabilo na Festival duševnega zdravja 2024

  • četrtek 16-maj
  • Spekter. 70 let Zbirke UGM

  • petek 17-maj
  • EKO 9: Oči v skali

  • sobota 18-maj
  • Mesec mode v muzeju

  • nedelja 19-maj
  • Čarobna glasba Harryja Potterja

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  • ponedeljek 27-maj
  • Still Corners (UK) - 27. 5. 2024, Škofjeloški grad - Festival In Memoriam prof. Peter Hafner - 15 let

  • petek 31-maj
  • Operna noč

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Mož reda   
    torek, 8. julij 2008 @ 11:37 CEST
    Uporabnik: Tatjana Malec

    (Nesreča pri Blanci)

    Stoji v sebi,
    ob cesti
    kot krhek kandelaber
    v telesu

    votlih kosti
    kot nevtronska zvezda.
    Mlin poganja veter
    in mu obrača lopute.

    Tavajoči Adam stoji v sebi
    z okusom gnilega jabolka v ustih.
    Opravlja svojo dolžnost.
    Stanje kaosa oskrbuje z redom.

    Sirene predirno tulijo.

    Evo peljejo v porodnišnico.
    Pri Blanci na Savi se niso
    utopili zavoljo njega.

    Rodinova postava je shodila.
    Eden izmed Calaiskih meščanov
    je zakorakal zamišljen v prihodnost
    V cesto zagledan monument.
    V zdrizast pločnik razjed
    zamišljen veliki semafor.
    Rdeča luč. Shodila je.
    Vodi jo brezčutni
    in preračunljivi razum obstanka.
    Apel, ki nosi v sebi
    žalostno žalovanje.

    Ni bil edini,
    ki mu je življenje izteklo
    in spojilo telesne tekočine v tok.

    Léže in ne more pozabiti
    na brnenje avtomobilov,
    na vonj po ogljikovem monoksidu,
    na nesrečno plovbo po Savi.

    Legenda:
    Znameniti francoski kipar Auguste Rodin (1840 – 1917) je po naročilu mesta Calais pričel delati spomenik Calaiskih meščanov 1884. leta ter je obsežno bronasto kiparsko kompozicijo po intenzivnih študijah 1888. leta končal. Snov je zgodovinska in je vzeta iz mestne preteklosti. Leta 1374. je angleški kralj Edvard III. Oblegal mesto tako stanovitno, da se je pojavila huda lakota.

    Tedaj je kralj obljubil mestu svobodo, če se v njegovem taborišču javi šest najuglednejših meščanov, »da bo z njimi ravnal po svoji volji«. Meščani naj bodo samosrajčni, okrog vratu morajo imeti privezano vrv in prinesti mu morajo mestne in trdnjavske ključe. Ko je calaiski župan izvedel za kraljeve pogoje, je dal biti plat zvona in nato je zbranim meščanom nad mestnem trgu povedal žalostno novico.

    Sodobni kronist Froissart je dogodek dramatično opisal. Ljudje so sprva preplašeno molčali, toda že se je oglasilo šest junakov, ki so bili pripravljeni iti v smrt za pravico rodnega mesta. Odpravili so se na poslednjo pot, ljudstvo pa je jokalo in vpilo od usmiljenja in žalosti. Kralj je odposlance sprva zelo nemilostno sprejel in je že nanje čakal rabelj, nazadnje pa je poslušal svojo soprogo, ker je bila v visoki nosečnosti in je junaškim meščanom podaril življenje in svobodo.

    Ta zgodovinska snov je dala kiparju osnovo za njegovo grandiozno kompozicijo. Rodin je izbral dramatični trenutek, ko se junaški meščani odpravljajo na usodno pot. Šest ljudi je uporabljenih v trenutku najtežje odločitve; prepričani so, da gredo v smrt in vsak izmed njih drugače reagira na težko odločitev, na slovo od dragih, na slovo od ugleda in bogastva, sreče in tisočerih drugih vezi, ki priklepajo človeka na življenje.

    Pred seboj imamo nemo dramo, v kateri sodeluje šest junakov, dramo, ki je zrasla iz skupne ideje žrtvovanja za someščane in pravice domačega mesta. Kipar je vsakemu meščanu dal svoj izraz. Po dva in dva so se napotili na morišče. Prvi velikan je resignirano dvignil desnico in nagnil glavo, kakor da se pripravlja na krvnikov udarec, češ : »Taka je usoda, nič se ne da spremeniti«. Levica mu brezvoljno visi ob telesu, kakor, da bi mu bila tujka.

    Desna noga se s trudom lepi od tal., kakor da bi zrasla s kamnitim tlakom. Njegov sosed se je s čudovito zbranimi in zadržanimi kretnjami rok obrnil nazaj, v preteklost, poslavlja se od življenja. Starec se je z drsajočimi in utrujenimi koraki odpravil na pot, roke mu nemočno vise ob telesu, glavo je sklonil, vsa postava izraža utrujenost in vdanost v usodo, ki se ne da spremeniti.

    Njegov mladi tovariš pa se je sunkoma obrnil nazaj, kakor da bi hotel ubežati nesreči, z desnico je napravil kretnjo človeka, ki je pravkar izpustil ptico – srečo. Ta postava bi bila lahko spomenik vsem, ki umrejo mladi – lepo ugotavlja nemški pesnik Rilke.

    Naposled je tu še mladi par: mož, ki nosi ključe, je pravkar obračunal z življenjem in zdajci se bo trdno odločil odpravil naprej, da prestopi smrtni prag. Obraz izraža jekleno odločnost, roke so »ugriznile« v ključ (Rilke). Njegov tovariš pa se je obrnil nazaj ter se z obema rokama prijel za glavo; njegovo slovo od življenja bo končano šele naslednji trenutek.

    Rodin je dal šestim meščanom individualne poteze, vendar jih je vzdignil v sfere občeveljavnosti in idejne pomembnosti. Vsi so nadnaravno veliki, orjaških udov, posebno so pudarjene njihove roke in noge; z njimi je mojster dosegel najvišjo možnost umetniškega izraza. Zlasti kretnje govore v tej nemi tragediji, geste rok in težkih korakov, ki odmevajo kakor ob mrtvaški koračnici.

    S kretnjami in z obrazi teles je Rodin dosegel enovitost in zaokroženost kompozicije, kar spada med glavne in najvažnejše zakonitosti kiparske umetnosti. Silna intenzivnost duhovnega življenja vsakega od teh mož in njihova zunanja ter notranja povezanost so ustvarile pogoje, ob katerih je mogla zrasti velika Rodinova umetnina. (Vir. : Besedna umetnost, II. del Literarna teorija, dr. Silva Trdina, založila Mladinska knjiga Ljubljana, 1958, Slavistična knjižnica).

    Kaj ima Rodinova skulptura skupnega z nesrečo pri Blanci? Vse žrtve na reki Savi so se sunkoma obrnile nazaj, v preteklost, kakor da bi hotele ubežati nesreči. Morda so z desnico napravile kretnjo človeka, ki je ravnokar izpustil ptico – srečo. Ta Calaiski meščan bi lahko bil spomenik vsem, ki umrejo mladi – ugotavlja nemški pesnik Rilke. Vendar reka Sava je bila manj prizanesljiva kot je bila kraljeva volja. Možje reda so pred takšnimi nesrečami nemočni.

    www.tatjana-malec.si

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • www.tatjana-malec.si
  • Več od avtorja Tatjana Malec
  • Več s področja * Poezija, pesmi in verzi

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Mož reda | 1 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Iskreno sožalje

    Prispeval/a: Tatjana Malec dne torek, 8. julij 2008 @ 18:01 CEST
    Iskreno sožalje

    Ob tragični nesreči, ki se je zgodila ob hidroelektrarni Blanca in boleči izgubi svojcev in sodržavljanov, vsem družinskim članom, svojcem, prijateljem in vsem, ki jih je tragedija prizadela, izrekam iskreno sožalje.

    Tatjana Malec


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,45 seconds