NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024
  • Vabilo na Festival duševnega zdravja 2024

  • četrtek 16-maj
  • Spekter. 70 let Zbirke UGM

  • petek 17-maj
  • EKO 9: Oči v skali

  • sobota 18-maj
  • Mesec mode v muzeju

  • nedelja 19-maj
  • Čarobna glasba Harryja Potterja

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  • nedelja 26-maj
  • VegaMarket v Mariboru

  • ponedeljek 27-maj
  • Still Corners (UK) - 27. 5. 2024, Škofjeloški grad - Festival In Memoriam prof. Peter Hafner - 15 let

  • petek 31-maj
  • Operna noč

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    Vzgoja srca   
    nedelja, 23. avgust 2009 @ 05:02 CEST
    Uporabnik: Pozitivke

    Francoski filozof razsvetljenstva, Jean Jacques Rousseau, je menil, da je človekova nrav dobra in plemenita. Sto let pred njim je angleški filozof Thomas Hobbes učil povsem nasprotno, da je človek po naravi egoist, ter da je človek človeku volk. Kdo izmed njiju ima prav?

    Resnica ni nujno na eni ali drugi strani, kajti - oba imata prav. Že Platon je predstavil človeka kot dvojno bitje: nižji del duše je umrljiv, višji del ne. Njegovo misel o višji in nižji duši je povzel antični filozof in mistik Plotin. Nižja duša ali osebnost je usmerjena k telesu in k minljivemu, je nagnjena k strahu in je umrljiva. Višja duša je obrnjena k umu in odseva božansko - zato je tudi sama božanska.

    To človekovo dvojno naravo ponazarja astrološki simbolizem: nižja duša je lunarna, materialna, višja duša je sončna, duhovna. Prva nima lastne svetlobe in sledi živalskim instinktom, druga je sama v sebi sijoča, ima umnost ter modrost. Zato je človek hkrati živalski in poduhovljen. Obe nravi sta v njem. Ker sta obe nravi med seboj v konfliktu, je pogosto duhovna manj izražena, izrinjena vstran. Vendar ima človek zaradi njene čeprav prikrite prisotnosti, specifične potrebe. Na primer potrebo po svetosti, čemer je romunski filozof in religiolog Mircea Eliade dejal, "religiozni čut". Ezoterična pisateljica A. A. Baileyeva pa je to poimenovala "instinktivni čut božanskosti".

    Zaradi svoje duhovne nravi ima človek potrebo po moralnih normah in po etičnem kompasu.

    Moralne norme usvaja človek v procesu socializacije. To so obča pravila obnašanja, ki določajo, kaj je prav in kaj ne, kaj je dobro in kaj ne. Na primer spoštovanje do starejših, pomoč šibkejšim, vljudnost v medsebojnem komuniciranju, kultura obnašanja v javnosti, nenasilno ravnanje in podobno.

    Etični kompas je bolj subtilen in ni stvar vedenjskih vzorcev, marveč vrednot. Vrednote, ki prebujajo etični kompas so na primer: bodi iskren in pošten, ohranjaj notranji mir v težavah, vzdrži se prenagljenih reakcij in podobno. Vzgoja teh vrednot še ni etični kompas, vzpostavlja pa v človeku tisto psihološko stanje, da bo lažje začutil "glas srca", to je višjo dušo in tako prišel v stik z etiko v sebi.

    Moralne norme družba potrebuje, ker urejajo splošne življenjske situacije - določajo "pravila igre". Etični kompas pa je potreben, ko ni jasnega odgovora, kako ravnati v nekem položaju. Zato potrebujeta posameznik in družba tako moralne norme kot etični kompas, da ne izgubita pravilne življenjske orientacije.

    Človeško bitje potrebuje vzgojo in etiko. Nižjo dušo, ki je po naravi instinktivna, se vzgaja, višjo dušo, ki je vir notranje etike, pa se z vrlinami "prebuja". Ta pa ima v sebi etični kompas, ki daje odgovore na moralne in življenjske probleme posameznika in družbe.

    Današnji svet je lačen vzgoje in etike. Lačen je čistih zgledov, požrtvovalnost in plemenitosti. To ni stvar verstev, to je potreba srca. Srce ne potrebuje religije, marveč ljubečo in plemenito vzgojo. Tako bo vsakdo sam kultiviral nižjo dušo in nižje vzgibe, ter prišla do izvira etike v sebi. Potem bo že vedel, kako postaviti vse stvari v življenju na pravo mesto in bo našel v sebi moč, da bo to tudi storil.

    Primož Škoberne
    www.cdk.si/du

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • www.cdk.si/du
  • Več od avtorja Pozitivke
  • Več s področja * Duhovna rast

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Vzgoja srca | 1 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Evolucija "srca"

    Prispeval/a: MC dne nedelja, 23. avgust 2009 @ 19:03 CEST
    Človeške nravi, tako tiste, za katere velja splošni konsenz, da so dobre, kot tiste, ki naj bi bile slabe, so produkt evolucijskega razvoja. Ne obstaja nič takega kot nižja ali višja duša. Slednja naj bi bila nekakšen vir notranje etike. Ampak dejstvo je, da "etiko" lahko opazujemo tudi pri živalih, predvsem pri sesalcih, še posebej izrazito pri višjih primatih. Altruizem, nesebičnost, ljubezen, odrekanje v korist skupnosti, sodelovanje, sočutje – vse to lahko pripišemo že živalim. Živali si ne vzgajajo niti višje, niti nižje duše, niti niso podvržene socialni – na primer religiozni indoktrinaciji, niti niso podvržene pritisku, ki ga določa normirani etični kodeks družbe.

    Ljudje smo višji primati, torej smo dobri po naravi … z redkimi izjemami (odkloni oziroma variacijami) so ponavadi samo neugodne okoliščine tiste, ki nas naredijo »slabe«.

    Ko opazujemo krutosti sveta, ne moremo kaj, da ne bi silovito pritrdili Thomasu Hobbesu, ampak vseeno, če zaupamo Jeanu Jacquesu Rousseau, smo vendarle bliže človeškemu bistvu oziroma resnični naravi. V naravi deluje najprej in predvsem sodelovanje in simbioza, šele nato boj in tekmovanje. Tudi človeški rod ne bi nikoli preživel, če ne bi prevladovali mehanizmi sodelovanja, nesebičnosti, odrekanja in predvsem sočutja, pa čeprav je slednje prevečkrat usmerjeno samo v pripadnike iste vrste, plemena ali rase.

    Moralni kompas je vgrajen v naš DNK. V tem smislu niti ne gre več za moralo, marveč samo še za naravo. Ne Hobbes, ne Rousseau, odgovor nam ponuja Darwin.



    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,48 seconds