Ta stran je prilagojena za slabovidne, po metodi neskončne vrstice, če želiš članek gledati v običajnem formatu klikni na:
http://www.pozitivke.net/article.php/ClovekSemUstvarjam16

Človek sem - ustvarjam 16.del četrtek, 18. maj 2006 @ 05:10 CEST Uporabnik: Pozitivke Piše: Franc Rozman Človek doživlja svoj razvoj in napredek predvsem na osnovi dogajanja v miselnem svetu. Ustvarjalnost in zavedanje kot rezultat miselnega sveta je omogočila človeku tako pomembno vlogo v stvarstvu in takšno prednost pred živalmi. Če je tako, se napore zanesljivo splača vlagati predvsem v razvijanje in širjenje miselnega oziroma duhovnega sveta. Če je tako, bi morali ljudje imeti več navodil, kaj naj delamo, da bomo ustvarjalni in duhovno poglobljeni. Verjetno bomo za krepitev telesa skrbeli s telesno rekreacijo, za krepitev duha pa z duhovno rekreacijo. Energijo, s katero razpolagamo, moramo smiselno porazdeliti deloma na fizične, deloma na miselne oziroma duhovne aktivnosti. Pomena miselnih aktivnosti se zavedamo vsi. Veliko sva govorila o ustvarjalnosti. V sodobnem svetu za miselne aktivnosti pogosto uporabljamo tudi izraz "meditacije" in "viharjenje možganov" (brain-storming). Indijci uporabljajo "jogo", poznamo pa še mnogo drugih načinov za vzpodbujanje miselnih aktivnosti. Babi zjutraj, ko vstane, poskrbi za svoje telo, nato vzame knjigo, iz nje prebere misel enega velikih mož, o tej misli razmišlja, jo skuša razumeti in ta misel pestri njen miselni svet. Tudi mene osrečuje, kadar uspem dojeti kakšno globoko misel. Vsaka ustvarjalna miselna aktivnost nas osrečuje in je smiselna. Prav je, da nekateri usmerjajo svoje miselne napore v matematiko, nekateri v slikarstvo, nekateri v glasbo, naslednji v tehniko. Smisel matematike je verjetno skupaj s smislom fizike, glasbe in ostalih miselnih svetov možno združiti v skupen nadsmisel, ki ga običajno raziskuje filozofija in različne religije. Babi res bere knjige, velikokrat pa tudi moli. Kakšen smisel pa ima njena molitev? Tudi molitev omogoča in ima namen pospeševanja rasti miselnega sveta. Ob misli "daj nam danes naš vsakdanji kruh", na primer, običajno pomislim, naj ne pretiravam pri pridobivanju materialnih dobrin. Ne gradim naj si trietažne hiše za potrebe vsega potomstva, v banki naj si ne kopičim denarja. Skrbim naj predvsem za vsakodnevno materialno preživetje, preostalo razpoložljivo energijo pa naj namenim za ustvarjalnost in razširjanje svojega miselnega oziroma duhovnega sveta. S tabo se strinjam, tvoje razmišljanje pa še vedno ne sovpada z babičinim ponavljanjem molitvenih obrazcev. Molitev je smiselna takrat, če poglablja veličino našega duha. Vse, kar praviš, je logično, vendar to ni isto, kar počne babi. Ona pravi: "Danes želim zmoliti tri rožne vence", potem pa zelo hiti, da to v načrtovanem času uspe zmoliti. Takšno dojemanje molitve me spominja na naslednjo anekdoto: V začetku razvoja železnic so bili materiali še slabi. Vsake toliko časa se je pri vagonu vlaka strlo kakšno kolo in vlak je iztiril. Da bi pravočasno ugotovili, kdaj bo razpadlo kolo vagona, so zadolžili železničarje, da so na vsaki postaji opazovali novonastale razpoke v kolesih. S kladivi so udarjali na kolesa ter tudi na osnovi zvoka ugotavljali, ali je kolo vagona zanesljivo. Ko je šel nekoč eden od železničarjev v pokoj, so ga vprašali, zakaj je celo življenje s kladivom udarjal po kolesih vagonov? Odgovoril jim je, da ne ve. Povedal je, da so mu ob zaposlitvi rekli, naj vsake toliko časa udari s kladivom po kolesu in to je ves čas tudi delal. Ubogi železničar je celo življenje počenjal nekaj, za kar sploh ni vedel, kakšen smisel ima. Tudi sam se strinjam, da ljudje pogosto počenjamo stvari, ki jih ne razumemo. Ker jih ne razumemo, jih delamo drugače, kot so bile zamišljene, s tem pa z bistveno manj uspeha. Tisti ljudje, ki razumejo duhovnost, znajo svojo energijo smiselno deliti na materialne in duhovne aktivnosti. V prejšnjih stoletjih so bili ljudje zelo obremenjeni s fizičnim delom, zato jim je za miselne aktivnosti ostajalo malo časa. V današnjem času fizično delo prevzemajo stroji, vse več ljudi pa se lahko po univerzah, institutih, pa tudi doma ukvarja z reševanjem miselnih problemov na področju tehnike, humanistike, filozofije, psihologije in drugih znanosti. Nisem prepričan, da se večina ljudi zaveda pomena duhovnosti. Izgleda, da je za večino ljudi še vedno najbolj privlačno materialno življenje, takšno, ki ga ti pripisuješ živalim. Res se mnogo ljudi enostavno predaja nagonom. Tisti, ki se ne ukvarjajo z duhovnimi procesi, jim zakrni še tisti del duhovnosti, s katero so se rodili. Midva sva veliko govorila o duhovnosti, vendar mislim, da sva preveč govorila o odličnjakih duhovnosti, to je znanstvenikih, umetnikih in podobnih ljudeh. Kako naj se z duhovnostjo začne ukvarjati nekdo iz dna družbe, nekdo, ki so mu nagoni edino vodilo v življenju? Na vprašanje si že skoraj sam odgovoril. Seveda tako, da se vsaj občasno odreče kateremu od nagonov in namesto nagonov za usmerjanje svojih dejanj uporabi svoje duhovne usmeritve. Teoretično mi je jasno. Kako pa naj to izgleda v praksi? Če je prehod na duhovnost res tako pomemben, zakaj nas na to pot Bog ne usmerja bolj nazorno? Seveda nas Bog tudi preko Svetega pisma in sporočil v njem usmerja na to pot. Pomisli, kaj nam je babi svetovala pred praznikom Velike noči. Svetovala nam je post, to je enodnevno odrekanje od hrane. Ljudje se hranimo nagonsko, ponavadi, kadar smo lačni, včasih pa tudi takrat, kadar nismo lačni. Ali ni zavestno uravnavanje količine zaužite hrane lahko čudovit trening za zavestno premagovanje lastnih nagonov. Post je obenem tudi dober pokazatelj lastne volje in osebne duhovne samokontrole. Nekdo, ki sebi na ta način ni sposoben dokazati obvladovanja svojih nagonov, nima nobenega zagotovila, da se bo sposoben rešiti alkoholizma, tobaka ali drugih razvad, v katere lahko zapade. Zanj pa je pogubno tudi to, da tak človek nima nobene duhovne vzdržljivosti za duhovno rast in ustvarjalnost, če ustvarjalnost zahteva odrekanja razvadam in nagonom. Treniranje in preverjanje vzdržljivosti duha, vsaj v obliki občasnega posta, je torej najmanj, česar moramo biti sposobni za prehod iz "živalskega načina življenja" v ustvarjalnost in duhovnost. Po tem najinem razgovoru znam ločevati duhovnost od materialnosti, kar je zame velika pridobitev. Prej sem telo in duhovnost dojemal kot eno. Ljudje lastne duhovnosti pogosto ne opazijo ali ji vsaj ne dajejo pomena. Pomemben se jim zdi le materialni svet. To je na nek način razumljivo. Kamorkoli človek pogleda, vidi predmete materialnega sveta, duhovni svet pa ni tako jasno viden in prepoznaven na prvi pogled. Če nekdo vidi le materialni svet, bo le temu posvečal tudi vso pozornost. Pri tem se niti ne zaveda, kaj s tem izgublja na področju duhovnih vrednot. Včasih nas doseganje materialnih dobrin res fizično uniči, popolnoma iztiri in duhovno izprazni. Točna, vendar za mnoge kruta ugotovitev. Kadar se česarkoli lotimo, si moramo zastaviti cilje. Vprašati se moramo: ali naj bo naš cilj duhovna sreča, pridobivanje materialnih dobrin ali oboje. Kadar je pridobivanje materialnih dobrin povezano s srečo, odločitev ni težka. Kadar pa gredo materialne dobrine na račun sreče ali pa sreča na račun materialnih dobrin, pa je za marsikoga odločitev že pretežka. Večina ljudi se brez velikega razmisleka odloča za materialne dobrine. Tu pa je osnovna napaka, ki povzroča večino gorja. Prav neverjetno je, kako ljudje silijo v lastno nesrečo. Pripravljeni so žrtvovati prijateljstva, srečo ter druge duhovne vrednote za hišo, avto ali kakšno drugo materialno vrednoto. Temu se bova uspela izogniti tako, da bova ob vsaki najini določitvi preverila, kako bo odločitev vplivala na duhovne vrednote. Tako je. Vse, kar ljudje delamo, delamo zato, da bi bili srečni in duhovno bogati. Večina ljudi vidi v pridobivanju materialnih dobrin edini način za povečevanje lastne sreče, pa še tega se lotijo tako nesrečno, da se jim sreča izmuzne in jim ostane le kup neuporabnega materiala in žalost. Najino razmišljanje nama odpira mnogo več poti za iskanje sreče. S tem ko se zavedava, da se vse pomembno dogaja v našem zavedanju in naši duhovnosti, se ne bova pretirano ukvarjala z materialnim svetom, ampak se bova posvetila dejavnostim, ki vzpodbujajo našo ustvarjalnost, ljubezen, svobodo, zavedanje, dostojanstvo. Pomen materialnega sveta na eni strani in pomen naše duhovnosti na drugi strani sva povsem zamenjala. Na začetku sva razmišljala, kako nama bo naša duhovnost pomagala do materialnih dobrin, sedaj pa razmišljava, kako bova uporabila materialne dobrine za bogatitev naše duhovnosti. S tem ko dajeva osrednji pomen naši duhovnosti, materialnim dobrinam pa pripisujeva manj pomembno vlogo, sva našla bližnjico do sreče v življenju. Najbrž ne le bližnjico. Tisti, ki svojo srečo iščejo v pehanju za materialnimi dobrinami, sreče nikoli ne bodo deležni. Podobni so ovcam ob gorečem hlevu. Kadar pride do požara v hlevu, ovce nagonsko rinejo v hlev, kjer jih čaka poguba, namesto da bi se vsaj razbežale. Tudi ljudje rinemo v nesrečo, čeprav imamo sreče v izobilju in na dosegu roke. Če bi najino razpravo takole nadaljevala, bi nama bila najina telesa v kratkem res odveč. Spomniti pa te moram, da Sveto pismo napoveduje vesoljno sodbo. Če se ne motim, bomo takrat dobili nazaj naša telesa. Čemu naj bi jih dobili, če so res tako nepomembna? Pri tej trditvi morava biti previdna, saj bi naju naivna razlaga lahko zapeljala v nesmisle. Vprašajva se, ali bo sosedov Miha dobil svoje telo skupaj z grbo, ki jo ima. Ali bo babica po vstajenju starka, mladenka ali celo otrok? Kot vidiš, v zvezi s telesom naletiva na veliko neznank. Lahko bi dobili naša telesa z odpravljenimi pomanjkljivostmi, ki so nas motile v življenju. Morda. Vendar v tem primeru to ne bi bila več naša telesa. Naša telesa so natanko takšna, kot so. Če je tako, ne vidim pravega smisla, zakaj naj bi nam vrnili telesa. Morda zato, da se bomo nad našimi hibami ponovno jezili? Ugotavljala sva, da se naša zavest iz roda v rod povečuje in da človeka bolj osrečuje ustvarjalnost in zavedanje, kot pa naše telo. Domnevam, da bo naše zavedanje vse bolj pomembno, telo pa vse manj. Si predstavljaš, da nam Bog obljublja predvsem vstajenje oziroma ohranjanje našega zavedanja, ne pa telesa? Tako domnevam. Osebno ocenjujem, da nam Bog obljublja nove dimenzije zavedanja. Zakaj pa Sveto pismo ne govori o vstajenju našega zavedanja? Človek je edino zemeljsko bitje, ki se zaveda svojega zavedanja, pa še človek ima z zavedanjem težave. Kadar rečemo "jaz", pogosto mislimo na telo, redkeje na zavest, čeprav je zavest tista, ki nam omogoča dojemati besedo "jaz". Če bi v Svetem pismu pisalo "vstajenje zavedanja", bi si večina ljudi kaj malo predstavljala. Če nam je zapisovalec Svetega pisma hotel sporočiti, da se bo - naša zavest - ohranila in se celo poglobila, je moral za to uporabiti način pisanja, ki ga razume čim več ljudi. Ves čas razpravljava skozi "optiko" krščanstva. Obstaja pa veliko verstev. Kako bi potekal najin pogovor, če bi vzela za osnovo drugo verstvo? Takšna množica verstev v človeku vzbuja dvome o verodostojnosti posameznih verstev. Močno naslanjanje na eno ali drugo vero naju lahko zapelje celo v naivna ali napačna gledanja na stvarstvo, zato morava vsako razlago ene ali druge religije dobro premisliti, preden ji verjameva. Kako bova preverjala pravilnost verskih resnic različnih verstev? Skušala bova čim bolj prisluhniti Stvarnikovim sporočilom, tako kot sva to poskušala pri razmišljanju o ustvarjalnosti. Pomen naše ustvarjalnosti sva ugotavljala na osnovi opazovanja motivacije in sreče. S tem ne dajeva osnovnega pomena sporočilom ene ali druge religije, ampak sva prisluhnila neposredno Stvarnikovim sporočilom. Če bi vsi ljudje preprosto in razumljivo dojemali Stvarnikova sporočila, potem religije najbrž ne bi bile potrebne. Verstvo je torej skupina ljudi, ki se trudi, da bi s skupnimi močmi dojela božja sporočila. Stvarstvo je zapleteno, človeški um pa omejen, zato je vsako naše dojemanje stvarstva nepopolno, v okviru enega ali drugega verstva pa včasih tudi zmotno. Različna verstva nastanejo takrat, ko imajo različne skupine ljudi različne odgovore na temeljna vprašanja. Kakšen je torej pomen verstev? Če te prav razumem, verstva sploh niso neobhodno potrebna? Bog je ustvaril vesolje, ko ni bilo niti ljudi niti verstev. Samovšečno bi bilo razmišljanje, da je Stvarnik odvisen od ene ali druge religije na Zemlji. Iz tega lahko ugotoviva, da Stvarniku religija ni neobhodno potrebna. Verstvo ravno tako ni neobhodno potrebno ljudem. Ateisti, ki so sposobni neposredno dojeti božja usmerjanja v obliki motivacije, sreče in drugih mehanizmov usmerjanja, zato lahko ravno tako ustvarjajo in delajo skladno z božjimi pričakovanji. Iz tega lahko sklepava, da pripadnost verstvu ni pogoj za obnašanje ljudi v skladu z božjimi pričakovanji. Kako se bova midva obnašala do različnih verstev ? Kaj lahko od njih pričakujeva? Če bi ti sam razmišljal o stvarstvu, bi se na ta način osvobodil verstva. Ker o stvarstvu razmišljava skupaj, sva midva že skupina in kot taka predstavljava celico verstva. Zares ugotavljam, da sva skupaj bolj uspešna, kot bi bil sam. Temeljna vprašanja stvarstva so za ljudi preveč zapletena, da bi jih lahko sami dojemali brez napora. Za razjasnitev teh vprašanj potrebujejo razmišljanja in raziskovanja v skupinah. Namen verstev je skupinsko proučevanje temeljnih vprašanj življenja in stvarstva ter vključevanje v te skupine vseh tistih, ki jih ta vprašanja zanimajo. Zakaj Bog v religijah ne napravi reda? Zakaj jasno ne pove, katera vera je prava, ostalim veram pa da vedeti, da razglašajo zmotne poglede? Bog spoštuje našo ustvarjalnost in naše proučevanje stvarstva ne glede na to, ali so naše ugotovitve točne ali zmotne. Ker Bog spoštuje našo svobodno voljo in ustvarjalnost, poseže v delovanje verstev šele takrat, kadar katero od verstev ruši božje načrte. Babi misli, da natanko ve, katera vera je prava. Ljudje včasih dajemo religijam prevelik pomen. Zanje smo se pripravljeni vojskovati in delati druge neumnosti. Včasih se ljudje obnašajo tako, kot da je religija cilj človeštva, ne pa predvsem sredstvo za naš duhovni napredek. Kakšen odnos bova midva zavzela do posameznih verstev? Tiste religije, ki veliko svojih naporov vlagajo v izobraževanje in raziskovanje, lahko bolj objektivno dojemajo zahtevna vprašanja, kot tiste religije, ki se ne izobražujejo. Katoliška cerkev ima veliko število papeških univerz v Rimu ter veliko zelo izobraženih predstavnikov cerkve in tako prednost pred nekaterimi drugimi verstvi. Pri ocenjevanju religije je pomembno, kdo je bil ustanovitelj, na kakšnih dokumentih sloni ter ne nazadnje, koliko časa deluje ter kako vpliva na družbene razmere. Ko se človek odloča, iz katerih verstev bo jemal izhodišča za svoja dejanja, je tudi pomembno, kje živi. Ker živim v okolju pretežnega vpliva katoliške Cerkve, jemljem iz nje usmeritve za svoje duhovno napredovanje. Če bi živel v Rusiji, bi bilo verjetno zaradi bližine in možnosti tesnejšega stika bolj smiselno povezovanje s pravoslavno cerkvijo, nekje na severu Evrope pa s protestantsko. Ves čas govoriva o velikih verstvih, kaj pa na stotine majhnih verstev, ki ravno tako delujejo po svetu? Pripadnost verstvu izbiramo podobno, kot izbiramo šolo za svoje otroke. Šolo izberemo tako, da ugotovimo, katera šola ima najboljše profesorje in daje največ znanja. Če imamo možnost, vpisujemo otroke tja, izogibamo pa se šol, ki pri izobraževanju nimajo uspeha. Mnoga maloštevilna verstva pogosto slonijo na naivnih pogledih na stvarstvo in kot taka ne morejo prispevati k mojemu napredovanju, zato so nepomembna. Omenjaš nepomembne religije z naivnimi razlagami stvarstva. Kaj pa religije, pri katerih so ljudje narobe razumeli sporočila stvarstva ali pa jih sploh niso razumeli? Takšne religije razglašajo zmotne misli, ki ljudem lahko celo škodijo. Eno takšnih družbenih gibanj je bil komunizem. Komunizem se ni razglašal za religijo, ukvarjal pa se je z religioznimi vprašanji, kot so nastanek vesolja ter smisel življenja. Komunizem si je naivno in oholo domišljal, da mu ni potrebno proučevati zakonitosti stvarstva, ampak si je sam dovolil postavljati lastne zakonitosti ne oziraje se in v nasprotju z zakonitostmi stvarstva, zato je komunizem kot družbeno gibanje doživelo vsesplošen polom. Prepričan sem, da so lahko uspešni le takšni družbeni sistemi in religije, ki bodo znanstveno proučevali dane zakonitosti, se jim prilagajali in si ne domišljali, da je zakonitosti stvarstva možno v temeljih spreminjati. Se nadaljuje Človek sem - ustvarjam 1.del Komentarji (0) www.pozitivke.net





 

Domov
Powered By GeekLog