Piše: Barbara Novak Škarja
Volja je po svoji naravi čista življenjska energija, ki izvira
iz našega višjega jaza in je temelj naše individualnosti. Kot nekakšna živa
elektrika se nenehno pretaka skozi celo naše bitje in nas giblje. Kako se bo
volja gibala skozi nas, je odvisno od miselne, čustvene in fiziološke strukture
naše osebnosti. Zato volja skozi vsako človeško bitje dobi svoj lasten izraz.
Volja in njeni obrazi
Mehanska volja - volja navad
Večina ljudi v življenju uporablja samo mehansko voljo - voljo, ki omogoča preživetje.
Živijo kot avtomati: zjutraj vstanejo, zajtrkujejo, gredo na delo, imajo kosilo,
še malo delajo, nato sledi večerja, televizija in spanje. In tako iz dneva v
dan, iz tedna v teden ... Večina njihovih dejanj je stvar navade in delujejo
vedno na enak način. Tudi njihovo miselno in čustveno življenje je vklenjeno
v vzorce, ki se povečini samo ponavljajo. Ko je vzorec preživetja enkrat vzpostavljen,
se ne spreminja več oziroma se spreminja zelo malo.
Fiziološka volja - volja čutov in čustev
Jok novorojenčka je prvi izraz fiziološke volje, katere namen je odstraniti
iz življenja vse, kar je neprijetno. Večina ljudi se v življenju nikoli ne dvigne
nad ta nivo. Njihova volja služi izogibanju neprijetnostim in ustvarjanju ugodja.
Ko začutijo, da jih nekaj privlači, "jokajo za tem" in mislijo, da
brez tega ne bodo mogli živeti. Da bi se izognili občutku nelagodja, nekateri
ljudje posežejo po pijači, alkoholu, tobaku ali se predajajo spolni zasvojenosti,
zasvojenosti s hrano in podobno. Vse to jim otopi čute, tako da se ne zavedajo
nelagodja. Hkrati pa prav te razvade uničujejo in paralizirajo zametke volje.
Fiziološka volja je podvržena diktatu čutov in čustev. Kakršno koli nelagodje,
ki mu skušamo ubežati tako, da se izogibamo odgovornosti in krivimo za svoje
stanje druge, devitalizira našo voljo. Ko se človek enkrat preda tem razvadam,
zelo hitro postane njihov suženj in izgubi občutek, da ima možnost izbire.
Volja, zvezana z značajskimi vzorci - volja prepričanj in predstav o sebi
To so vzorci življenja in delovanja, ki smo jih sami izgradili v tem ali v preteklih
življenjih. Zakaj nek otrok podleže mamilom, drugi pa ne? To je v veliki meri
odvisno od preteklih izkušenj oziroma karme. Naša narava iz preteklih življenj
je nagnjena k določenim navadam in načinu razmišljanja. Otroka, ki ima svojo
lastno naravo, sicer lahko prevzgojimo, a ko postane dovolj star, da začne uporabljati
svojo voljo, bo ta spet podvržena njegovi naravi. Vzgoja je namreč pogosto le
vsiljena volja. Čim se otrok znajde izven omejujočega in varnega okolja vzgojitelja,
bo prevladala njegova lastna narava. Toda otrok hoče in mora prehoditi svojo
pot. Saj tudi mi danes počnemo stvari, za katere vemo, da nam v prihodnosti
ne bodo prinesle nič dobrega!
Popačeni izrazi volje
Poglejmo si primer ženske, ki je bila tako slabotna, da v njej ni obstajala
niti trohica volje. Sama je dejala, da jo vsakdanjik nosi s seboj kot naplavino:
"Dan gre mimo mene in se me sploh ne dotakne. Želim si uresničevati svoja
pristna hotenja, želim si najti v sebi voljo do življenja, ne le zato, ker imam
družino in neodložljivo odgovornost v svojem podjetju, temveč voljo do življenja
življenju na ljubo."
Volja je prisotna v koreninah vsakega bitja, tudi v tej ženski. Ne da volje
v njej ne bi bilo - le da je še nikoli ni raziskala; da sploh še ne ve, s kakšno
obliko volje ima opravka. Ker ne zmore moči, da bi si sama določala življenje,
se počuti kot "žrtev usode". Ker se ni nikoli naučila uporabljati
svoje avtonomije, se počuti lomljivo in ranljivo. Ker je bila vzgojena v duhu
zanikanja lastne osebne moči, se počuti kot "da v njej ni nič življenja".
Težko je ugotoviti, česa si zares želimo, ker se naši vzgibi neprestano spreminjajo.
Je to, kar si želimo, posledica avtomatizmov, fizioloških navad ali je res pristen
izraz našega notranjega bitja? Naša volja je pogosto ugrabljena, pogojena in
popačena. Ugrabi jo telo, da zadovoljuje svoje potrebe, ugrabi jo duševnost,
da uresničuje svoje želje, ugrabi jo um, da izživlja svoje ambicije, ugrabi
jo inteligenca osebnega jaza, ki vidi samo sebe. Volja osebnosti je zato vedno
sebična, če ni povezana z ljubečo vključujočnostjo in modrostjo duše. Čiste
oblike volje omogočajo ustvarjalno delovanje, medtem ko ga popačene omejujejo
ali delujejo razdiralno.
Obdobja volje
Obdobje brez volje
To obdobje lahko primerjamo s tisto razvojno fazo otroka, ko še nima razvite
lastne razmišljujoče volje, temveč samo uboga ukaze svojih staršev. Vsi smo
se že kdaj počutili kot žrtev zunanjih sil, drugih ljudi ali okoliščin, v katerih
smo se znašli. V življenju nas velikokrat potarejo občutki nemoči, zmede in
nesposobnost za delovanje. Namesto da bi napravili, kar bi radi, se odzivamo
na okoliščine ali impulze drugih ljudi. V takšnih trenutkih se počutimo kot
žrtev drugih ljudi: nadrejenega v službi, nepravične družbe, svojega partnerja,
staršev ali celo otrok. Zavest žrtve je mogoče premagovati s spoznanjem, da
vedno sami ustvarjamo svoj položaj - ne glede na to, kaj se nam dogaja.
Obdobje, ko se zavemo, da volja obstaja
To obdobje lahko primerjamo s tistim časom, ko mladostnik začne čutiti lastno
voljo in jo začne uporabljati za uresničevanje svojih želja. Morda uspevamo
uresničiti dejanje volje vsaj z delom naše osebnosti, v preostalih delih osebnosti
pa je volja še vedno razmeroma slabo razvita. Morda se znamo postaviti zase
med prijatelji, v službi in doma pa še vedno ne izražamo svojih potreb, mnenj
ali želja. Še vedno se morda počutimo ločeni od volje, vendar se v nas začnejo
porajati odgovornost, osebna moč in vednost, da je mogoče izbirati. Začnemo
lahko z majhnimi korak; lahko izberemo televizijski program: mehiško nadaljevanko
ali izobraževalni dokumentarec. Lahko se odločimo, ali se bomo zvečer najedli
ali pa bomo spili le skodelico toplega čaja. Del veščine volje je tudi v zavedanju,
koliko energije vnašamo v kakšno delo. Če je vnašamo premalo, smo podobni človeku,
ki bi hotel z žlico premakniti goro; če je vnašamo preveč, pa tistemu, ki bi
z viličarjem rad dvignil jajce.
Obdobje, ko čutimo, da imamo voljo
Zdaj naša volja ni več podobna slepi volji mladostnika, temveč postaja vse bolj
razmišljujoča. Počasi postajamo režiser svojega življenja. Bolj ali manj zavestno
doživljamo prebujanje volje, ki je ponavadi postopno. Ko se zavemo svoje volje,
bolje povezujemo posamične dele svoje osebnosti v celoto. Manj smo razdeljeni,
razdvojeni in razcepljeni ter bolj jasno izbiramo. Čutimo večjo povezanost s
svojim življenjskim smislom in prevzamemo odgovornost za svoja dejanja. Pomembno
je, da skušamo ugotoviti, kaj je prav, in nato delovati. Včasih je bolj pomembno,
da se odločimo, kot da se odločimo prav. Če se odločimo in nato ugotovimo, da
smo se odločili napačno, to tudi prepoznamo. V vsakem trenutku se lahko vedno
znova odločimo. Ko se pojavi ideja, da bi šli v kino, je to fiziološka volja.
Ko se odločimo: "Da, šla bom, vendar ne danes," je to razmišljujoča
volja. Vsaka volja, ki je ne usmerja navada ali čustvo, je razmišljujoča. Vodi
nas k modrosti. Ko jo razvijamo, lahko z njeno močjo naredimo nekaj vrednega.
Lahko jo strnemo okrog neke dobre stvari in jo izpeljemo. Voljo lahko razvijamo
v zvezi z zdravjem, z željo, da spoznamo sebe, v povezavi s financami, socialnimi
problemi, težavami vzgoje in podobno.
Obdobje, ko smo volja
Sedaj smo v stiku s seboj in naravnani na najgloblje, najbolj pristne, najbolj
"čiste" vidike volje. V stiku smo z globokim razumevanjem, ki ga nosimo
v sebi. Ko začnemo uporabljati svojo voljo iz osrednjega prostora v sebi, postanemo
vzrok skoraj vsega, kar se nam dogaja v življenju. Nismo več posledica ali žrtev
okoliščin. Čutimo, da smo del širšega dogajanja, ki ga soustvarjamo, hkrati
pa dopuščamo, da nas življenje tudi preseneča in presega naše zamišljene okvire
in smeri. Vse bolj zaupamo svojim intuitivnim odločitvam. Naša volja postaja
dinamična sila življenja, ki je usmerjena v dobrobit vsega bivajočega.
Barbara Novak Škarja
Literatura:
Piero Ferrucci: What Way We May Be
Paramahansa Jogananda: The Divine Romance
Eileen Caddy, David Earl Plats: Ljubezen, moja odločitev
Vir: www.cdk.si/soutripanje
|
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sreda, 17. avgust 2005 @ 15:49 CEST
Bralec Pozitivk je pred kratkim v svojem komentarju zapisal Shakespearovo misel: »Nekaj gnilega je v tej deželi Danski«. To mi je dalo misliti. Vprašala sem se kaj je tisto, ki naj bi bilo gnilo. To so težke besede, saj imamo vendarle pravico do svobodnega mišljenja, javne besede, svobodnega svetovnonazorskega prepričanja, verskega, svobode vesti, svobode združevanja, politične opredelitve, itd. Tu ne bi obravnavala z juridične plati tega vprašanja, temveč z vidika zamanskosti nekega početja, ki ga lahko mirne duše poimenujemo deseminatrstvo.
Čepenje deseminatorja v svojem slonokoščenem stolpu in nasilno predikatorstvo ne dopušča ljudem lastnega razvoja. Ob nestrinjanju s takšnim pisanjem sledi reagiranje, odbijanje udarcev, trošenje energije za neargumentirane polemike in prepire. Kakor koli obračamo je to lahko sindrom, ki dobiva ime enkrat po enem, drugič po drugem uporniku.
Ko odpreš internetni medij, ne prideš vselej na dopust, nekateri dobri prispevki še kako angažirajo. Noben človek pa ne more v svoji svobodi pisanja postati neomejeni posestnik absolutne resnice. Vsakemu človeku je dana sposobnost avtorefleksije in človek ne more ostati indiferenten do etičnih vprašanj, ki zadevajo zdrav razvoj človekove osebnosti in resnico biti.
Vsak človek ima svoj vrednostni sistem, ki se upira poskusom nasilnega prevrednotenja. Človek poišče zavetje tam, kjer je v duhovnosti doma in mu duhovnost nudi varen pristan. Za človeka je običajno dober prispevek tisti, ki zna svoja načela vrednostno eksplicirati in ni usmerjen v samoutemeljevanje avtorja, temveč priznava tudi drugemu pravico do drugačnega mišljenja in prepričanja ter sprejema kritiko, obzirno daje kritiko in le-to samokritično sprejema.
Pri prepričevanju drugih pa lahko deluje tudi ekonomija daru postati dopadljiv po neki lažji sledljivi poti nekoga tretjega in pri tem ta isti samoutemeljevalec ni sposoben biti kritičen do sebe in spoznati, da je zasidran v protislovje tistega kar govori in tistega kar notranje gradi človeka. V svojem kolonizatorsekm odnosu dušnega pastirstva do drugih, sam se sicer ima za specializiranca absolutne vednosti, spregleda dejstvo, da ideološko podobo deseminatorja lahko oblikuje tudi manipulator, ki zavaja in povzroča blokado resničnega kvalitetnega duhovnega razvoja.
Ljudem je treba na nenasilen način širiti obzorje, kajti ideje in vzori teže, da ožive v življenju in so velika moč. Včasih je nasilnost zelo prikrita in se rada producira in reproducira kot igra priučene modrosti. Površnost in pretirana predikatorska vnema pri duhovno-kulturnem razvoju vnašata določene slabosti. Pri tem se bralec pogosto vpraša od kod avtor jemlje moč za svojo vlogo ter da učiteljsko trdi to ali ono, ne da bi veliko razmišljal kaj piše in koga posnema ko napiše in nato se vrstijo dejanja, da nekdo toži, nekdo sodi in kako toži in sodi, da utiša odmev drugega. Če se kdo s pisanjem ne strinja in pove svoje argumente, ga deseminator ljubeče izoblikuje v maškerado lastnega poroga nasprotniku. V svojih »martrah« mu vrata leputajo sem ter tja, da svoje predikatrstvo lahko brez odgovornosti prilagaja po mili volji naivnim dušam, ki se nekritično pridružijo čredi deseminatorja in deseminatorju raste perje guruja. Zame je pojem čreda istoveten s pojmom nekritičnost.
Sestavljanje besedil po vzoru manipulatorja lahko postane manija predikatorja - desetminatorja do manifestiranja njegovih zadihanih in s planinskimi rožami ocvetličenih idej, ki z vodičevo vztrajnostjo in pomočjo priplezajo na vrh stene in se razglašajo za alpiniste duha., brez možnosti bralca, da dobi odgovore na zastavljena vprašanja, ponavljam odgovore, ki bi imeli težo v vrednostnem sistemu človeške logike. Temu bi lahko rekli nasilno poduhovljenje, ki ne dopusti ljudem lastnega razvoja in jih duši v zadušljivi blati mlakuži z njihovo stisko hrepenenja po kakovostnem duhovnem življenju.
Primerjava kultur je zaželena, vendar običajno ne vzdrži vsiljevanja. Deseminator, ki uvaja nov standard tuje tako imenovane »duhovnosti« in uspešno tekmuje ne le s popularnim in ekonomskopropagandno reklamiranim prestižem preroštva, temveč tudi kot učiteljstvo absolutne vednosti in obljub rajske sreče, običajno ni zapisan kodi razuma in duha okolja, kjer uveljavlja spreobračanje ljudi in venomer išče nove žrtve. Tak deseminator na vsiljen način poskrbi, da iz mnogih ljudi izpuhtita sok in prijeten duh, pokvari vonje sadežev avtohtonih dreves, ki tako prijetno dišijo in zastrupi njihove naravne barve.
Tuj nauk, ki se vsiljuje, ni nesposoben sprejeti resnico življenja njemu neznanega okolja, ki pomeni željo in potrebo po kakovosti in opravlja neproduktivno funkcijo za ljudi, ki morajo preživeti tudi na duhovni način. Mnogi v tavanju iščejo zavetje ne le v iskanju svoje resnične duhovnosti, temveč tudi v svoji materialni in socialni varnosti, ki je za preživetje prav tako pomembna kakor duhovna rast in varnost. Morda je slednja celo pomembnejša, ker pogojuje ostali dve. Nadomestek »heroinske injekcije« sreče spremeni ljudi v lene kreature in jih odrine med lažne vizijonarje, opijanjene s preroštvom lažne sreče. Do vegetiranja v svetu, ki mu je tuj veter zaprl vrata resničnega kakovostnega, nekoličinsko usmerjenega življenja, ni več daleč. To je običajno le umik iz produktivnega in zdravega duhovnega življenja in tak človek nenehno tvega sebe, da plača odškodnino svojemu guruju z lastno zapeljanostjo in zaslepljenostjo. Takšni spodkopavajo narodu tradicijo njegovega duhovnega razvoja. To so sledljivci iznajditeljev novih idej zaradi lastnih koristi, to so novi inženirji zapeljanih duš, ki jim je resnična stvarnost in preživljanje človeka v potu svojega obraza, kaj malo mar, kar se pokaže tudi v njihovem načinu življenja.
Za človeštvo so ljudje z dvojnim obrazom najslabša stvar. To so ljudje, ki obstajajo in živijo v svojih slonokoščenih stolpih in preživljajo svoje frustracije v tako imenovanem patološkem stanju narcisizma, iz katerega raste predikatorstvo in deseminatorstvo, ki je v nenehnem prilagajanju sebe najrazličnejšim vlogam. Še preden se tak človek pogleda v ogledalo, mu zrcalna podoba že določa nove vloge, ki ga bodo vodile v iskanju njemu pravšnje utemeljitve o vsem, o katerem tisti trenutek govori ali piše in se predstavlja kot izjemno pomemben, vendar labilen in dvoličen v svoji verodostojnosti. Pri tem pa ni sposoben razrešiti osnove dileme kaj želi povedati, kar bi se lahko razumelo kot za človeštvo razumno in koristno dejanje.Predikativnost oziroma deseminatorstvo dosega ocvetličeno frazerstvo besedotvornosti, ki je samo iluzija, da je nekaj povedano. Sistem je za nekritičnega in neosveščenega človeka dober, ker je lahkoten, ne angažira, ne zahteva ustvarjalnega napora in tako se kolumne lahko polnijo in prebirajo v nedogled, življenje pa teče svojo pot s svojo logiko. Od deseminatorstva pa ni nobene koristi, kvečjemu škoda.
Biti mora standard, vendar ta standard ima bolezni in napake neplemenite zvrsti. Ker je standard lažen in prirejen zavajanju, ne gane, ne navdušuje, prej sproži sočutje.
Tatjana Malec
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sreda, 17. avgust 2005 @ 18:17 CEST
Tatjana
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne petek, 19. avgust 2005 @ 12:57 CEST
Bojim se, da je začel izpuhtevati sok in prijeten duh iz sadežev in da bo neprijeten vonj, ki se širi naokrog, pokvaril sadeže avtohtonih dreves, ki tako prijetno dišijo in zastrupil njihove naravne barve.
Nek prijatelj mi je pisal: "Kar gabi se mi brati ene in iste ključe, ki naj bi nas odklenili iz nevednosti. Sploh ne morem razumeti kako lahko vsiljujejo svoje prepričanje in to vztrajno iz dneva v dan, iz stavka v stavek". In pritrjuje bralcu Pozitivk, da je resnično nekaj gnilega v deželi Danski.
Jaz pravim: "Zdrava pamet, pomagaj nam, reši nas krize, ki jo seje deseminatorstvo in predikatorstvo. Kdo se sploh ukvarja s vprašanjem kritične zavesti, z odkrivanjem iluzij, ki poneumljajo in ubijajo ter racionalizacij, ki hromijo sposobnosti za dejanja? Nihče se ne potrudi razločevati posameznih vrst agresije.
Imamo različne vrste agresij:
* reaktivno agresijo, ki služi življenju ali pa je obramba pred resničnim ali umišljenim ogrožanjem življenja in stanjem resnične biti;
* sadizem - želja po vsemogočnosti in popolnem obvladovanju ljudi (deseminatrstvo in predikatorstvo);
* destruktivnost - sovraštvo do življenja samega in želja, da bi ga uničili, če se to življenje kaže drugačno od lastnih vzorcev in predstav.
Kdor zna brati med vrsticami, poslušati s tretjim ušesom, brati s kretenj vsake besede, lahko odkrije identično isto, kar je napisal pisec prijatelj, ki ga zgoraj navajam.
Kadar govorimo v imenu človeka, v imenu miru, v imenu Boga, v imenu svojega učitelja - so te besede dvoumne, dokler jih ne spremlja beseda, s katero je treba začeti in skleniti: "V imenu življenja!"
Razmislite! Po mojem mnenju zdravo pamet omejuje dejstvo, da se podoba človeka v bistvu nanaša na sodobnega odtujenega človeka, njegov glavni desežek pa je vpogled v svet fantazije in v procese komuniciranja manipulatorjev in ego psihologije. Ime ego psihologija izhaja iz dejstva, da je ego pshiolog ali učitelj posvetil svojo pozornost izključno egu in iracionalnim strastem. Nezavednemu manifestiranju delovanja ega pa je vsak proces učenja in dozorevanja konflikt, ki ga ovira pri razvoju razumevanja iracionalnih sil, ki delujejo z vsem zagonom. Ego postane fundamentalizem, odklon, nek nekonstruiran kotel strasti, ki manično zasužnjuje okolico. Terapevtski cilj duš ni dosežen, kvačjemu obratno, le-te lahko dosežejo le maksimo razvoja lastnega ega, ki se odraža kot konflikt med zdravim in bolnim v humanističnem pomenu človekove biti. V nekaterih pisanjih tega ni težko spregledati.
Tatjana
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sobota, 20. avgust 2005 @ 08:50 CEST
kdor zna brati med vrsticami, poslušati s tretjim ušesom, brati s kretnjami vsake besede, lahko odkrije identično tisto, ker je napisal pisec - prijatelj, ki ga v prejšnjem komentarju navajam.
Deseminatorstvo in predikatorstvo, ki bohotno poganja plevel, se duši v izrojenosti svojega vzvišenega ega in vzklika: "Gorje tistemu, ki bo vsadil rožo razuma med plevel, ker roža bo izruta iz nasada plevela".
Tatjana
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sobota, 20. avgust 2005 @ 13:59 CEST
Hegel je z ironijo povedal, da nezadnje humor lahko razkroji in si ukloni vsako trdno določeno obliko; humor je sprevračanje in uničevanje vsega, kar je v dejanskosti objektivno trdno.
In ko duh ničemernosti zapusti zemljo in ljudi pa se preseli v višave, se tujec pritihotapi v tuj himnični vrt, ki je ves ograjen z bodečo žico. Ob vhodu v vrt piše: " "V himnični vrt je vstop "opazovalcev" prepovedan! Vsak, ki vstopi bo pri priči izbrisan."
Tedaj tujec zasluti željo deseminatorja, da bi se psalm, spesnjen nekemu jasnovidcu in duhovnemu učitelju, spremenil v sveti tekst v labirintu brezizhodnega dušnega stanja nekega ega deseminatorja in tedaj tujec zagleda z glamourjem povzdignjeno zapisano ime deseminatorja, povzdignjenega v trans predikatorja v višavah, kjer angeli kukajo skozi rozete nebes in se praskajo za ušesi.
In glej, tujca, ki se je pritihotapil v himnični vrt prižene misel do roba izrekljivosti, da dihne Bogu Shakespearove besede, ki jih zna opazovalec tako lepo izreči, da bi mu tudi najslavnejši gledališčnik zavidal.
Lep pozdrav
Tatjana
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: opazovalec dne sobota, 20. avgust 2005 @ 16:14 CEST
upam, da bo tvoj originalni humor (preinterpretacija) stopil led med onima dvema, če ga že niso mogle stopiti Sheakespearove besede v interpretaciji tujca.
LP
Kako se v našem življenju izraža volja?
Prispeval/a: Tatjana Malec dne sobota, 20. avgust 2005 @ 18:27 CEST
to ni moja naloga in ne moje poslanstvo. Vsak naj si sam prižge ogenj pod svojim talilnim loncem in poskrbi, da se preveč ne opeče. Vsaki jedi je odmerjena časovna razsežnost kuhanja in tudi za kuhanje rilcev se zahteva svoj čas. Pa brez zamere!
LP