Piše: Vladimir Gajšek, IW
Kadar sem vseznalski vsevednež, sew spoznam na mesarijo in arhitekturo in urbanizem,
na dobra vina in lepe ženske, čeprav bolj navzven hohštaplersko navihano, vsiljivo,
celo nesramno nastopaško ali mestno svetno…, skoraj, bi rekel, balkansko. Taki
vsevedi pridejo vedno prav za politične izgovore ali za uresničevanje parcialnih
interesov – toda proti človekovim pravicam.
Ej, kaj pa – klovn, ki se igra razred eksistencialnih prvakov in osebek retencijske
elite? Mar ni tukaj kakor zgodovinsko objektivističnega sklicevanja na zgodovino,
ki naj iz preteklosti raz/reši vsako sedanjo tegobo in sleherno prihodnjo skrivnost?
Tukaj se tudi slovensko pojavljajo tisti, ki imajo zgodovinsko amnestične epizode
– se ne spomnijo zločinov, ki so jih storili običajno v uniformi ali »po dolžnosti«,
so tudi taki, ki zahtevajo revizijo revolucionarno nostalgičnih pobud, čeprav
je uspeh nezagotovljen in docela na koncu koncev neznaten, nadalje so tukaj
še vsi tisti, ki so se »olastninili« in postali rdeči baroni, torej so se vsaj
interesno prelevili iz trdih komunističnih funkcionarjev v turbokaptaliste…
Klovnarija vseh takih revizij si natika masko vseprisotne znanosti in visoke
tehnologije – a le zato, da bi bila ta maska količkaj vendarle humanizirana,
dasiprav ostaja samo in samo maska.
Šopirno tudi brezobzirni konkurenti in vseuspešni tekmovalci za pozitivne sankcije
so tukaj – ženejo se za uspehom, v kompetitivnih sistemih se vedno znajdejo
kot riba v vodi, znajo lobirati, čeprav tudi z zahrbtnimi namigi v ozadju in
z anonimnostjo v ospredju, vse dokler jim tekmovalnost ne prinese slednjič tudi
slave in visokega ali vsaj dobro plačanega položaja. Tekmovalci se znajo zriniti
tudi iz mišje luknje v orlje gnezdo. Toda miš ostane siva miš – in ni visoko
leteči orel… L videz skozi tekmovalnost spreminja miško v orla, vse dokler se
ne pokaže, da so tukaj še drugačne basni ali prazne basne in samolažne podobice.
Koliko predsodkov imajo včasih tekmovalci, koliko je v ozadju zavistnih zamer
in koliko je šele odsprednje privoščljivosti! Če ni interesa – do takega tekmovalca
sploh ne prideš, ne uradno ne neuradno… In kdaj se tekma, ki ni fair play, tudi
naposled konča?
Je v ljudomrzni uradovalčnosti kdaj prostora, da pogledamo iz lastne pasje
ute ter nismo navadni pesjani? Posebna vrsta zgodovinsko pogojenih vzvišenih
uspešnežev so lahko tako imenovani ciniki, ki se pojacijo sicer res lajavo na
pasjih verigah, a tudi grizejo vsevprek, če se jim le dovolj približaš. Zato
imej do cinika vselej dovolj varno razdaljo – ali vsaj intelektualno distanco,
če ne drugega. Cinik se lahko mrzlo sadistično posmehuje, medtem ko drugemu,
tudi bližnjiku – gre slabo ali celo krvavi… Cinik se v takem primeru dela pametnega
in mrzovoljno pogleduje proč, pomagal pa ne bo. Je res pasji.
Ali pa utelešenost, ki prebarva dušico… Kaj pa potlej uporaba ženskega – lepega
– telesa kot opredmetena ideja skladja med mesenim poželenjem in izločanjem?
Kako se lepota druži s pametjo – da na koncu postane celo prodajno blago, namenjeno
užitku? Žensko telo je večkrat doslej bilo manj subjekt in bolj na koncu, kot
poje France Prešeren: »Srcé je moje bilo oltar, préd bogstvo ti, zdaj - lepa
stvar. ...« Pomen lepega telesa ni samo manekenski, ampak je zlasti tekmovalen:
premagati morajo stresno situacijo sebevidnosti, da se uveljavljajo z »imidžem«;
nekateri lepotci in lepotice postanejo slavne osebnosti, zlasti na filmu.
Glej, tudi Berne je zapisal: Katero vlogo igraš? Kdo ali kaj sem, če nisem
superpametno ali vsevedno, tekmovalno, klovnovsko, prelepo človeško bitje? Še
imam pravico do bistva, do sebe – v družini, skupini, skupnosti, v narodu…?
Se moram res zavarovati sčloveško masko, da ne bi videlo bitje bistvenega obraza
– ne le v narcisoidnem zrcalu? Si torej dovolj zaupam, da lahko samozavestno
zaupam drugemu?
Vir: http://www.gibanje.org |