NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

sobota 11-maj
  • Vegan Hangouts: Veganski piknik v Tivoliju

  • nedelja 12-maj
  • Prijave na tradicionalno gorskokolesarsko preizkušnjo MTB Slavnik 12. maja 2024 v Hrpeljah

  • torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024
  • Vabilo na Festival duševnega zdravja 2024

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Vrednote v družbi   
    petek, 8. oktober 2010 @ 05:02 CEST
    Uporabnik: hetLicht

    Kaj so pravzaprav naše vrednote?
    Kaj je tisto, kar nam daje smisel v življenju?
    Kaj je tisto, kar nas motivira za delovanje v življenju?

    Pojem `vrednote´ je zelo širok in hkrati medel pojem, v katerega zato lahko stlačimo prav vse. Če človek dobro opazuje, potem vidi, da so vrednote izredno zapleten fenomen v človekovem življenju. V družbi obstajajo različne vrednote istočasno, se med seboj prepletajo in tako oblikujejo način življenja v določeni družbi.

    Poleg tega so nekatere vrednote `močnejše´, druge `šibkejše´, kar pa je še pomembnejše, imajo različen izvor. Nekatere so mentalna prepričanja in ideali npr. enakopravnost med spoloma, druga pa so vitalne oz. čustvene motivacije, npr. uspeh na delovnem mestu (kariera). Različne vrednote so v družbi različno uveljavljene- npr. veliko več ljudi si prizadeva za odlično kariero, kot pa za dejansko enakopravnost med spoloma.

    `Enakopravnost med spoloma´ je razumska vrednota, takorekoč nekakšen ideal, ki po raziskavi iz leta 2003 stoji na vrhu lestvice slovenskih vrednot. Sledijo ji vrednote `majhne socialne razlike´, `Evropa´, `narod´, `pravica do splava´ itd. Na dnu lestvice se nahajajo vrednote `verouk v šolah´, `globalizacija´, `domobranstvo´ in `kapitalizem´.

    Zanimiv je primer kapitalizma. Kapitalizem je razumska vrednota, saj je zgolj kompleksen sklop idej o tem, kako naj gospodarstvo optimalno deluje. Čeprav kapitalizem zaseda najnižje mesto na lestvici slovenskih vrednot, pa slovensko gospodarstvo trenutno propada zaradi taistega kapitalizma. Kako je to mogoče, če pa Slovenci kapitalizma sploh ne cenimo? Če niso idejne vrednote slovenske ga naroda tiste, ki podpirajo širjenje kapitalizma, kaj mu potem daje moč?

    Odgovor na zgornje vprašanje bi moral biti kristalno jasen: potreba po moči, potreba po prevladi. Se vam to sliši znano? Potreba po moči, potreba po prevladi niso produkt našega razuma, temveč izhajajo iz našega vitalno-čustvenega dela. Torej, v nas ne živijo le razumske vrednote ali ideali, temveč tudi vrednote, ki izvirajo iz naših čustev. Le-ta so glavna motivacija za delovanje človeka v življenju.

    Znano je, da le 10% naše aktivnosti izhaja iz razuma oz. naših idej in prepričanj, 90% ima svoj izvor v vitalno-čustvenih motivacijah (da to ugotovimo z lastnim vpogledom, je potrebno zelo vztrajno in natančno samoopazovanje). V to kategorijo spadajo naslednje vrednote: družbeni status (da v družbi nekaj pomeniš, da te ljudje poznajo, cenijo, občudujejo…), uspeh na delovnem mestu (odlična kariera, visoki položaji na delavnem mestu…) in nenazadnje pridobivanje materialnih dobrin (čim boljši avto, veliko hišo, vikend, jahto…) in uživanje v življenju (hobiji, veselice, druženje…).

    Pri tem se je dobro vprašati, zakaj so mi uspeh, status in denar tako zelo pomembni. Kaj mi dajo? Iz česa izhajajo? Če sem uspešen, slaven in bogat dobim občutek da sem. Dobim občutek, da sem nekdo, da obstajam, ker me drugi ljudje v mojem delovanju potrjujejo. Poleg tega mi denar daje občutek varnosti oz. mi omogoča preživetje, uživanje življenja pa mi nudi sprostitev, saj je življenje v nekem smislu večna borba za moj `prostor pod soncem´. Morda ne več v fizičnem smislu, zagotovo pa v čustvenem smislu (kdo je boljši, lepši, pametnejši, kdo ima prav, kdo ima več veljave…).

    `Borba za svoj prostor po soncem´ izhaja iz vitalno-čustvenega dela, ki ga delimo z živalmi. Ta borba je zelo lepo vidna v odnosu predator-žrtev iz živalskega kraljestva, kjer gre za fizično preživetje, ki smo ga ljudje, z razumskimi ideali (večinoma) uspeli preseči.

    Čeprav smo si fizično preživetje uspeli zagotoviti (vsaj do določene `visoke´ starosti), boj za preživetje na čustvenem nivoju še vedno poteka in se bo končal šele takrat, ko bomo ljudje sposobni razumeti eden drugega in sprejeti vzajemno drugačnost. Torej, ko bomo sposobni spoštovati svobodno voljo posameznika, ne glede na njegov spol, narodnost, prepričanje, videz, delovanje, način življenja, odločitve…Takrat ko bodo naša dejanja izhajala vsaj iz visokih razumskih idealov, ko so enakost za vse, pravičnost, solidarnost, toleranca…. in ne iz potreb po zadovoljevanju naših lastnih vitalno-čustvenih teženj.

    In ko smo že pri zadovoljevanju vitalno-čustvenih potreb, se lahko vrnemo nazaj h kapitalizmu. Veste zakaj se kapitalizem lahko nezadržno širi, čeprav ga naše idejne vrednote ne podpirajo? Zato, ker nam omogoča zadovoljevanje naših lastnih vitalno-čustvenih potreb po varnosti (`optimalno´ gospodarstvo), uspehu (poslovne priložnosti in kariera), užitku (raznolikost ponudbe na vseh področjih- nakupovalni centri, zabavišča, potovanja…). Ampak ne zavedamo se, da smo se ujeli v `lastno´ past. Kapitalistično gospodarstvo je namreč optimalno samo za nekatere. Za tiste, ki srkajo; predvsem denar; in se debelijo na naš račun. Za kar smo odgovorni tudi mi sami.

    Če bi delovali iz vrednot v katere verjamemo, potem kapitalizem ne bi mogel več obstati. Če ljudje sledimo načelu pravičnosti, kapitalizem ne more obstajati. Če ljudje sledimo načelu tolerance, potem kapitalizem ne more obstajati. Če ljudje sledimo načelu enakosti, potem kapitalizem ne more obstajati.

    Povzetek. Kljub vsemu, da se imamo ljudje za razumska bitja, z mnogimi plemenitimi vrednotami, pa naša dejanja ponavadi ne odražajo naših prepričanj. Čeprav po raziskavah Slovenci cenimo razumske vrednote, naša dejanja večinoma ne izhajajo iz njih. Še vedno se, kljub idealom in lepim idejam odločamo za stare poti `varnosti´, `uspeha´ in `užitka´, torej zadovoljevanju lastnih vitalno-čustvenih potreb. V kolikšni meri smo sploh ljudje, ki mislimo s svojo glavo in v kolikšni meri smo živali, ki zadovoljujemo vitalno-čustvene potrebe?

    Gita Mateja de Laat

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • Več od avtorja hetLicht
  • Več s področja * Osebna rast in odnosi

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Vrednote v družbi | 8 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: MC dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 11:03 CEST
    Res je – ljudje smo živali, ki zadovoljujemo svoje vitalno-čustvene potrebe. In seveda zadovoljujemo tudi vitalno-čustvene potrebe drugih ljudi. Res ne razumem, kaj je v tem slabega.


    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: hetLicht dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 15:52 CEST

    S tem ni v bistvu nič narobe, vodi pa konec koncev v entropijo. Če posameznik `želi´ ostati `žival´ potem je pač s takšnim obstojem zadovoljen. Je pa v življenju možno še kaj več, kar je vredno uresničitve.


    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: MC dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 17:33 CEST
    Entropija je in se veča. Entropije ni mogoče zmanjšati. Takšna
    je pač narava stvari. In ljudje smo živali – od rojstva do smrti.
    Lahko smo malo boljše, lahko smo malo slabše živali – iz
    svoje živalske pač kože ne moremo. Mimo zadovoljevanja
    vitalno-čustvenih potreb ne moremo. Lahko se pa zgodi, da jih
    zaradi »višjih ciljev« zapostavimo in hkrati tudi vitalno-
    čustvene potrebe drugih. V osnovi ni velike razlike med
    reševanjem svoje duše in svoje riti. Zanimivo - obstajajo
    ateisti, ki žrtvujejo svoje življenje za druge, ne obstajajo pa
    teisti, ki bi si upali žrtvovati svojo dušo, da bi rešili dušo
    drugih.



    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: hetLicht dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 20:16 CEST
    Vedno bolj se mi dozdeva, da si nekakšen fatalist, ki verjame v usodo, v smislu `tako pač je´. Če je to tvoja `izbira´, te bo pač težko kdo prepričal v kaj drugega. Jaz se s teboj preprosto ne strinjam. Ti trdiš, da iz živalske kože ne moremo, ker je morda taka tvoja izkušnja. Jaz pa vem, da zagotovo lahko pridemo iz živalske kože, še več, to se bo zagotovo zgodilo, ker je to `usoda´ človeka, če se lahko tako izrazim. Vendar, če je tvoja izkušnja drugačna in če resnično ne doživljaš drugega (samo predvidevam), kot zadovoljevanje vitalno-čustvenih potreb, se bova težko strinjala.

    "Lahko se pa zgodi, da jih
    zaradi »višjih ciljev« zapostavimo in hkrati tudi vitalno-
    čustvene potrebe drugih."
    Tu imaš popolnoma prav, zato na vitalno-čustvene potrebe nikakor ne smemo pozabiti, problem je le v tem, da za večino ne obstaja nič drugega kot zadovoljevanje vitalno-čustvenih potreb. In če bi to resnično počeli zgolj za blagostanje vseh, bi bilo še dokaj v redu. Stvar pe je v tem, da tega ponavadi ne počnemo v dobro drugih, temveč le v dobro nas samih. In to bi tudi še šlo, če bi to počeli v mejah normale, na žalost pa se to zadovoljevanje potreb sprevrže v manipulacije in pretvarjanja, brezbrižnost in izkoriščanje.

    "V osnovi ni velike razlike med
    reševanjem svoje duše in svoje riti."
    Drži v primeru, ko posameznik svoj ego zmotno dojema kot svojo dušo.


    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: MC dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 21:15 CEST
    Hetlicht, hvala za odgovor, ki je dovolj razumem, da ga
    sprejemam. Očitno se strinjava oziroma razumeva v
    marsičem. Težava, ki jo vidim pri vsej tej zadevi je v tem, da
    ne vidim načina, kako zanesljivo ločiti med objektivno
    realnostjo in občutki, ki ustvarjajo privid ali dejstvo »višje
    realnosti«. Kje je meja oziroma kakšni so kriteriji, po katerih
    je mogoče ločiti med čutnimi in duhovnimi zaznavami? Tudi to,
    kaj je v mejah normale in kaj ni – je povsem arbitrarna
    zadeva, stvar subjektivne presoje, tako kot so subjektivne
    tudi čutne in »duhovne« zaznave (sam duhovne zaznave vidim
    kot čutne zaznave). Tudi ločevanjem med egom in dušo je
    stvar osebne arbitraže, ki poteka povsem v domeni razuma,
    je stvar premisleka ali če hočeš ega – ego oziroma »človek, ki
    misli« je tisti, ki ima zavest ali si domišlja, da ima dušo. Brez
    zavesti o ločenosti, o lastni identiteti je nemogoče oblikovati
    koncept o lastni duši. Duša je vedno nekaj, kar je TVOJE ali
    MOJE. Celo zavest, da pripadaš oziroma da si del neke višje
    celote izhaja iz predpostavke, da si samo del, da si torej
    najprej ločen in posledično unikaten. Smo - obstajamo samo
    zaradi zavesti, da smo. In ko izgine ta zavest, nas preprosto
    več ni. Ne moreš ozavestiti občutka, da te ni. Seveda so
    mogoča so občutja breztelesnosti, občutja, ki so zelo drugačna
    od običajnih občutij (drugačno doživljanje časa, prostora,
    lebdenje, izven telesnost), a nazadnje se zgodba vedno konča
    z zavestjo, da so to vendarle Tvoja občutja, nekaj, kar si
    doživljal ti! Ostaja spomin, odtis, ki se hrani v tvoji zavesti. Ne
    obstaja dojemanje izven ega. Egu ni mogoče ubežati. Ega te
    pravzaprav lahko odreši samo popolna demenca.


    In seveda imaš prav, ko praviš, da sem fatalist. V veliko
    tolažbo mi je vsakič, ko rečem: "Tega pa ne vem!" Iskanje
    tolažbe na tisoč in en način je pravzaprav ena izmed nujnih
    lastnosti (adaptacij) našega duhovnega aparata, potem ko je
    ta dosegel točko, ko je zmogel občutij, da SEM in seveda
    občutij, da ME enkrat NE BO VEČ! Podobno kot kravji rep, ki
    odganja nadležno muho ;)




    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: hetLicht dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 22:01 CEST

    MC, lep odgovor, očitno se bova pa vendarle enkrat strinjala. Zanimivo, to kar pišeš, bi lahko napisala tudi sama in to doživljanje je moja izhodiščna točka za raziskovanje duhovnosti oz. višje realnosti. Pravzaprav sem mnenja, da bi morali ponovno definirati, kaj duhovnost sploh je.

    Tudi moje veliko vprašanje je , kaj je tisto višje in kaj so zgolj moje subjektivne čutne zaznave. Spoznala sem, da je velik del duhovnosti res le nekakšno čutno zaznavanje (različne vizije, videnja, blaženost....). Sem pa `našla´ kriterij za ločevanje med čutnimi in duhovnimi zaznavami. Kadar mi je `dana´ duhovna izkušnja so moj um in vital-čustva poplnoma nedejavni, torej si o doživljanju ne morem ustvariti nobene slike, ne mentalnega koncepta (v poštev pride le beseda večnost, ker je najbolj abstraktna in na nek način `nerealna´), spremlja pa je tudi ne noben občutek, čustvo (kot so sreča, blaženost, navdušenje). Kratkomalo sem prestavljena v popolnoma drugo realnost. Kot da jaz nisem več jaz in me ni, moje osebnosti (čustva, razum) ni. Ostane pa zaznava, da obstaja še nekaj več, kar jaz osebno poimenujem večnost, brez vsakršne vsebine, čeprav nekako `sumim´, da vsebina je, samo da je jaz s svojim razumom in čustvi ne morem dojeti (zato o njej ne morem ustvariti nobenega koncepta in podobe, pa tudi osrečiti me ne more).

    "Smo - obstajamo samo
    zaradi zavesti, da smo. In ko izgine ta zavest, nas preprosto
    več ni. Ne moreš ozavestiti občutka, da te ni. "
    Točno tako, zato moramo nekako odkriti tisto znotraj nas, ki zapolnjuje občutek, da te ni.



    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: kitka dne ponedeljek, 11. oktober 2010 @ 23:54 CEST

    Ego lahko zaduši popolna demenca, popolna denarnica, popolna lepota in poolna ljubezen.

    Ostalo je pogoj za ego in potrata besed.

    KITKA


    Vrednote v družbi

    Prispeval/a: osh-kosh dne četrtek, 14. oktober 2010 @ 10:37 CEST
    Mislim,da so vrednote odvisne od naše modrosti oziroma
    zrelosti.
    Če ljudje spoznajo-uvidijo, da sami ne morejo preživeti( vsaj
    ne kvalitetno,na ravni človeka ),potem se šele lahko začne pot
    v harmonično družbo, s pravimi vrednotami.

    Bolj smo modri, bolj smo ljudje.

    Še moj odgovor za kapitalizem.Ljudje nimajo pravega znanja
    o kapitalizmu,Če bi ljudje resnično razumeli kaj kapitalizem
    je,bi ga zelo hitro spremenili,nadgradili.Vzeli bi tisto kar je
    dobro,dodali še kaj dobrega iz socializma,komunizma in nastal
    bi nov pravičen družbeni red.




    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,92 seconds