Ta oblika članka je prirejena za tiskanje, za vrnitev v običajni format kliknite tukaj:
http://www.pozitivke.net/article.php/20030521213258832




Osnove ayurvede I.

petek, 23. maj 2003 @ 06:32 CEST

Uporabnik: Devi

Ayurveda - konstitucija človeka

prof. Stjepan Žagar

1. Kdo smo?

Mi smo duhovne duše - omejena duhovna energija velikosti duhovnega atoma, delci Vsevišje Božanske Osebe in zato kvalitativno enaki z Njim, vendar kvantitativno različni od Njega. Gospod je Vrhovna Oseba, mi pa njegovi podrejeni oddvojeni delci, vendar tudi kot duše osebe. Duhovna energija je višja Gospodova energija.

Živo bitje - duhovna duša, delček Gospoda velikosti duhovnega atoma se s pomočjo Gospoda (Nad-duše) prenese v spermo očeta, ki oplodi maternico matere. Zahvaljujoč živemu bitju - duši v maternici matere, zraste odgovarjajoče materialno telo, ki se pri človeški vrsti rodi po devetih mesecih. Tako so vsa živa bitja v tem materialnem svetu spoj duhovne in materialne energije.

Osem elementov: zemlja, voda, ogenj, zrak, eter, um, inteligenca ter lažni jaz so nižje ali materialne Gospodove energije. Med pet grobih elementov spadajo: zemlja, voda, ogenj, zrak in eter; trije fini materialni elementi pa so: um, inteligenca ter lažni jaz. Živa bitja, ki uporabljajo to nižjo energijo, so višja Gospodova energija.

Osem nižjih energij deluje grobo in fino medtem ko višja energija ali bitje deluje kot pogonska sila.

V tem materialnem svetu ima živo bitje - duhovna duša tri telesa oz tri osebne obleke: duhovno, fino ali subtilno ter grobo.


1.1. Duhovno telo

Ima isto kvaliteto kot duhovna duša, vendar je zakrnelo, zato ga moramo razviti, če želimo večno življenje v duhovnem svetu. V tej kali dobi, ga je najprimerneje razvijati s petjem manter ali Svetega Imena Gospoda, s služenjem Gospodu, z oboževanjem Gospoda in dajanjem Gospodu vse, kar imamo.

V materialnem svetu dobimo začasno materialno telo, da bi lahko delovali in zaradi katerega se vedno znova rojevamo in umiramo. V materialnem svetu je vse začasno, naše telo ter celi materialni svet so podvrženi materialni bedi iz treh izvorov:

- materialne narave (potresi, poplave, požari itd)
- drugih živih bitij (leva, tigra, volka, komarja, ljudi itd)
- našega telesa (rojstva, raznih bolezni in nesreč, starosti ter smrti).

Duhovne duše in duhovnega telesa ne morem videti niti s finimi niti z grobimi materialnimi očmi.


1.2. Fino (subtilno) materialno telo

Sestoji iz uma, inteligence in lažnega jaza. Sedem čaker ali centrov ter 72.000 nadijev (subtilnih tunelov) skozi katere prehaja življenjska energija, predstavlja astralno ali grobo subtilno telo. Subtilno telo nastane takrat, ko dobi duša (od Gospoda) v skladu s svojimi željami ter karmo, lažni jaz. Takrat se čista zavestnost in čista želja duše, prehajajoči skozi lažni jaz, razprostreta čez sedem čaker (centrov). Zaradi lažnega jaza se ustvari materialni um, inteligenco pa prekrije iluzija. Kontakt med dušo in materijo zagotovi Nad-duša preko lažnega jaza.

V knjigi "Ayurveda", pogl. II, stran 29, je povedano, da fino ali subtilno telo sestoji iz uma, inteligence in lažnega ega. Ni pa razloženo, iz česa so sestojijo um, inteligenca ter lažni ego in kako delujejo. Zdaj je čas, da se to razloži, predvsem um, saj je le-ta glavni kreator sedanjega življenja, trpljenja in sreče.

Vede pravijo, da v duhovnem svetu, naši pradomovini, mi oz. duša posedujemo um in inteligenco. Lažni ego ali lažno poistovetenje dobimo, ko zaživimo v materialnem svetu. Torej lažni ego nastane, ko pride duša v stik z materijo. Ko dobi duša materialno telo, dobi zaradi svoje slabosti tudi lažni jaz, ki je v skladu s tem telesom. Ko dobi človeško telo, se z njim tudi poistoveti in reče: Jaz sem Marko, ali Janko, odvisno od imena, ki ga je to telo dobilo. Ko materialno telo umre, gre duša dalje ter dobi drugo telo in drugo ime. Ime, ki ga imamo sedaj, je ime materialnega telesa in ne nas, kot duše. Ko dobi duša materialno telo psa, reče, jaz sem pes, itd. Zaradi njene slabosti jo k temu silijo zakoni materialne narave.

Ko zaživimo v materialnem svetu, se naš pravi um in inteligenca pri dotiku z materijo z njo zamažeta, v skladu z našim lažnim jazom. Začneta vse bolj in bolj sprejemati razumevanje in logiko tega materialnega sveta. Vsebina materialne logike in razumevanja prekrije duhovno razumevanje. To prekritje imenujemo pozaba. V dolgem bivanju v materialnem svetu začnemo pozabljati, kdo smo, kaj smo in od kje, saj se neprestano poistovečamo z materialnim telesom. Torej je vzrok pozabe slabost duše ter lažni jaz, ki se je postavil med dušo, inteligenco in um.

Vse je določena oblika energije. Duša je duhovna, vendar zavestna večna energija, materialno telo je materialna ali nezavestna, spremenljivo-uničljiva energija. Tudi um in inteligenca sta določeni obliki energije, delujeta pa kot osebi. Um je skladišče in software vseh vtisov in vsebin, ki jih sprejemamo preko čutov. Um je gospodar čutov in se smatra za šesti čut. Ko dobi duša materialno telo, se namesti v predel srca, um pa deluje preko možganov in živčnega sistema, najfinejših delov grobega materialnega telesa. Um je kot software, možgani so hardware. Um ima tri funkcije: razmišljanje, dojemanje in hotenje. Um je zelo nemiren, neprestano razmišlja. Medtem ko se z nekom pogovarjamo ali nekaj delamo, lahko um razmišlja o čemerkoli in potuje kamorkoli želi. Zato Vede pravijo, da je potrebno um ukrotiti, da dela, kar želimo, saj bo le takrat naš prijatelj in ne sovražnik. Četrta funkcija uma je hranjenje vtisov in podatkov. Z ozirom, da um skrbi za tri glavne funkcije, se pogosto postavlja nad šibko inteligenco in je ne posluša, postaja močan in nekontroliran. Takrat se reče, da delujemo na mentalnem oz. umskem nivoju. Pod vplivom lažnega jaza deluje um večinoma samo z logiko in dojemanjem ter koristi samo podatke iz materialnega sveta. Tudi inteligenca je kot oseba. Je sodnik, ki sprejema odločitve na osnovi podatkov, ki jih dobiva preko uma. Če na primer um preko čuta zazna vonj dobre hrane, reče, greva jest. Dobra inteligenca bo takrat rekla, ne moreva zdaj, morava delati. Um mora poslušati inteligenco in usmeriti materialno telo po njeni odločitvi. Če pa je inteligenca šibka ali uspavana, prevzame um funkcijo odločanja in postane tako zelo močan. Živali delujejo na umskem ali čutnem nivoju. Ker je tudi inteligenca pod vplivom lažnega jaza, sčasoma pozablja, kdo je in kdo je duša, ter je ne posluša. Pod vplivom lažnega jaza začneta sčasoma tako um, kot inteligenca služiti in delati samo za interese materialnega telesa in ne več duše. Ko postane um zelo močan, začne delati v škodo svojega materialnega telesa, saj deluje neinteligentno, brez inteligence. Po Vedah bi moral biti interes duše služenje Vsevišjem Gospodu in življenje v duhovnem svetu, kjer ni težav materialnega sveta: rojevanja, bolezni, starosti in smrti, ter trpljenja zaradi strogih zakonov materialne narave. Vede pravijo, da je duhovni svet večen in nespremenljiv, poln vedenja in blaženosti. Duša je po svoji naravi večna, nikoli se ne rodi niti ne umre, polna je vedenja in blaženosti. Zato Ayurveda in Joga predlagata satvičen ali čisti stil življenja, katerega cilj je okrepiti dušo in očistiti močni um in inteligenco od materialne pokvarjenosti, spomniti ju in postaviti v službo duše ter njenih interesov. Takrat močni in neinteligentni um in inteligenca postaneta naša prijatelja in ne sovražnika.

Več o umu in inteligenci lahko najdete v izvornih vedskih spisih. Za informacije pa se lahko obrnete tudi na avtorja pričujočega teksta.


Čakre so energetski centri - vrtinci, ki se nahajajo v etru - eterskem delu telesa in so vez med subtilnim in grobim materialnim telesom. Nad-duša se nahaja v višini anahata čakre (predelu srca). Čakra pomeni kolo, krog ali križišče treh glavnih pranskih kanalov.

Čakre so nameščene:

1. Mhuladhara v predelu najnižjega hrbteničnega vretenca (nekateri pravijo v predelu genitalij) - lotos s štirimi cvetnimi listi - negativni pol. Odpira se navzdol. Povezana je z osnovno življenjsko energijo in adrenalinom. Kontrolira življenjsko pomembne reakcije.
2. Svadhisthana v nervnem centru v predelu nad spolnimi organi (ali pod popkom) - lotos s šestimi lističi. Povezana je z zadovoljstvom in čutnim izkustvom.
3. Manipura v živčnem centru nad popkom - pleksus solaris - lotos z desetimi lističi. Kontrolira dotok energije v vse notranje organe pod diafragmo.
4. Anahata v sredini prsi v predelu srca - lotos z dvanajstimi lističi. Povezana je s srcem, prsmi in pljuči.
5. Vishuddha - grlena, na dnu vratu v bližini ščitnice - lotos s 16 lističi. Povezana je z mišljenjem, pa tudi komunikacijo in govorom.
6. Ajna v sredini čela med obrvmi - tretje oko - lotos z dvema lističema. Povezana je z glavo, očmi in na splošno s percepcijo. Na globljem nivoju je povezana z našo notranjostjo in fiziološkim razumevanjem.
7. Sahasrara je na vrhu glave - središče pozitivnega pola - Visnua - lotos s 1000 lističi. Odpira se navzgor. Ne deluje samostojno; da bi dobila možnost za razvoj, je odvisna od pravilnega delovanja drugih čaker. Povezana je z duhovnim življenjem, samospoznanjem, univerzalnim razmišljanjem ter sočutjem, brez primesi sentimentalnosti. Vznemirjena je, če ne sprejmemo svojega pravega položaja in ne delujemo odgovorno v svojem življenju.

Subtilno telo s pomočjo treh gun materialne narave upravlja z grobim telesom.


1.3. Grobo materialno telo

Čakre se obračajo - vibrirajo, okoli njih pa se nabira groba materija podobne vibracije ter tako ustvarja grobo telo. Grobo telo je kopija finega materialnega telesa in sestoji iz petih grobih materialnih elementov pancha maha-bhutas: zemlje, vode, ognja, zraka in etra (prostora). Grobo telo je kot plašč, fino pa kot obleka.

Premiki grobega telesa so spodbujani od srca, v predelu katerega se nahaja živo bitje, čuti, okrepljeni z deset vrst življenjske energije, pa omogočajo vsa delovanja telesa.



2. Kako obdržati materialno telo zdravo?

Tako, da ga poznamo ter ga pravilno vzdržujemo.


2.1. Poznavanje materialnega telesa - materialna energija

Materialna energija sestoji iz osmih glavnih elementov. Prvih pet: zemlja, voda, ogenj, zrak in eter, se imenuje veliki ali grobi elementi ter zajemajo pet načinov čutenja. Vsi pa so oblika prikazovanja fizičnega: zvoka, dotika, oblike, okusa in vonja. Um, inteligenca in lažni jaz so fini materialni elementi. Lažni jaz ("jaz sem" ali "to je moje") predstavlja temeljno načelo materialnega obstoja. Zajema 10 čutnih organov za vršenje materialnih opravil.


Sestava petih osnovnih elementov

Na kratko: zvok se je razvil v nebo, dotik v zrak, oblika v ogenj, okus v vodo, vonj v zemljo.

Eter se manifestira v vseh štirih elementih: zraku, ognju, vodi in zemlji. Iz zemlje so ustvarjena vsa organska živa bitja, vključujoč tudi kraljestvo rastlin in živali ter na koncu človeka. Zemlja vsebuje tudi neorganske snovi, ki tvorijo mineralno kraljestvo. Tako je iz maternice teh petih elementov rojena vsa materija. Temeljnih pet elementov gradi vso materijo. Voda nam nudi klasičen primer - v trdi obliki tvori led, ki je manifestacija principa zemlje. Uspavan, latentni ogenj v ledu ga topi in pojavi se princip vode, tedaj pa se skozi izhlapevanje pretvori v princip zraka. Para izginja v etru in tako lahko vidimo, kako je vseh osnovnih pet elementov navzočih v eni substanci. Vsi ti elementi izvirajo iz energije zvoka, ki ga izžareva Gospod in vseh pet je prisotnih v vsej vesoljni materiji.


Tri gune ali kvalitete materialne narave

Tri kvalitete (gune) materialne narave prežemajo celotno materialno energijo. Zato se vsa materialna energija lahko razdeli na tri gune ali kvalitete materialne narave. Ne obstaja delček, ki ne bi bil prežet s temi kvalitetami. Skozi mešanje odlik ali kvalitet materialne narave - satve, rajasa in tamasa - se razvijajo vse lastnosti te narave. Vse, kar obstaja, je proizvod mešanja treh odlik. To se lahko ilustrira s pomočjo treh osnovnih barv: rumene (bele), rdeče in modre. Z mešanjem teh treh barv v različnih kombinacijah dobimo vse ostale barve - neomejeno število le-teh. Vrline (satva) se lahko označi z rumeno barvo, strast - z rdečo in nevednost - z modro ali črno barvo. Sila vrline vzdržuje vesolje, sila strasti ustvarja, sila neznanja (tamas) pa uničuje materialne kreacije. Ni področja v vesolju, kjer bi bile te sile (v nadaljnem tekstu gune) v čistem stanju. Tekmujejo - mešajo se in ena vedno dominira. Med njimi je vzpostavljeno labilno ravnotežje. Medtem ko ena raste, drugi dve padata. Seštevek je vedno sto. Najboljši primer tega je fizikalni Zakon o ohranitvi energije.

Nekatere odlike gun:

1. vrlina je znanje, svetloba, čistost, stabilnost, budnost in bistvo
2. strast je nemirno gibanje, močno hotenje po doseganju rezultatov
3. neznanje je statično, inertno, znanje kot proizvod umovanja, teme in norosti, lenost in snov.

Tako v skladu s prejšnjimi življenji in željami živega bitja nastane mešanje treh gun materialne narave, vsled česar živo bitje dobi telo ustrezno izpolnitvam svojih želja. To telo v katerem bivamo sedaj je tisto, kar smo si zaslužili in želeli. Pa če je lepo, grdo, pametno ali bolno.


Tri - doshe ali življenjski principi materialne narave

Z mešanjem treh gun materialne narave ter petih grobih elementov (zemlje, vode, ognja, zraka in etra) nastajajo fini energetski principi, ki se v Ayurvedi imenujejo Tri-doshe. Tri-dosha je odgovorna za naravo (zgradbo) grobega telesa vsake osebe. Tri-doshe so trije življenjski principi: vata, pitta in kapha. Pomagajo pri ustvarjanju ter razpošiljanju življenjske energije, žolča in sluzi, da bi obdržali grobo telo zdravo.

Iz etra in zraka se kot zrak manifestira princip vata. Ogenj in voda se manifestirata v telesu kot ogenj, princip imenovan pitta. Zemlja in voda se manifestirata kot vodni princip, znan kot kapha. Ti trije elementi, vata, pitta in kapha, upravljajo z vsemi biološkimi, psihološkimi in fizičnimi funkcijami telesa, uma in zavesti. V telesu, ki normalno funkcionira, imajo tri-doshe gradbeno in zaščitno funkcijo. Če so ti elementi neuravnoteženi, pripomorejo k razvoju različnih bolezni. Odgovorni so tudi za prebujanje naravnih nagonov do določene vrste hrane. Upravljajo z ustvarjanjem, vzdrževanjem in uničevanjem telesnih tkiv, ter odstranjevanjem nezaželjenih produktov iz telesa. Odgovorni so tudi za psihične funkcije, ki vključujejo čustva, kot so strah, jeza, pohlep, ter čustva na višjem nivoju, kot so razumevanje, sočutje in ljubezen. Na tak način torej gradijo ti trije elementi pravzaprav temelj psihosomatske eksistence človeka. Osnovna zakonitost teh elementov je v osebo vgrajena že v času same zasnove.

Običajno govorimo o deset osnovnih zakonitostih tipov: 1. vata, 2. pitta, 3. kapha, 4. vata-pitta, 5. pitta-kapha, 6. vata-kapha, 7. pitta-vata, 8. kapha-pitta, 9. kapha-vata, 10- vata-pitta-kapha.

Med temi desetimi osnovnimi tipi pa obstaja še neštevilno mnogo subtilnih variacij, ki so odvisne od procentualne zastopanosti vata-pitta-kapha elementov. Osnovna konstitucija posameznika ostane enaka tekom celega življenja, saj je gensko določena. Kombinacija elementov, ki so navzoči v trenutku rojstva, ostaja zapisana konstantno. Kombinacija tistih elementov, ki spremljajo stalne telesno-patološke spremembe telesa, pa odgovarja na spremembe v okolici. Skozi življenje se vršijo številne interakcije med notranjo in zunanjo okolico. V zunanjo okolico so zajete kozmične sile (makrokozmos), medtem ko so notranje sile (mikrokozmos) vodene s principi vata-pitta-kapha. Osnovni princip ayurvedskega zdravljenja trdi, da lahko oseba uravnovesi notranje sile s spremembo prehrane in življenjskih navad ter se tako uspešno upira spremembam v njeni zunanji okolici (spremembam vremena, letnih časov, bolezni itd).


Razumevanje tri-dosh

V skladu z učenjem ayurvedske medicine, je prvi pogoj za samozdravljenje in zdravljenje drugih, pravilno razumevanje teh tri-dosh. Koncept vata-pitta-kapha je osnova ayurvede in vsebuje potencial, ki bi lahko v tradicionalnem sistemu zahodnega zdravljenja naredil pravo revolucijo. Zdravi smo, ko so vse tri doše v našem telesu uravnotežene. Če je ena od doš povečana ali zmanjšana, smo bolni. Cela materialna narava je zgrajena iz tri-dosh, torej vsa gibljiva in negibljiva živa bitja, s tem pa tudi hrana, s katero gradimo in vzdržujemo svoje grobo materialno telo. Zato je poznavanje tri-dosh pri izbiri prehrane za določeni telesni tip zelo pomembno.

a) Vata je princip gibanja, to kar se giblje, je vata. Je življenjska energija ali prana (življenjski zrak), ki se giblje. Večinoma je locirana v debelem črevesju ter votlinah medenične skledice. Srimad Bhagavatam imenuje vato "življenjsko energijo" (stih S.B. 3.6.9.). V razlagi pomena tega stiha je rečeno, da so (vata) življenjske energije deset vrst življenjskega zraka, ki cirkulira skozi telo.

Deset vrst vate ali zraka je opisanih tako: glavni prehaja skozi nos z dihanjem in se imenuje prana. Tisti, ki prehaja skozi črevo, kot zrak, ki se izloča, se imenuje apana. Zrak, ki regulira hrano v želodcu ter se včasih sliši kot riganje, je samana. Tisti, ki prehaja skozi grlo in katerega zaustavljanje izzove dušenje, se imenuje udana. Zrak, ki kroži skozi celo telo, se imenuje vyana zrak. Obstaja pa še pet bolj subtilnih. Tisti, ki omogoča odpiranje oči, ust itd, se imenuje naga zrak. Tisti, ki povečuje apetit, se imenuje krkava. Tisti, ki pomaga krčenju, se imenuje karuna. Zrak, ki pomaga k sproščanju, ko na široko odpremu osta (pri zehanju) se imenuje devadatta zrak; tisti, ki pomaga vzdrževanju se imenuje dhananjayna zrak. Vsi izhajajo iz centra srca. Ayurveda opisuje lastnosti vate, pa tudi način, na katerega se manifestira v telesu. Kot je lahko zrak v atmosferi opažen smo takrat, ko stopi v svoj odnos s predmetom, ki se ga dotika (npr. veter, ki veje skozi liste drevesa), se tudi vata manifestira v telesu kot gibanje in bolečina. Celična gibljivost (gibanje posameznih celic), impulzi na živčnih vršičkih, senzorne in motorne aktivnosti (občutljivost občutkov in gibanje), respiracija in prebava so rezultati vata principa. Bolečina in zadovoljstvo se čutita zaradi vate.

Lastnosti vate so naslednje:

1. je najlažja od vseh treh dosh
2. nevidna in brezbarvna
3. suha, hladna in groba
4. ima med vsemi doshami najkrajše valovanje
5. nahaja se v prostoru ali vakuumu (znanstvenik Washore, celični biolog je dokazal, da okoli vsake celice obstaja vakuum, znan kot celična vakuola. Vata se nahaja v tem prostoru okoli celice.)
6. v telesu se čuti kot gibanje in bolečina.


b) Naslednji energetski princip, ki nastaja, je pitta. Pitta je toplotna energija (sok, ki ustvarja toploto) izražena v tekoči obliki.

Njene odlike so naslednje:

1. je svetla
2. topla ali vroča in prodirajoča
3. rumenkasta po barvi ter oljnata
4. ustvarja oster, pekoč občutek kislega vonja
5. po naravi je vrela, viskozna (gosta) snov, gibljiva
6. barva kožo in auro okoli telesa
7. lahko se jo vidi z očesom
8. neprijetnega okusa
9. v telesu se občuti kot toplota

Tako kot življenjski zrak potuje tudi pitta skozi telo (je toplotna energija v vsaki celici), ima pa tudi posebne lokacije, ki so za njo značilne.


c) Tretja in zadnja dosha, ki se ustvarja, je kapha. Kapha je čvrst energetski princip. Lahko se jo primerja z aminokislinami in beljakovinami, ki gradijo grobo telo.

Lastnosti kaphe so naslednje:

1. je najtežja, najbolj počasna od vseh dosh
2. čvrsta, oljna ter sluzasta
3. mehka in hladna
4. vsebuje pitto in vato
5. videti je kot svetleča, bela, viskozna snov.


Doshe v navzočnosti duhovne duše vzdržujejo telo v funkcionalnem stanju. Če je katerakoli dosha izven ravnotežja, se pojavi bolezen. Na ta način sta zdravje in dolžina življenja odvisna od ravnotežja treh doš. Za vzdrževanje ravnotežja, ayurveda poudarja pet dejavnikov:

1. odgovarjajoča dieta, gladovanje, čaji ter izbor odgovarjajoče hrane
2. telesne vaje: asane in pranajama (hatha joga)
3. reguliranje (ali abstinenca) spolnih odnosov, življenjska sadhana
4. odgovarjajoča mentalna aktivnost: meditacija, mantre, koncentracija
5. neonesnažena okolica: zrak, voda, hrana.


Ravnotežje med tri-doshami je zelo pomembno za naše zdravje. Na primer, princip zraka je potreben za telesnemu ognju, toda voda je nujna, da ogenj kontrolira, saj bi drugače telesni ogenj zažgal tkivo. Vata premika kapho in pitto, saj sta sicer negibni. Vata je glavna ali "kraljica" dosh.

Doshe imajo tri osnovne funkcije:
- vata kontrolira gibanje
- pitta kontrolira metabolizem
- kapha kontrolira strukturo telesa.


Skupaj upravljajo z vsemi metaboličnimi aktivnostmi:
1. kapha - anabolične aktivnosti - anabolik je hrana, ki spodbuja anabolizem. Anabolizem so konstruktivni ustvarjalni procesi v telesu.
2. vata - katabolične aktivnosti - katabolik je hrana, ki spodbuja katabolizem. Katabolizem je aspekt metabolizma, ki razgrajuje.
3. pitta - metabolične aktivnosti - metabolizem je skupnost biofizičnih in kemijskih procesov pri pretvorbi hrane, s pomočjo katerih živi organizem vzdržuje življenje ter deluje.


Če se zgodi, da je našem telesu porušeno ravnovesje vate, bo to rezultiralo s povečanjem katabolizma, ki bo vplival na zlom različnih funkcij v telesu. Porast pitte ruši metabolizem, porast kaphe veča anabolizem, porast vate pa privede do iztrošenosti in izčrpanosti katabolizma. V otroštvu anabolizem in kapha element dominirata, saj je to čas hitre fizične rasti. V odraslih ljudeh je dominanten element pitte, saj je v tem času telo zrelo in stabilno. V starosti prevlada vata element in katabolizem, saj začne telo propadati. Vsaki osebi je lastna kombinacija vseh treh elementov, toda eden od njih v telesu vedno prevladuje.


Sestavni deli dosh:
- vata = zrak + prostor + satva (vrlina)
- pitta = voda + ogenj + rajas (strast)
- kapha = voda + zemlja + tamas (togost in nevednost).


Osnove ayurvede II.

1 komentarjev.


Za vrnitev v običajni format kliknite tukaj:
www.pozitivke.net
http://www.pozitivke.net/article.php/20030521213258832







Domov
Powered By GeekLog