NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

nedelja 12-maj
  • Prijave na tradicionalno gorskokolesarsko preizkušnjo MTB Slavnik 12. maja 2024 v Hrpeljah

  • torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024
  • Vabilo na Festival duševnega zdravja 2024

  • četrtek 16-maj
  • Spekter. 70 let Zbirke UGM

  • petek 17-maj
  • EKO 9: Oči v skali

  • sobota 18-maj
  • Mesec mode v muzeju

  • nedelja 19-maj
  • Čarobna glasba Harryja Potterja

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  • ponedeljek 27-maj
  • Still Corners (UK) - 27. 5. 2024, Škofjeloški grad - Festival In Memoriam prof. Peter Hafner - 15 let

  • petek 31-maj
  • Operna noč

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Dandanes se gre še dlje   
    ponedeljek, 13. maj 2013 @ 05:02 CEST
    Uporabnik: Pozitivke

    Prijatelj mi je povedal, da so pred leti v osnovni šoli pri slovenščini dobili za domačo nalogo napisati dva spisa o enem od staršev – prvi spis naj bi bil objektiven in drugi subjektiven. Osnovnošolček je bil v težavah, kajti ni znal sestaviti objektivnega opisa. To se mu enostavno ni zdelo mogoče, saj vsak »po svoje vidi stvari«, zato se je s tem opravičilom zagovarjal učiteljici, ker je napisal samo en spis. Razlage ni sprejela in je še naprej trdila, da je objektiven opis seveda možen.

    Kot začetni ugovor učiteljici vzemimo za primer fotografije. Te vedno predstavljajo pogled nekogainniso objektivni zapisi, kot se rado govori; tako kot novice v časopisih in na televiziji ne. V obeh primerih so proizvod določenega človeka, njegove zavesti, izbora in odločitev. To ni kritika na to, da določeni avtorji prikazujejo stvari drugačne, kot so v resnici ali da hočejo s svojim izdelkom vsiliti svoj pogled na svet.

    Seveda lahko tudi imajo tovrstne namene. Gre za to, da se ne glede na to, ali jih imajo ali ne, nahajajo s svojo zavestjo na nekem mestu v (simbolnem) svetu. Ta prostor jih določa in zaznamuje, zato ne morejo biti nikoli objektivni, saj ne morejo izstopiti iz svoje kože.

    V povezavi s tem je treba še dodati, da slika ne govori sama zase, kot pravi pogosto rabljeno reklo. Če npr. spremenimo napis pod fotografijo[1], bo ta »govorila« popolnoma drugačno zgodbo kot prej. Ako bi bila res objektivna, se to ne bi moglo zgodilo.

    Pogosto se je učilo, da kadar govorimo o objektivnem, mislimo na objektivni empirični svet tam zunaj, ki se ne spreminja oz. na dejstva, ki so na sebi določena ter so taka in taka. Opis teh značilnosti na stvari sami je objektivno. Trditev je, da obstaja lastnost pojavov, ki je neodvisna od našega zaznavanja in doživljanja.

    Temu nasproti je postavljeno subjektivno, ki je razumljeno kot dodatek posameznika k objektivnemu. To so njegova občutja, čustva, predstave itd. S tem človeško bitje loči zunanjo realnost in to, kar ustvari um.

    Čeprav se tovrstno ločevanje na prvi pogled ne zdi sporno in se ga kaj kmalu sprejme kot nekaj logičnega, vsakdanjega, pa se lahko kasneje izkaže za problematično. Poskuša namreč zakriti dejstvo, da ni ničesar trdnega in nespremenljivega, ki je podlaga kasnejših variacij in prevodov. Vsak objektivni izdelek je proizvod določenega posameznika in je vedno posredovan oziroma preveden. Zato je nemogoče govoriti o izvirniku ali stvari kot je v resnici in na samem začetku, v svojem jedru ter izvoru.

    Realnost ni kot nekaj objektivnega, ki obstaja tam zunaj in je dana vnaprej ter jo lahko kot tako neposredno objektivno opišemo. S tem seveda ni mišljeno, da je vse plod moje domišljije in da svet dejansko ne obstaja. Pomeni zgolj to, da se realnost, kakršna se kaže, ustvari preko zavesti oziroma jezika. Težko je reči, da je posameznik njen nujni predpogoj, je pa dokazano, da je realnost odvisna od opazovalca.[2] Opazovanje igra ključno vlogo pri tem, kaj bo realnost postala.

    Dandanes pa se gre še dlje, in sicer že obstajajo načini, kako preko povezave človeških možganov z računalnikom (in naprej s strojem, npr. robotsko roko) z mislimi premakniti predmete. Rešitev je ugodna za denimo ljudi s paralizo celotnega telesa, ki imajo normalno delujoče možgane, a ne morejo izražati lastnih misli, saj jim ta tehnologija omogoča izvajanje preprostih vsakodnevnih opravil.[3] Zgolj s tem, da pomislijo na to. Sliši se res neverjetno, kot tema za znanstvenofantastični film. Po prvem šoku pa pride še drugi, hujši. Namreč kaj kmalu se je pojavilo vprašanje, da če povezava deluje v eno smer (človek → računalnik), ali se lahko sklepa, da velja enako tudi obratno (računalnik → človek). Postopek z umetno proizvedenimi valovi v možganih z namenom ustvarjanja ali preprečevanja nekega čustva so že preizkusili pri zdravljenju posttravmatskih posledic pri vojnih veteranih. Tajne obrambne službe naj bi bile vpletene v obsežen in dolgoročen projekt razvoja sredstev daljinskega nadzora nad človeškimi čustvi in obnašanjem, in sicer tako, da vplivajo na možgane s pomočjo natančnih elektromagnetnih valov.[4]

    To pomeni, da bi se v prihodnosti dobesedno lahko določalo, kaj bo posameznik mislil in občutil ter kako se bo obnašal.[5]

    Na tej točki bi se že osnovno občutenje človeškega bitja, ki dosledno loči zunanji objektivni svet in svoje notranje doživljanje, zamajalo ali porušilo (razlika bi izginila). Pri slednjem je pomemben ta minimalni prostor, ki ga ima človek zase. Tam je lahko sam s svojimi mislimi, kadar to želi. Vprašanje je, kaj bi se zgodilo, če bi ta prostor izginil. V temelju bi se spremenilo dojemanje resničnosti. In ne samo to, aktualno postane vprašanje, kaj potem sploh je človek, če ni več (samo)misleče bitje.


    [1] Več o fotografijah in odzivanju nanje v: Sontag, Susan: Pogled na bolečino drugega. Ljubljana: Sophia, 2006.

    [2] http://www.sciencedaily.com/releases/1998/02/980227055013.htm

    [3] Podrobneje o tem v: Žižek, Slavoj: Življenje v času konca. Ljubljana: Cankarjeva založba, 2012.

    [4] Ibid.

    [5] Žižek tudi navaja, da so znanstveniki z newyorške univerze izvedli prvi primer nadzora nad »voljo« žive živali, ko so podgani na možgane pritrdili računalniški čip za sprejemanje signalov, ki jim je omogočil s pomočjo krmilnega mehanizma upravljati njeno gibanje. Nadzor nad njenimi »spontanimi« odločitvami glede lastnega gibanja je torej prevzel zunanji stroj. Vprašanje je, kako je ta podgana izkušala ta od zunaj krmiljena gibanja – kot spontana (torej da ni slutila, da so krmiljena) ali pa je slutila, da je nekaj narobe. In dalje, kaj bi se zgodilo, če bi ta isti eksperiment preizkusili na ljudeh - ali bi se človek zavedal, da nekdo krmili njegovo gibanje ali bi ugotovil, da je nekaj narobe; in če ne bi, kakšne posledice ima to za naše pojmovanje svobodne volje ...

    Marjetka Anžič

    Vir: za-misli.si/

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • za-misli.si/
  • Več od avtorja Pozitivke
  • Več s področja * Poučna (spo)znanja, znanost

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Trackback

    Trackback URL for this entry: http://www.pozitivke.net/trackback.php/Objektivnost-Subjektivnost-Fotografija

    No trackback comments for this entry.
    Dandanes se gre še dlje | 0 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,64 seconds