Ta stran je prilagojena za slabovidne, po metodi neskončne vrstice, če želiš članek gledati v običajnem formatu klikni na:
http://www.pozitivke.net/article.php/2008040914461246
O duševnem življenju živali
ponedeljek, 14. april 2008 @ 05:01 CEST
Uporabnik: Pozitivke
Raziskovalci obnašanja živali so prepričani: živali občutijo podobno kot mi
"Radoveden, inteligenten, samozavesten, ljubi glasbo," je kdo že
zaslutil, da se za temi karakternimi lastnostmi skriva prašič? Je kdo vedel,
da matere krave lahko zapadejo v depresijo, če jim odvzamejo teličke? In da
imajo kokoši nepoboljšljiv smisel za humor?
Jeffrey M. Masson, avtor knjig Psi ne lažejo in Mačke ljubijo drugače je eden
najbolj poznanih sodobnih raziskovalcev obnašanja živali. V svoji knjigi O čem
ovce sanjajo? kaže, kako zapletena je psiha t.i. koristnih živali, ki jih imamo
čisto po krivici za neumne in brez občutkov.
Kdor ima priložnost pobližje opazovati živali, kot so ovce, koze, kokoši, svinje
ali krave, bo opazil, da lahko občutijo ljubezen, zvestobo in prijateljstvo,
pa tudi žalost in trpljenje. Ni težko ugotoviti, da so živali na velikih pašnikih
srečnejše kot tiste v hlevih masovne živinoreje. Kaj lahko občuti žival, npr.
mati krava, ki ji iztrgajo telička in ki na ozkem prostoru stoji v lastnem blatu,
si lahko komaj predstavljamo. Dejstvo je, da se telički in njihove matere še
dneve dolgo na ves glas oglašajo.
Dolgo časa smo živalim odrekali, da imajo občutke ali dušo. Danes pa so raziskovalci
obnašanja živali prišli do ugotovitve, da živali imajo občutke in da so ti občutki
zelo podobni človeškim. Priznan nevrolog Jaak Panksepp iz državne univerze Bowling
Green je o tem zapisal: "Obstaja ogromno dokazov, da je tudi pri drugih
sesalcih temeljna čustvena prepletenost takšna kot pri nas (...). Dejansko je
neizpodbitno potrjeno: na globlji čustveni ravni so si vse vrste sesalcev izredno
podobne." (Prim. Jaak Panksepp, Cats: Chemistry of caring in Mark Bekoff
(Hg.), The Smile of a dolphin: Remarkable Accounts of animal Emotions, New York,
2000.)
Neumne ovce? Kje pa!
Dr. Keith Kendrick z inštituta Babraham v Cambridgeu je dokazal, da ovce na
podoben način obvladujejo vtise obraza kot ljudje in so s tem do določene mere
sposobne zavedanja. Razlaga: "Ovce podobno kot mi uporabljajo zapletene
vizualne obrazne namige za medsebojno prepoznavo in prepoznavo drugih znanih
vrst; v senčnih režnjih imajo zelo podobno specializirano možgansko strukturo,
ki podpira to pomembno socialno nalogo prepoznavanja. Ocenjujemo, da lahko skupno
prepoznajo najmanj petdeset individuumov, čeprav je dejansko število veliko
višje. Poleg tega lahko v svojem spominu preko več let shranjujejo vtise povezane
z določenimi obrazi. Zato so njihove sposobnosti prepoznavanja soočanj in njihovega
pomnjenja izredno podobne našim." (Dr. Keith Kendrick v Jeffrey M. Masson,
Wovon Schafe träumen?)
Tudi prejšnje dojemanje znanstvenikov, da ovce bolečine ne občutijo enako kot
ljudje, je že zdavnaj preseženo. Jeffrey M. Masson v knjigi O čem ovce sanjajo?
piše o pogovoru z Johnom Websterjem, ki je v svetu vodilni na področju preučevanja
bolečine pri živalih. Webster je dejal: "Obstajajo jasni psihološki dokazi,
da je intenzivnost občutenja bolečine pri kravah ali ovcah podobna kot pri človeku."
Masson je zato sklepal, da bi se lahko ovce in druge živali morda lažje navadile
na bolečino kot mi in je po določenem času sploh ne bi več občutile. Profesor
Webster pa navaja, da je resnica ravno obratna: "Kronična bolečina spremeni
način, kako se signal za bolečino predela v centralnem živčnem sistemu, tako
da se občutenje, ki izhaja iz prizadetega mesta, še okrepi. Občutenje postaja
vse močnejše in o privajanju na bolečino ne moremo govoriti." (Prim. A.J.F.
Webster, Animals and Husbandry, Annual Lecture of the Royal Agriculture Society
of England, 1997.)
V povezavi s tem poroča Masson v svoji knjigi o praksi novozelandskih ovčerejcev,
ki svoje živali brez omamljanja kastrirajo in pristrižejo repe meneč, da to
za ovce ni nič hudega. Po drugi strani pa so številni ovčerejci prepričani o
inteligenci svojih živali. Raziskovalcu pripovedujejo, da vedno obstajajo posebno
pametna jagnjeta, ki se naučijo odpreti zapah na ograji. Ovčerejci se zato bojijo,
da bi lahko pametna ovčka svoje vrstnike naučila svojega znanja. "In kaj
naredite z ovcami, ki znajo odpreti zapah?" sprašuje raziskovalec. "Ustrelimo
jih, da svojega znanja ne prenašajo naprej." Ostali rejci soglasno prikimajo.
Vsi poznajo anekdote o posebno inteligentnih ovcah, ki so bile za svojo pamet
nagrajene s streljanjem.
Živali so zmožne globokega občutenja. Kaj to pomeni za nas?
Jeffrey M. Masson v knjigi O čem ovce sanjajo? opisuje naše obnašanje do t.i.
koristnih živali: "V svojih knjigah o živalih sem navadno nekaj strani
opazovanja posvetil temu, da imajo živali občutke, ki nam morda manjkajo. Seveda
je to gola domneva, pa vendar so v življenju vsakega človeka, ki svoj čas preživi
v domači skupnosti z drugimi vrstami, trenutki, ko se zave, da se žival nekako
izmuzne v svet, ki zanj ostaja nedostopen. Žival se zamakne v odsoten pogled,
izraz na obrazu se razjasni od nekakšne sreče, za katero se zdi, da je nam nepoznana.
V takih trenutkih sem prepričan, da bi se v stanju večje odprtosti za nepoznano
in v večji pripravljenosti prisluhniti znašel v istem prostranstvu, kjer bi
se lahko mnogo naučil o občutkih, o katerih trenutno nič ne vem."
Tudi nekateri ljudje, ki so prestali veliko trpljenja, bi verjetno poznali
tiste najgloblje človeške vzgibe, ki so nam nepojmljivi. Če bi nam jih želeli
posredovati, bi bili najverjetneje zanje nedovzetni. Masson še razlaga: "Čudno
je, da dajejo živali pri meni na kmetiji zelo podoben vtis. Seveda se bo zdelo
nekaterim absurdno primerjati te živali z ljudmi, ki so preživeli tragedijo."
Bolj kot se Masson seznanja z življenjem živali v masovni živinoreji, toliko
bolj zavzeto zagovarja to podobnost. Kljub neizogibni usodi ali pa morda celo
zaradi nje zmorejo živali na kmetiji ohraniti sposobnost globokega občutenja
in celo ljubezen do nas ljudi.
"Ko med jedjo ostalim pri mizi poročam, da pišem knjigo o čustvenem življenju
koristnih domačih živali, se odzovejo s čudnim nasmeškom, kot bi izrekel nekaj
precej smešnega. Nato pa se usmerijo na svoje ovčje bedro, piščančje prsi ali
svinjski zrezek, kot bi jih življenje živali, ki jih pravkar zauživajo, niti
najmanj ne zanimalo. Vprašanje, ki mi leži na jeziku, pa se ne glasi Kaj jeste?,
temveč Koga jeste?.
Masson sprašuje: "Zakaj se na splošno ljudem zdi smešno opozoriti na to,
da je imela vsaka ubita žival mamo in skoraj vsaka je imela brate ali sestre,
ki sedaj žalujejo za njimi in jih pogrešajo?" Čeprav jih človek redi za
zakol, se pri tem njihove čustvene sposobnosti ne spremenijo. Živali imajo spomin,
trpijo in žalujejo. "Skorajda ni opravičila za to, da trpljenje ljudi in
živali primerjamo tako, da prvemu pripisujemo bistveno večji pomen kot drugemu,"
še dodaja.
Svinje so nam podobne
Svinje so nam tako zelo podobne, da kirurgi že presajajo organe in srčne zaklopke
svinj na človeka. Veliki naravoslovec William Henry Hudson na popoln način opisuje
odnos svinj do človeka: "Na splošno gojim do svinj prijateljske občutke
in jih prištevam med najinteligentnejše živali. Poleg tega mi je všeč njihova
naravnanost in odnos do drugih stvaritev, posebno do ljudi. (…) Na nas gledajo
s popolnoma drugačnega, takorekoč demokratičnega stališča, kot na soprebivalce
in brate …" (Cit. iz E.L. Grant Watson, Animals in Splendour, London, 1967.)
Svinje so zelo občutljive na tipne dražljaje. Kdor ima na primer možnost na
kmetiji milosti pobožati svinjo, bo doživel, kako zelo žival išče dotik in uživa
v njem. Že majhna nežnost jim je v veliko zadovoljstvo in pri tem od ugodja
zaprejo oči.
Na kmetiji usmiljenja Domovina za živali živijo domača svinja, svinja z visečim
trebuhom in kokoš v neke vrste skupnosti. Kokoš Bruni zoba svoje zrnje v času,
ko je svinja izpuščena in spi tik ob svinjah v gosti slami. In to kljub temu
da ima jata kokoši svoje domovanje manj kot 100 metrov naprej. Kokoš Bruni se
je prostovoljno odločila za življenje s svinjami, ki zelo prijateljsko in ustrežljivo
ravnajo z njo.
Sposobnosti sklepanja prijateljstev z drugimi vrstami in človekom imajo tako
domače kot tudi divje svinje. Heinz Meynhardt v svoji knjigi Moje življenje
med divjimi svinjami (1986) poroča, kako ga je trop divjih svinj sprejel medse
kot sebi enakega.
O tem Jeffrey M. Masson piše v svoji knjigi O čem ovce sanjajo?: "Če bi
Meynhardt živali obravnaval zgolj kot lovno divjad, ne bi nikoli prišli do podrobnega
védenja o njihovih socialnih odnosih, o njihovi vzgoji mladičev in o drugih
intimnih vidikih njihovega življenja. Ker so morale biti skozi stoletja vedno
skrajno budne, da so lahko preživele prizadevni lov človeka, je toliko bolj
presenetljivo, da so pripadniku sovražnikov dopustile vstop v svoje vrste. (…)
Ali so s svojo čustveno velikodušnostjo, ki je očitno lastnost vseh svinj na
svetu, pravzaprav obzirne do naših moralnih šibkosti? Ali nam odpuščajo s sočutno
gesto, ki bi tudi nam lepo pristajala, če bi jih posnemali? So izjemna živa
bitja, ki si zaslužijo naše spoštovanje, pa tudi naše najiskrenejše opravičilo.
Napočil je čas, ko se na svinje ne obračamo zgolj kot na živali, ki naj bi zaklane
pristale na naših krožnikih, temveč kot na sorodnice, ki so nam posebno in izrazito
podobne in le še čakajo na naše znamenje, da smo končno pripravljeni do določene
mere enakopravno sobivati z njimi, ko nam bodo s svojo zanesenostjo lahko razkrile
celotno širino svojega večplastnega čustvenega življenja."
Vir: Freiheit für Tiere 1/2008, prevod: Gretta Mikuž Fegic
Vir slovenskega prevoda: revija Osvoboditev živali, marec 2008
Komentarji (2)
www.pozitivke.net