Ta oblika članka je prirejena za tiskanje, za vrnitev v običajni format kliknite tukaj:
http://www.pozitivke.net/article.php/20040430220039236




Kdo bo dvignil glas?

ponedeljek, 5. april 2004 @ 07:00 CEST

Uporabnik: ana

Odnosi z naravo, kot se kažejo v spoštovanju in sonaravnem partnerstvu, so bili vedno pomemben temelj indijanskega življenja.

Spodnje besedilo je del govora Orena Lyonsa leta 1977 v Ženevi pred OZN. Zahteva, da se ponovno vzpostavi izgubljena enakopravnost med naravo in človekom, ki izvira iz stoletja starega indijanskega mišljenja. Oren je pripadnik ljudstva Onondaga, enega med šestimi narodi irokeške zveze. Je zaupni upravitelj svojega ljudstva in član Kroga starešin (Elders Circle), združenja tradicionalnih indijanskih voditeljev na medplemenski ravni.

»Nikjer ne vidim delegacije, ki bi govorila za štirinožce. Ne vidim poslanca za orle. Tudi če smo pozabljivi in če mislimo, da smo najpametnejši, smo vendarle del tega sveta. Učiti se moramo, kje je naše mesto – nekje med goro in mravljo, nekje, in samo tam kot pomemben del stvarstva.«


Kdo bo dvignil glas?
za Orena Lysona, 1978

Če bi z gričev prišle vse živali,
vse ribe iz voda in
ptice z neba,
bi spoznali
majhnost našega življenja.
Nekje med goro
in mravljo.
razumeli bi,
kod vse brezbrižno blodimo,
vrnili bi se
vzdolž zemeljske oble.

Vem, kako tečejo voda,
veter in zrak,
ki z nevidnimi rokami oblikujejo drevesa,
dokler ne dobijo oblik sklonjenih starcev –
potem samo še praznina,
hrepenenje, ki mine.

Ta bol mi pravi:
Kdo bo povzdignil svoj glas,
govoril za živali?
Gradil dom
iz njihovih neizgovorjenih besed?

Tu so besede moža,
jezik,
pobraten s travo, z lučjo
in štirinožnimi bitji.
Govori o novem jutru.
Podeljuje glas malim živalim.
Orlu daje pravico govoriti.
Govori za ribe.
Luč stvarstva zasije.
Luč.
Svetlo blesteča.
Novo rojstvo sveta.

Čar, ki ga nočem zlomiti.
Ohraniti hočem moč teh besed.
Čar, ki ga nočem zlomiti.

Linda Hogan
je potomka Chickasawcev in belih prednikov, rojena leta 1947 v Denverju. Dorasla je v Oklahomi, v pokrajini, v katero so nasilno preselili njeno ljudstvo. Po končanem študiju na univerzi v Coloradu je poučevala (indijansko literaturo) v mnogih krajih ZDA, objavlja liriko in kratek zgodbe. Doslej so izšle tri njene pesniške zbirke, aktivno dela tudi pri Ameriškem gibanju Indijancev in v protijedrskem gibanju.


iz knjige: Tudi trava ima svojo pesem
Besede Indijancev in naš čas
Kathe Recheis in Georg Bydlinski
poslovenila Jelka in Ivan Sernec

0 komentarjev.


Za vrnitev v običajni format kliknite tukaj:
www.pozitivke.net
http://www.pozitivke.net/article.php/20040430220039236







Domov
Powered By GeekLog