Božič je tradicionalni praznik v cerkvenem koledarju, ki ga v katoliških, protestantskih
in večini pravoslavnih Cerkvah praznujejo 25. decembra kot spomin na rojstvo
Jezusa Kristusa, čeprav natančen datum Kristusovega rojstva ni znan.
Praznovanje korenini še iz predkrščanskih časov, ko so mnoga ljudstva častila
nastop zimskega solsticija, ko se dan začne ponovno daljšati in tako simbolizira
zmago dobrega nad zlim. Datum je izbral cesar Konstantin, da se je ujemal z
rimljanskim praznovanjem sonca. Koptska, jeruzalemska, ruska, srbska in gruzijska
pravoslavna Cerkev praznujejo božič 7. januarja, ker še vedno uporabljajo julijanski
koledar.
Ob tem času se postavljajo jaslice. Navada pošiljanja voščilnic in okraševanja
božičnega drevesca izvira iz 19. stoletja in ima le malo skupnega s krščanstvom.
BOŽIČNI ČAS
Božični čas se začenja na predvečer praznika Gospodovega rojstva in traja do
nedelje po prazniku Gospodovega razglašenja, to je vključno do nedelje Jezusovega
krsta.
Božični čas je kratek, a zelo bogat. Praznik Gospodovega rojstva ima osmino,
ki se konča s praznikom Marije, svete božje matere. Med osmino je nedelja svete
Družine. Drugi zelo pomemben praznik božičnega časa je Gospodovo razglašenje
(6. januar). Pri njem gre za razodetje Jezusovega božanstva. Najprej modrim,
za tem ob krstu v reki Jordan, nato pa še na svatbi v Kani Galilejski. S praznikom
Jezusovega krsta, v nedeljo po Gospodovem razglašenju, se konča praznovanje
njegovega skritega življenja in začenja spomin javnega oznanjevanja in navzočnosti
božjega kraljestva.
JASLICE
Ne vemo natančno, kdaj so začeli postavljati jaslice po cerkvah in hišah, eno
je gotovo, da imajo izvor v božični skrivnosti in da so se nam zdaj tako priljubile,
da brez njih ni božiča. So živa predstavitev božične skrivnosti in naš izraz
pojmovanja te skrivnosti. Ni čudno, da so jih zaradi njihove ponazorilne moči
začeli postavljati tako zgodaj. Nekateri mislijo, da so jih poznali že v 4.
stoletju, vsaj v Betlehemu. Frančišek Asiški je 1223 postavil v gozdu pri kraju
Greccio v Umbriji za božič žive jaslice.
Podoba Jezusa, Marije in Jožefa nam brez besed pripovedujejo o božji ljubezni
do nas, pa tudi o ljubezni, ki vlada v sveti Družini. Pastirji nas s svojo preprostostjo
vabijo, naj tudi mi sprejmemo novorojeno Dete in ga iskreno počastimo. Ovce,
zelenje in cvetje so del narave, ki je sprejela Odrešenika in se mu poklonila
na svoj način.
Ko se bomo ustavljali ob jaslicah, ob njih molili ali peli ter otrokom razlagali
božično skrivnost, ne pozabimo, da je Bog postal človek, da bi mi postali božji.
BOŽIČNI DREVEŠČEK
Postavljati so ga začeli šele proti koncu 18. stoletja. Zanj pravijo, da je
poganskega izvora. Spominjal naj bi na poganske obhode, ko so na primer Germani
ob zimskem sončnem obratu hodili v čast bogovom skozi gozdove, soteske in brzice,
vendar je dobil pri kristjanih popolnoma drug pomen. Božični drevešček je znamenje
nadnaravnega življenja, ki ga je zapravil Adam, zopet pa pridobil Kristus. Za
kristjane je božični drevešček simbol življenja, ki nam ga je pridobil Kristus,
ki nas je spravil z Bogom. Lučke na njem pomenijo luč, ki jo je Kristus prinesel
na svet, okraski in darovi na njem in ob njem pa so vsakomur prijazno znamenje
dobrote, kakršno čutimo posebno ob božiču.
PESEM SVETA NOČ
Nastala je za božič 1818 v Oberndorfu pri Salzburgu. Župnikov pomočnik Josef
Mohr je napisal besedilo, učitelj Franc Ksaver Gruber, cerkovnik in organist
v Oberndorfu, pa ga je uglasbil. Na sam sveti večer 1818 je Mohr prinesel Gruberju
besedilo s prošnjo, naj ga uglasbi za dva solo glasova in zbor ter pripiše še
spremljavo za kitaro. Gruber je to takoj naredil in pesem so peli že pri tisti
polnočnici. Sčasoma se je razširila po svetu in postala najbolj znana in najbolj
priljubljena božična pesem, brez katere si ne moremo predstavljati božiča.
BOŽIČNI BLAGOSLOV DOMA IN DRUŽINE
V mnogih naših krajih je lepa navada, da na sveti večer pokropimo in s kadilom
pokadimo domačo hišo (ali stanovanje) in vse druge prostore, ki so naša last.
S tem dejanjem izpovemo, da je Bog stvarnik in vzdrževalec vsega, da morejo
tudi gmotne stvari pomagati k človekovemu izpopolnjevanju in služenju Bogu,
da bo nastal nov svet po posebnem božjem posegu. Hkrati kličemo božje varstvo
v naše vsakdanje življenje in delo. Ponekod pokropijo in pokadijo dom ali hišo
na vse tri ,,svete večere": božični večer, na večer starega leta in na
predvečer Gospodovega razglašenja (Treh kraljev). Med kropljenjem in pokaditvijo
prostorov lahko molimo rožni venec, pojemo božične pesmi ali pa opravimo posebno
opravilo božje besede. Po opravilu božje besede oče pokropi prostore, vsak član
družine pa sprejme pokropitev na tistem mestu, kjer se največ zadržuje ali dela.
Istočasno opravimo tudi pokaditev. Če še nismo napravili jaslic, jih postavimo
zdaj ob sodelovanju vseh. Na koncu lahko zapojemo pesem: Tam stoji pa hlevček
ali kako drugo božično pesem.
BLAGOSLOV OTROK OB BOŽIČU
Jezus je prišel na svet kot otrok in njegova posebna naklonjenost je veljala
prav njim. Cerkev, ki sledi svojemu Učeniku, nadaljuje Jezusovo skrb za otroke,
zato jih tudi blagoslavlja. Za blagoslov otrok je najprimernejši čas okrog božiča,
morda nedelja svete Družine, praznik nedolžnih otrok ali novo leto.
Jezus ima otroke posebno rad. Ko so prihajali k njemu, jih je jemal v naročje
in nanje polagal roke. Tako jim je pokazal, da nanje misli in jih varuje. Jezus
pričakuje, da bi starši našli dovolj časa za svoje otroke in bi se z njimi radi
pogovarjali in igrali. Pričakuje tudi, da bi duhovniki, kateheti in katehistinje
imeli radi otroke, in potrpežljivo prenašali njihovo razposajenost. Da bi starši
in duhovniki pomagali otrokom, da bi rasli v modrosti in kreposti, da bi vedno
bolj spoznavali, Ijubili in posnemali Jezusa.
Pri blagoslovu jih duhovnik zaznamuje na čelu z znamenjem križa in pri tem
govori: "(Ime), Gospod Jezus naj te blagoslovi in varuje!"
SVETA DRUŽINA
V nedeljo med božično osmino (letos 28. decembra) obhajamo praznik svete Družine:
Jezusa, Jožefa in Marije. Njihovo krepostno življenje naj bi posnemale vse družine
in živele v ljubezni, potrpežljivosti, velikodušnosti, razumevanju in odpuščanju.
Stanovitna ljubezen v družini temelji na ljubezni do Boga. Že od prvih časov
krščanstva imenujemo družino Cerkev v malem. Kar se dogaja v Cerkvi, naj bi
se dogajalo tudi v družini. Zakrament svetega zakona pritegne družino v Kristusa,
v življenjsko in zveličavno občestvo z njim. V družini naj bi si vsi, zlasti
z molitvijo, med seboj pomagali pri uresničevanju njihovega krščanskega poklica.
Nedelja svete Družine je tudi izseljenska ali zdomska nedelja. Ob sveti Družini
se spominjamo vseh tistih, ki sodijo k naši slovenski in krščanski družini,
pa so morali iz različnih vzrokov oditi na tuje. To nedeljo naj bi se z molitvijo
bolj povezali z našimi zdomci, ki so daleč po svetu.
Vir: http://es.catholic.net; http://sl.wikipedia.org
|