NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

torek 30-apr
  • Aktualno iz Špricerkres v Malečniku, Parni Valjar / DJ's Brata Fluher

  • sreda 01-maj
  • Med naravo in kulturo

  • petek 03-maj
  • Človek in čas

  • nedelja 05-maj
  • Razstava Interspace

  • sreda 08-maj
  • Razširjeni vid

  • nedelja 12-maj
  • Prijave na tradicionalno gorskokolesarsko preizkušnjo MTB Slavnik 12. maja 2024 v Hrpeljah

  • torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Etika   
    sobota, 18. november 2006 @ 05:02 CET
    Uporabnik: Pozitivke

    ZAKAJ ljudje menijo, da tako kot oni, delujejo vse naravne stvari zavoljo nekega namena, oziroma, da Bog sam uravnava vse k nekemu določenemu cilju? To je, trdijo, Bog je naredil vse zavoljo človeka, človeka pa zato, da bi častil njega samega.

    V uvodu dodatka k prvemu delu Etike, delu, ki govori o Bogu, nam Spinoza predstavi in pojasni ključni predsodek, ki mu ga ni uspelo zaobjeti v pravilih, dokazih in opombah, ali mu ga ni uspelo poudariti dovolj, tako, kot bi si to želel sam. Zato je prisiljen to enostavneje napraviti v dodatku: ''...ker ostaja še nemalo predsodkov, ki bi ljudem branili, da bi doumeli sklop stvari, kot sem ga razložil, se mi ni zdelo nevredno truda, postaviti jih razumu na preizkušnjo.'' Množica je predsodkov, ki jih je mogoče postaviti razumu na preizkušnjo, vsi pa izvirajo iz predsodka, ki smo ga povzeli kot izhodišče tega teksta. Spinoza se reševanja problema loti v zaporedju, ki mu bomo sledili tudi mi.

    1.) Poiskali bomo vzrok, zakaj se večina ljudi zadovoljuje z izhodiščnim predsodkom in zakaj se ga vsi tako radi oklepajo.

    2.) Pokazali bomo, da je ta predsodek neutemeljen.

    3.) Pokazali bomo kako so iz tega predsodka nastali predsodki o dobrem in zlem, zaslugi in grehu, hvali in graji, redu in zmedi, lepoti in grdoti...

    Bog po Spinozi nujno biva in je en sam, deluje samo iz nujnosti svoje narave, je svobodni vzrok vseh stvari, vse je v njem in vse je tako odvisno od njega, brez njega ne more nič biti, ne pojmovati se, ter slednjič, od Boga je vse v naprej določeno, in sicer ne po svobodi njegove volje ali absolutnem preudarku, ampak iz njegove absolutne narave in neskončne moči. Vsako drugačno razlaganje Boga, mora biti glede na logičen pristop, kot smo mu priča pri Spinozi, napačno, ker pač lahko sklepamo, da je Spinoza uporabil najzanesljivejšo metodo dokazovanja. Iz tega že lahko spoznamo prvo in kot ugotovimo tudi temeljno zmoto, izhajajočo iz izhodiščnega predsodka, ki zadeva pojmovanje boga, ki je, kot je razvidno, prepuščeno goli človekovi (ne-umni) domišljiji, ter njegovim (kot se izkaže) napačnim predstavam, ki izhajajo iz njegovih varljivih čutov.

    Ljudje ob svojem rojstvu ne poznajo vzrokov stvarem, ker so bolj ali manj še nezavedna bitja, ki pa ob odraščanju spoznavajo te vzroke na najenostavnejši način, zanašajoč se na svoje varljive predstave o tako imenovanih namernih vzrokih. Posedujejo pa nekak zaveden gon, zaradi katerega iščejo svoje koristi. Zavednost tega gona, daje ljudem misliti, da so svobodni, kar je razumljivo, ko pa se svojih hotenj in gonov zavedajo in kar sledi, sposobni so jih tudi obvladovati. Zanemarjajo pa, da lahko mislijo na tak način, vzroke, ki vplivajo na njih, da kaj hočejo ali se za čim ženejo, to pa zato, ker jih enostavno ne poznajo. Ljudje počno vse zavoljo nekega namena - zavoljo koristi za katero se ženejo. Zato se dogaja, da hočejo poznati le vzroke namenov, vzroke koristi, kajti takoj ko jih poznajo nimajo več razloga, da bi spraševali še naprej. Človek torej vedno ubere lažjo pot, raje se zadovolji z odgovori, ki mu jih naprtijo drugi, kot da bi se z razmišljanjem do njih poskušal dokopati sam, pri čemer bi pri sebi razjasnil marsikatero nejasnost. Ker se človek tako zanaša na druge, nujno druge sodi po sebi, saj če od drugih prejema odgovore na vprašanja, ki si jih zastavlja sam, mora verjeti, da si ta drugi zastavlja povsem identična vprašanja njegovim. Če pa vzrokov ne morejo zvedeti od koga drugega, jim preostane samo, da se obrnejo do samih sebe in razmišljajo o namenih, ki navadno odločajo o podobnih dejanjih njih samih. Ker človekova varljiva predstava govori, da je človekovo sredstvo vse, kar so v naravi našli, so prepričani, da jih je nekdo zavoljo njih ustvaril.

    Na tem mestu človekovo nerazumevanje in zanašanje na odgovore, ki jim zadevajo kar se da manj napora, vpelje pojem božanstva. Saj po tem, kar so njihovi možgani zabeležili ne morejo sklepati drugače, mar naj bi vsa ta sredstva nastala sama od sebe, gotovo ne, zato je prva in njihova edina alternativa, da v odgovor vpeljejo v naravi enega ali več obstoječih vladarjev, ki posedujejo človeku enako ali večjo svobodo, da so v naprej poskrbeli zanje in uredili naravo njim v prid. Iz zdravega razuma sledi, da so bili ti vladarji umišljeni po človekovi podobi, ker se drugače, kot tako sploh niso dali misliti, in mislili so: ti vladarji morajo vse uravnavat njim v prid, s ciljem, da ljudi navežejo nase, da bi ti njim izkazovali najvišje časti, ker je pač izkazovanje časti godilo človeku, je le ta sklepal, da more goditi tudi njegovim vladarjem. To je bil nastanek bogočastja, ki je imelo za posledico civilizacijo, po načelu, kar je dobro za boga je še boljše za nas, Bogu pa očitno izkazovanje človekove časti ni bilo kaj mar, zato je le ta bogočastje potenciral do dimenzij praznoverja, ko je za umik bilo že prepozno, saj se je bogočastje že globoko zakoreninilo v človekovo dušo.

    Ko so ljudje tako poskušali dokazati, da narava ne stori ničesar, kar ne bi koristilo človeku, so pravzaprav pokazali, da so bogovi prav tako nespametni kot ljudje, kar je zlahka razumeti, kako naj bo nekaj, kar ustvari nepopolno bitje popolno? Bogočastje je zahtevalo hierarhijo, ki je slonela na zapisanosti pri Bogu, če so Boga častili se jim je godilo dobro, če ga niso, se jim je godilo slabo, kar pa je prišlo v protislovje z dejanskim stanjem, ko je doletela nesreča, škoda ali korist enako bogaboječega, kakor brezbožca, tega predsodka, pa naj si so se ga še tako otresali, se niso uspeli znebiti. Ta paradoks so zato uvrstili pod neskončno raztegljivi rek, da sodbe bogov daleč presegajo človekovo dojemljivost ali če smo še splošnejši: "Pota Boga so nedojemljiva." Spinoza pravilno ugotavlja, da bi verjetno bil ta stavek dovolj, da bi na veke skrival pred človekom resnico, če človeku ob preobilici prostega časa ne bi prišlo na pamet drugačno merilo resnice - matematika, ki ji ne gre za namen, ampak za bistvo.

    Spinoza kot izmišljotino ovrže predsodek, da si je narava, kot smo razbrali iz povedanega, postavila s tem, ko je ustvarila vse stvari ki bivajo, nek namen in to podkrepi z navajanjem 16 pravila prvega dela Etike, v katerem pravi: "Iz nujnosti božje narave mora slediti neskončno mnogo na neskončno mnogo načinov."(se pravi vse, kar mora biti predmet neskončnega uma), kar sledi tudi iz sklepov 32 pravila, ter vseh ostalih pravil, kjer je pokazal, da se vrši v naravi vse po neki večni nujnosti in najvišji popolnosti. Iz navedbe 21, 22 in 23 pravila Etike po Spinozi zvemo tudi, da je najpopolnejši tisti učinek, katerega povzroči Bog neposredno in čim neka stvar potrebuje več posrednih vzrokov, da bi bila ustvarjena, tem nepopolnejša je. Še naprej sledimo Spinozovi argumentaciji, ko pravi, da ako bi stvari ustvarjene neposredno od Boga, nastale zavoljo tega, da bi bog dosegel svoj namen, potem bi bile nujno med vsemi stvarmi najpopolnejše tiste, ki so zavoljo njih nastale one prve. Seznanjeni smo potem takem z božjo nepopolnostjo, saj, če Bog dela zaradi nekega namena, se nujno trudi za nečim česar nima, predsodek, ki so mu priznavali veljavo že teologi in metafiziki. Razumljivo, ker pred stvarjenjem ne morejo imenovati razen Boga ničesar, za kar bi Bog deloval, so prisiljeni priznati, da Bog ni imel tistega, za kar si je hotel ustvariti sredstva. Pri dokazovanju podobnih predsodkov so iznašli novo orožje, sklicevanje na nevednost. Nevednost je bila prav pripravno orožje, vedno na mestu, kadar nekomu kaj ni šlo v račun. Ob primerih se je dalo s sklicevanjem na nevednost dokazovati tudi paradokse. Tako je bilo pri dokazovanju vsega, zato je veljal človek, ki bi doumel stvari umno, z razmišljanjem za krivoverca in brezbožneža, saj so vedeli, da je s koncem praznoverja tudi konec stremljenja, edinega sredstva, ki je varoval njihove dokaze in ugled.

    Ko so bili ljudje tako prepričani, ni bilo težko z njimi manipulirati še naprej ali še bolje, ni jih bilo težko prepričati, da je njihova samomanipulacija, kateri so podvrženi, tisto, kar je edino pravo merilo, da se vse, kar se godi, godi zavoljo njih samih. Prepričani so bili, da mora biti pri vsaki stvari najbolj popolno to, kar jim koristi, najbolj cenjeno pa, kar jim godi. Za vzpostavitev takšne kvazi naravne hierarhije so morali temu cilju podrediti nekatere pojme, kot so: dobro, slabo, red, zmeda, toplota, mraz, lepota, grdota...Od prepričanja o lastni svobodi so naravo prepolovili na preprosta (tudi človeku razumljiva) nasprotja, ki funkcionirajo, se razume preprosto: vse, kar pripomore k zdravju in čaščenju boga, so uvrstili kot dobro, nasprotno pa so vse, kar to ni, uvrstili pod slabo. Kot smo že ugotovili, izhaja takšno posploševanje iz njihovih napačnih predstav, v katerih ni nič umnega, ki je nujno potrebna pri spoznavanju resnične narave. Ta njihova vera, ki izhaja iz predstavljanja ima za posledico, da vsemu, kar vidi in zazna, pripiše nerazumljiv red, ki je dobro, saj kadar so stvari urejene tako, da jih zlahka prepoznajo, si jih predstavljajo ali se jih spominjajo, so nujno dobro urejene in zlahka spoznavne, nasprotno so slabo urejene ali zmedene. Ljubše je človeku tisto, kar si more predstavljati brez truda, zato je prednost na strani dobrega in urejenega, s tem pa hkrati trdijo, da je Bog ustvaril naravo prav tako, skratka dobro in urejeno, torej trdili so, da si je Bog sposoben stvari predstavljati, kar je očitno še en od številnih nesmislov, da lahko rečejo kaj takšnega, si morajo Boga nujno predstavljati v človeški podobi, o čemer pa smo že podali svoje mnenje. Tudi ostali pojmi, ki sledijo so nastali po podobnem principu z golim predstavljanjem. Tako imenujejo naravo kake stvari tako kakor na njih deluje. Razsojajo po načelu predstavljanja in učinkovanja. Iz vsega povedanega je človek spoznal še en pojem, ki po mnenju Spinoze ni smiseln. Harmonija je ljudi prepričevala v to, da se tudi Bog naslanja na harmonijo, čemur so verno sledili tudi nekateri filozofi, ki so trdili, da ustvarja gibanje nebesnih teles harmonijo. Še en dokaz več, da človek presoja vse po svojih duševnih zmožnostih, kar ima v končni fazi za posledico nastanek skepticizma.

    Ljudje smo si v marsičem podobni, a smo si tudi v marsičem različni: kolikor glav, toliko misli: vsak berač svojo malho hvali, to sta le dva reka, ki jih na tem mestu navaja Spinoza, kar pomeni, da se nazori med sabo ne razlikujejo nič manj kot okusi. Pojmi, s katerimi ljudje razlagajo naravo, če ponovimo še enkrat, niso nič drugega, kot samo načini predstavljanja in ne kažejo narave kake stvari, temveč le stanje zmožnosti predstavljanja: tako Spinoza poimenuje poimenovane pojme, pojme zmožnosti predstavljanja, ne pa pojme razuma.

    Pozabavajmo se še z enim predsodkom, ki morda ne bi bil jasen iz vsega, kar smo povedali. Če vse, kot trdi Spinoza, sledi iz nujnosti najpopolnejše narave boga, od kot potem v naravi toliko nepopolnosti: zmeda, zlo, gnitje, greh...? Popolnost stvari je treba ceniti samo po njih naravi in moči, in zavoljo tega niso stvari nič manj popolne, ker godijo ali ne človeškim čutom, ker človeška narava v njih uživa ali ne. In potem se naprej sprašujemo, zakaj Bog ni ustvaril vseh ljudi, da bi jih vodil razum? Spinoza odgovarja: "...ker je imel dovolj stvari, da je ustvaril vse, od najvišje do najnižje stopnje popolnosti, ali točneje, ker so bili zakoni njegove narave dovolj obsežni, da je lahko ustvaril vse, kar lahko dojame nek neskončen um."

    Bog, je v človeških očeh poenostavljen do te mere, da prehaja že v pravo karikaturo svoje prave, po Spinozi povzete, podobe. Iz tega sledijo zmote, ki smo jih v glavnem opisali.

    Vir: www.zofijini.net

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • www.zofijini.net
  • Več od avtorja Pozitivke
  • Več s področja * Osebna rast in odnosi

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Trackback

    Trackback URL for this entry: http://www.pozitivke.net/trackback.php/Etika_Spinoza

    No trackback comments for this entry.
    Etika | 2 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Branje in razmišljanje za vikend!

    Prispeval/a: Tatjana Malec dne sobota, 18. november 2006 @ 10:01 CET
    Baruch de Spinoza (1632 - 1677) je bil nizozemski filozof, materialist, zaradi ateizma izključen iz judovske verske skupnosti, ki ji je po izvoru pripadal. Imel je težko življenje, vendar je odklanjal vsako pomoč, ki bi mu omejila njegovo svobodo mišljenja in izražanja. Izhajal je iz Descartesa. Prevladal je njegov dualizem in izgradil je monistično-materialistično metafizični filozofski sistem prostorskosti in mišljenje je štel za splošna atributa enotne substance. Gibanje je pojasnil zgolj mehanično in ga je pripisoval zgolj posamičnim stvarem ne pa tudi naravi kot celoti. Menil je, da je substanca vzrok same sebe (causa sui), kar je v njegovem nauku prvina dialektike. Bil je strog metafizik determinalist, ki ni priznaval možnosti naključij, čeprav je naključje samo dogodek, ki si ga ne znamo razložiti in obstaja kot skrivnost. Po političnih nazorih je bil pristaš mlade holandske buržoazije, precej je vplival tudi na poznejšo nemško klasično filozofijo. Nekje sem nekoč brala (ne spominjam se kje), da je kot filozof "crknjen pes". Ne vem koliko je takšna definicija sploh umestna, vendar takšen pridevek so njegovi filozofiji nekateri pridali. Po mojem mnenju so njegovi citati pomembni v toliko, da človeka napeljajo na razmišljanje o stvareh, o katerih ne razmišljamo prav vsak dan. Ob njih si lahko damo svoje odgovore. Vsaj razložimo si lahko odkod človekovo hrepenenje po vektorajnosti po smrti.

    Za boljše razumevanje "Etike" je treba prebrati tudi nekatere Spinozove citate, ki jih je dal Baruch de Spinoza, prevedel pa Primož Simoniti. Poleg Etike, ki je bila objavljena šele po Spinozovi smrti, so pomembna njegova dela Teološko politični traktat, v katerem se je zavzemal za svobodo znanosti in intelekta. Napisal je tudi Traktat o izpopolnjevanju intelekta.

    Iz "Etike":

    I. del: O BOGU

    »Vsaka postat je nujno neskončna.« [1p8 (97)]

    »Bog ali podstat, sestoječa iz neskončno mnogih atributov, katerih sleherni izraža večno in neskončno bistvo, nujno biva.« [1p11 (101)]

    »Vse, kar je, je v Bogu in brez Boga ne more nič ne biti ne pojmovati se.« [1p15 (105)]

    »Pravim, da je vse v Bogu in da se vse, kar se zgodi, zgodi samó po zakonih neskončne narave Boga ter (kot bom kmalu pokazal) sledi iz nujnosti njegovega bistva.« [1p15s (108)]

    »Iz nujnosti božje narave mora slediti neskončno mnogo na neskončno mnogo načinov (se pravi vse, kar more biti predmet neskončnega uma.« [1p16 (109)]

    »…um Boga, kolikor se misli, da tvori bistvo Boga, je v resnici vzrok stvari, i njih bistva i njih bivanja. To so bržkone opazili tudi tisti, ki so trdili, da so um, volja in moč Boga čisto isto.« [1p17s (111)]

    »Bog ni mogel ustvariti stvari na noben drugačen način in v nobenem drugačnem redu, kot jih je.« [1p33 (121)]

    »Slučajna pa se imenuje kaka stvar samo glede na našo pomanjkljivo spoznavo in ne zavoljo kakega drugega vzroka.« [1p33s1 (122)]

    »Ko bi bil torej Bog ustvaril stvari drugače, kot so sedaj, bi morala biti, kot sem sklepal že spočetka, um in volja Boga, se pravi (kot priznavajo vsi) bistvo Boga, drugačna, a to je nesmisel.« [1p33s2 (124)]

    II. del: O NARAVI IN IZVORU DUHA

    »S stvarnostjo in popolnostjo mislim isto.« [2d6 (136)]

    »Mišljenje je atribut Boga ali Bog je misleča stvar.« [2p1 (137)]

    »Razsežnost je atribut Boga ali Bog je razsežna stvar.« [2p2 (138)]

    »Nikdo namreč ne bo mogel prav dojeti tega, kar hočem, če se ne bo na vso moč varoval tega, da bi zamešal božjo moč za človeško moč ali pravico kraljev.« [2p3s (139)]

    »Red in zveza idej sta ista kakor red in zveza stvari.« [2p7 (140)]

    »Iz tega sledi, da je zmožnost mišljenja Boga enaka njegovi dejanski zmožnosti delovanja; se pravi, vse, kar sledi formalno iz neskončne narave Boga, sledi v Bogu objektivno iz ideje Boga po istem redu in isti zvezi.« [2p7c (140)]

    »…in da sta potemtakem misleča podstat in razsežna podstat čisto ista podstat, ki je zapopadena zdaj pod tem zdaj pod onim atributom. Tako sta tudi modus razsežnosti in ideja tega modusa čisto ista, a na dva načina izražena stvar.« [2p7s (140)] → [3p2 (192)]

    »Prvo, kar tvori dejansko bit človeškega duha, ni nič drugega nego ideja neke dejansko bivajoče posamezne stvari.« [2p11 (145)]

    »Iz tega sledi, da je človeški duh del neskončnega božjega uma. Kadar govorimo, da človeški duh zaznava to ali ono, potemtakem ne rečemo drugega kakor to, da ima Bog to ali ono idejo, ne kolikor je neskončen, temveč kolikor se razlaga z naravo človeškega duha;« [2p11c (145)]

    »Predmet ideje, ki tvori človeškega duha, je telo ali neki dejansko bivajoč modus razsežnosti in nič drugega.« [2p13 (146)]

    »Iz tega doumemo ne le, da je človeški duh združen s telesom, marveč tudi, kaj je treba misliti z združbo duha in telesa.« [2p13s (147)]

    »Da bi torej določili, v čem se človeški duh razlikuje od drugih stvari in v čem jih prekaša, moramo – kakor smo dejali – spoznati naravo tega predmeta, se pravi človeškega telesa.« [prav tam] → [3p2s (193)]

    »…In če gremo tako naprej v neskončnost, bomo zlahka dojeli, da je vsa narava en individuum, katerega deli, se pravi vsa telesa, se spreminjajo na neskončno mnogo načinov, ne da bi se spremenil individuum kot celota.« [2p13le7 (152)]

    »V Bogu je dana tudi ideja ali spoznava človeškega duha, ki sledi v Bogu na isti način in se na Boga nanaša na isti način kakor ideja ali spoznava človeškega telesa.« [2p20 (158)]

    »Ta ideja duha je združena z duhom na isti način kakor duh s telesom.« [2p21 (159)]

    »…V Bogu sledi, pravim, po isti nujnosti in iz iste zmožnosti mišljenja danost i ideje duha i duha samega. Zakaj v resnici ideja duha, se pravi ideja ideje, ni drugega kot oblika ideje, kolikor se le-ta opazuje kot modus mišljenja, brez odnosa do predmeta. Kajti brž ko kdo kaj vé, eo ipso vé, da to vé, in hkrati vé, da vé, da vé, in tako v neskončnost.« [2p21s (159)]

    »Človeški duh zaznava ne le afekcije telesa, ampak tudi ideje teh afekcij.« [2p22 (159)]

    »Duh spoznava samega sebe le, kolikor zaznava ideje afekcij telesa.« [2p23 (160)]

    III. del: O IZVORU IN NARAVI AFEKTOV

    »…človeška delovanja in gone bom opazoval tako, kot da gre za črte, površine in telesa.« [3pr (190)]

    »Niti ne more telo določati duha za mišljenje niti duh telesa za gibanje ali mirovanje ali kaj drugega (če še kaj je).« [3p2 (192)]

    »…duh in telo sta čisto ista stvar, ki se pojmuje zdaj pod atributom mišljenja, zdaj pod atributom razsežnosti.« [3p2s (193)]

    »…Zakaj doslej ni poznal ustroja telesa nikdo tako natanko, da bi lahko pojasnil vse njegove funkcije – « [prav tam]

    IV. del: O ČLOVEŠKI SUŽNOSTI ALI O SILAH AFEKTOV

    »…čim večje veselje nas navdaja, tem bolj prihajamo k večji popolnosti, se pravi, tem nujneje smo deležni božanske narave.« [4p45s (296)]

    »Svoboden človek ne misli na nič manj kot na smrt; in njegova modrost ni premišljevanje o smrti, ampak o življenju.« [4p67 (312)]

    V. del: O MOČI UMA ALI O ČLOVEŠKI SVOBODI

    »Kdor ljubi Boga, si ne more prizadevati, da bi tudi Bog ljubil njega.« [5p19 (342)]

    »Te ljubezni do Boga ne more skaliti ne afekt zavisti ne afekt ljubosumja, ampak se ta ljubezen krepi tem bolj, čim več ljudi si predstavljamo povezanih z Bogom z isto vezjo ljubezni.« [5p29 (343)]

    »…Čas je torej, da se lotim še tega, kar se tiče trajanja duha brez ozira na telo« [5p20s (345)]

    »Duh si lahko kaj predstavlja in se preteklih stvari spominja samo dotlej, dokler traja telo.« [5p21 (345)]

    »Vendar je v Bogu nujno dana ideja, ki izraža bistvo tega ali onega človeškega telesa pod vidikom večnosti.« [5p22 (345)] ← [2p20 (158)]

    »Človeški duh ne more biti popolnoma uničen skupaj s telesom, temveč od njega ostane nekaj, kaj je večno.« [5p23 (346); zanimivo je, da Spinoza dokazuje to propozicijo na osnovi »ideje človeškega telesa«, v opombi pa pojasnjuje:] »Ta ideja, ki izraža bistvo telesa pod vidikom večnosti, je – kakor smo dejali – določen modus mišljenja, ki spada k bistvu duha in ki je nujno večen.« [5p23s (346)]

    »Čim bolj umemo posamezne stvari, tem bolj umemo Boga.« [5p24 (347)]

    »Duh ne spoznava vsega, kar umeva pod vidikom večnosti, na podlagi tega, da pojmuje dejansko sedanje bivanje telesa, ampak tega, da pojmuje bistvo telesa pod vidikom večnosti.« [5p29 (348); = duh "presega smrt" (telesa) s tem, da »pojmuje bistvo telesa pod vidikom večnosti«; pojasnitev sledi v opombi:]

    »Stvari pojmujemo kot dejanske na dva načina, kolikor pojmujemo, da bodisi bivajo glede na določen čas in kraj, bodisi da so zapopadene v Bogu in da slede iz nujnosti božje narave. A stvari, katere pojmujemo na drugi način kot resnične in stvarne, pojmujemo pod vidikom večnosti in ideje teh stvari vsebujejo večno in neskončno bistvo Boga, kot smo pokazali v 45. pravilu 2. dela in v opombi k temu pravilu.« [5p29s (349)]

    »Kolikor naš duh spoznava sam sebe in telo pod vidikom večnosti, nujno ima spoznavo Boga in ve o sebi, da je v Bogu in da se po Bogu pojmuje.« [5p30 (349)]

    »…umska ljubezen do Boga…« [5p32c (351)]

    »Bog ljubi samega sebe z neskončno umsko ljubeznijo.« [5p35 (352)]

    »…umska ljubezen duha do Boga je del neskončne ljubezni, s katero Bog ljubi sam sebe.« [5p36 (352)]

    »…smrt je namreč tem manj škodljiva, čim večja je jasna in razločna spoznava duha in čim bolj potemtakem duh ljubi Boga. …človeški duh je takšne narave, da je tisti njegov del, ki propade skupaj s telesom (glej [5p21]), prav nepomemben v primeri s tistim delom, ki ostane.« [5p38s (354-5)]

    »Kdor ima telo, ki je sposobno za marsikaj, ima duha, katerega večji del je večen.« [5p39 (355)]

    »…naš duh, kolikor misli, je večen modus mišljenja, katerega določa drug modus mišljenja, tega spet drug in tako v neskončnost – tako da tvorijo vsi skupaj večni in neskončni božji um.« [5p40s (357)]


    Etika

    Prispeval/a: Miran Zupančič dne ponedeljek, 20. november 2006 @ 19:38 CET
    Tukaj bi se sam dotaknil še Leibnizovega nauka o monadi.
    Leibniz je v svojem nauku o monadi razvil filozofski monadni sistem. Monada ( v filozofiji; "večno, nedeljivo duhovno počelo kot osnovna enota biti in zadnji vzrok pojavov, npr. pri Leibnizu).
    Monade so nedeljive, netelesne snovi, ki pa imajo možnost razvoja. Ustvaril jih je Bog, lahko se izražajo v telesih in so osnova za pojavne oblike. Čeprav so te snovi zelo raznovrstne, oblikujejo skupnost, ki se tudi izraža v njihovi življenjski obliki. Leibniz govori o prestabilirani harmoniji (od boga izvirajoča skladnost med monadami, ki usmerja vse stvari k istemu smotru).

    To pomeni, da je Bog tako monade kot življenjsko obliko ustvaril tako, daq se natančno prilegata druga drugi, če sledita svojim lastnim zakonom.

    "Tako je Bog sam praizvorna enost ali praizvorna enastovna snov; vse ustvarjene ali izpeljane monade so njegovi izdelki. Njihov obstoj je tako rekoč iz trenutka v trenutek odvisen od bliskov, ki izhajajo iu božanskega, in imajo kot stvaritev omejeno sprejemljivost, kajti bistvo stvaritve je, da je omejena.

    V Bogu je moč, ki je vir vsega, je spoznanje, ki vsebuje posebnost idej, in končno volja, ki povzroča spremembe ali dobivanje po načelu najboljšega.

    Vsak svet ima - glede na popolnost, ki je v njem - pravico, da stremi po obstoju. In prav to je osnova za obstoj najboljšega. Božja modrost, ki je v najboljšem. dopušča spoznavati Njega, dobrota v najboljšem izbira Njega, in moč, ki je v naboljšem, zaplajati Njega."

    Za nasilno 20 in 21. stoletje je Leinbnizova monadologija zelo idealistična. Vendar se prestabilizirana harmonija sobivanja ljudi še ni mogla uveljaviti ali sobivanje vsaj izboljšati. Pomembno pa je, da človekovo prizadevanje v tej smeri ni nikoli zamrlo, in to kljub neštetim neuspelim poskusom v svetovni zgodovini, ki naj bi med ljudmi uresničili enost v miru in harmoniji.

    To si lahko razlagamo le tako, da mora obstajati neka enost v Bogu, ki jo je Leibniz dobro zaslutil. Monadino sevanje, ki po Leibnizu izhaja iz Boga, skrbi za to, da je praizvorna enost z Bogom ideal celo za človeka, ki je zapreden v svoj jaz(mali ego), pa čeprav mu uspe uresničiti vedno le začasno enost in harmonijo in le začasen mir. Ali drugače rečeno: ostajajo nesloga, kaos in vojna.

    To hrepenenje je v zgodovini človeštva zapustilo zelo opazno sled, o čemer pričajo predvsem sodobne demokratične ustave in postopno združevanje držav v večje skupnosti, kot so na primer ZDA, zveza držav nekdanje Sovjetske zveze in naša aktualna Evropska unija. Želja pom idealnih življenjskih pogojih, po miru, pravičnosti, zdravju, in sreči za vse ljudi je vedno bolj odmevala tako v posamezniku kot v družbi zlasti v času humanizma, čigar ideje so v renesansi dobile svoj poseben izraz.

    Navidezno protislovje v nauku o monadi lahko razrešimo u naukom, ki govori o dveh naravnih redih. Monada je torej stvaritev, sila iz Božanske narave, ki jo v materiji obdaja neko telo, neka oblika. Je torej duhovna oblika božanskega človeka, oblika, ki se izraža v praizvorni substanci.

    Človek stoji v svetu, ki je padel iz Božanske popolnosti. Oblikovalec tega sveta je "jaz" in ta svet lahko zaznavajo samo čutni organi. Človek se izraža v samopotrjevanju. Strahovi, trpljenje, sovraštvo in od tod izvirajoči konflkikti dajejo pečat njegovemu življenju. Tako uteleša ne-božanske sile, ki jih je padli Božanski sin s samovoljo in samopaštnostjo priklical nadse in zdaj je z njimi je po karmi in krvni dediščini povezana vsaka naslednja osebnost.

    Monada je lahko istočasno klic, ki ponovno prebuja, je sila za prostovljno vrnitev. Monada je delujoči duhovni vidik v jedru mikrokozma(človeka), v srcu osebnosti. To je iskra duha, v kateri je shranjen celoten človekov razvojni načrt, načrt, ki človeka napravi za iskalca le-tega. Če se človekov jaz odzove na energijo, ki izhaja iz jedra, lahko prepozna mesto, ki mu je dodeljeno. Potem je pripravljen odstopiti prostor duhovni duši in s tem Božanskemu vodstvu, kar je potrebno za nadaljni korak v razvoju.

    Omenjen pogled najdemo že v prakrščanski miselni dediščini. V cerkvenih krogih vedno spokorni cerkveni oče Origen (Origenes) je 1. 200 uporabil grški pojem hegemonikom, kar pomeni vodilno načelo. V svojem komentarju k Janezovem evangeluju je zapisal:
    " Središče telesa je srce in v srcu leži hegemonikom. Zdaj premisli: mar se navedek iz Janeza 1, 25 "Med vami stoji on, ki ga ne poznate" ne nanaša na Logos, ki je v vsakem človeku... Če ne dajemu prostoru zla, ampak Bogu, seje Bog svoja semena v naš hegemonikon...Kristus se prikaže vsem popolnim in razsvetli njih hegemokon za zanesljivo spoznanje vseh stvari."

    Hrepenenje po enosti ne moremo utišati v naših zunanjih življenjskih situacijah, ampak le v nas samih. To hrepenenje je njegovo Božansko zagotovilo, njegov vodnik in njegova moč za spremembo. Pot v novo dobo nam je vsem odprla možnost ponovnega zavedanja. In ko znastveno raziskujemo svet in sebe kot posameznika, lahko spoznavamo nepremagljive meje na tej poti. Zato mora v nas samih iz našega duhovnega semena, ki je zaprto v nas, zopet vstati božanski človek, "Človek iz drugih dimenzij." In zato je najvažnejše vprašanje, ki ga zastavimo v meditaciji ali molitvi Bogu, za naše nadaljne Božansko vodstvo:" Gospod, kaj želiš, da storim?" Odgovor je, nadaljne vodenje skozi naše življenje.

    Lep pozdrav in vse dobro,
    Miran.


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,65 seconds